Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konventioner för namngivning av tabeller?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 16:03

Hej!

Har av någon underlig anledning aldrig kunnat bestämma mig för om jag ska köra med underscore mellan ord vid tabellnamn eller om jag ska sammanlänka dem genom att det andra ordet har inledande stor bokstav.

Till exempel om jag ska ha en tabell som har hand om lagdeltagande... skulle ni döpa den till "lag_deltagan" eller "lagDeltagan" ?

Kan inte bestämma mig själv så ni får bestämma åt mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 16:24

I en bok jag har läst körde de med stora bokstäver: "Lag" och "LagDeltagande".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 16:26

Ok!
Tack, då kör jag också på det!

phew, nu känner jag mig lugn igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 16:30

fältnamnen också?

jag kör inledande gemen och sen vid nytt ord kör jag inledande versal.
Hur gör ni?

Jag kör med enbart gemener för tabell och fältnamn då jag märkt att vissa verktyg verkar ta bort versaler ändå. Jag har jobbat en del med MySQL och PHP och tex. PHPMyAdmin verkar alltid visa tabellnamnen med små bokstäver på en windows-burk även om de ska vara versaler. För att slippa allt tjafs kör jag enbart med gemener och _

Sedan döper jag alltid mina tabeller till pluralnamn så att de slutar på s för det låter skönare att välja saker och ting ur en mängd istället för ur ett element, men det är ju en smaksak.

om jag jobbar ensam med ett projekt, eller styr och ställer, så kör jag med underscore, annars håller jag mig till dom konventioner som är fastställd sen innan.

Anledningen är att alla lokala variabler och funktioner är "avdelade" med gemener.

Men egenligen tjänar det inget att argumentera för det ena eller det andra, medmindre man vill spara ett tecken.

Det är engefär samma som att argumentera för om man skall skriva

if (foo ==bar) {
doStuff();
}
eller
if ( foo == bar )
{
doStuff();
}

..you get the picture

Det brukar vara bäst att köra på enbart gemener vid namngivning av tabeller tycker jag. En del halvtrasiga databashanterare (ingen nämnd, ingen glömd ) är inkonsekventa med att göra skillnad på versaler och gemener, och därför brukar det vara lika bra att konsekvent hålla sig till gemener vid all namngivning. Sedan blir SQL-satserna lite mer överskådliga om man kör med kommandon i versaler och tabeller/kolumner i gemener. Åtminstone används den konventionen av en hyfsat stor majoritet av de som utvecklar databaskopplade applikationer, och även om det kan tyckas lite fånigt med kodningsstandarder så är det ett rätt bra sätt att undvika onödig frustration. Även om man kodar allting helt själv kan det ju inte uteslutas att någon annan kommer att ta vid i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-03 15:50

Samuel, skulle du namnge en tabell match_deltagan eller matchdeltagan ?

Här är ett par artiklar skrivna av mig i ämnet (båda finns på webbplatser som inte officellt öppna ännu, då jag håller på och jobbar med dem)

Det perfekta namnsystemet (ur min FileMaker Pro kurs)

Stor eller liten bokstav i Lasso? (ur min Lassokurs)

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-03 16:14

Tack för intressant läsning!

(varför postade du inte tidigare )

Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Samuel, skulle du namnge en tabell match_deltagan eller matchdeltagan ?

"Matchdeltagan" skrivs ju i vanligt tal som ett ord, så då skulle jag kalla den "matchdeltagan". (ja, jag är en illasinnad språkfascist, jag vet! ) I de fall där det känns mest intuitivt att använda två ord för att namnge en tabell så separerar jag dem med underscores. Men det är en petitess tycker jag - det viktigaste är ju trots allt bara att man är konsekvent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-03 21:37

kör du på samma principer för variabelnamn?

Tex i php skulle du skriva $spelar_id eller $spelarid
(eller som jag provat just nu, $spelarID)

1
Bevaka tråden