Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fikk min G5 1.8 idag!!!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-02 21:00

Jaja, så fikk jeg , nordBAGGAN, min G5 1.8. Jeg er strålende fornøyd. Har testet litt photoshop actions mot en kompis som har XP2500+ barton. Min G5 var raskere på det meste. Og enda raskere(snabbare) blir det når vi får Panther.

Du kan se noen bilder på min nettside, www.avisuell.no

Benchmarks finns i överflöd på nätet, men vad är din högst personliga känsla för hur G5:an jobbar?

Snygg hemsida förresten

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-02 21:12

Jeg føler G5èn er bunnsolid , at den har kraft nok til å ikke senke min arbeidsflyt når jeg jobber mellom photoshop, illustrator og annet.. Jeg er fornøyd.. Spesielt overrasket var jeg over hvor raskt den kodet en plate til acc i itunes. Jeg la hele platen jamiroquai "a funk oddyssey" inn på 3:30 minutt.

Den er veldig stillegående(tyst), det som bråker mest er igrunn hardisken, ,men det er ikke noe problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 21:38

Mycket snyggt. Ja, det verkar vara läge att köpa en sån där maskin i alla fall.

Tänkte bara passa på att fråga: varför valde du 1.8:an istället för 1.6:an?

Sitter själv i valet o kvalet mellan g5:a av något slag eller en powerbook....
Lyxproblem, javisst, men sååå svårt.

Vad kul att du har fått din G5!

Nej, nej, nej. Bara skojar. Jag är inte svensk, og det var vel derfor jeg tenkte jeg kunne skrive et innlegg.

Er i ferd med å bestille en dual G5, og det er flott å se at folk også i Norge begynner å få G5 maskiner. Bestiller forresten via ADC som student og får 20% rabatt..! (Fant det ut tidligere i uka, wohoo!) Strippa dual G5 (uten superdrive og modem) får jeg dermed for den nette summen av 20.080,- inkl. moms. Utrolig, men sant!

G5 1,8 har förutom snabbare processor även snabbare minnen och busshastighet. Vad jag har förstått så är 1,6:an en budget-kompromiss.

Men det finns säkert andra här som är bättre insatta i detta än jag.

PS. Förrest har Macoteket.se kampanjpris på G5 1,8. DS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-03 13:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Filip Wänström
Tänkte bara passa på att fråga: varför valde du 1.8:an istället för 1.6:an?

Sitter själv i valet o kvalet mellan g5:a av något slag eller en powerbook....
Lyxproblem, javisst, men sååå svårt.

Förrutom sagt tidigare: PCI-X, 8 minnesplatser. Mer interminne och hårddisk i grundpriset.

Tror nog den modellen är "bästa köp".

Jag har hört tvärtom - att 1.8:ans 100MHz snabbare systembuss och PCI X-platser inte ger mycket till prestandavinst över 1.6:an. Vanliga PCI-kort ska tydligen inte utnyttja den högre bandbredden. Att 1.8:an klarar 8GB ram är ju en fördel, men jag tror inte det är många som har över 4GB i sina maskiner. Inte ens de som har Dual 2GHz.

Jag tänker åt det hållet som du resonerar sundevall (är det shagraths nuna?)
Prestandaskillnaden ligger på ca 10 %, dvs omärkbar. Jag behöver varken PCI eller PCI-X platser så det är inget argument. För övrigt tror jag inte att 4GB RAM är en begränsning. Om jag skulle behöva mer i framtiden så köper jag en ny dator. Det är väldigt lätt att stirra sig blind på siffror och procentsatser.

Som jag ser det köper man 1.6:an för att den är billigast och räcker till det mesta. Har man avsevärt högre prestandabehov (eller gott om pengar) i dagsläget så ger 2x2Ghz mest för slantarna...

nåja...får fundera vidare...

Visst är det Shagrath. Du har bra musiksmak märker jag

Va tusan. Jag kommer inte in på hemsidan ju! jag blev så ledsen att jag gick och sov.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-22 03:09

tråden är över ett år gammal. kan bero på det

1
Bevaka tråden