Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var har du din docka?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Häromdagen läste jag Giles Turnbulls intressanta What's on Your Dock? där han frågar en del mackändisar om hur deras docka ser ut. Det som slog mig var hur många som faktiskt har dockan på sidan av skärmen. Jag trodde jag var i en klar minoritet som bestämt tycker att sidan (den vänstra) är den bästa placeringen för dockan. Därför blev jag nyfken på hur ni andra macare har placerat er docka.

Frågan är enkel: var har du din docka?

OBS: Alternativet "Till höger" och "Till vänster" betyder att dockan ligger längs sidan av skärmen, inte bara justerad mot högra/vänstra kanten av nedre delen av skärmen.

Edit: Insåg att man kunde dubbeltolka "Till höger" och "Till vänster" så jag la till ett förtydligande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 16:28

Till vänster.
Helt klart bäst. För mig i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 16:30

På sidan, i mitt fall höger passar perfekt på en widescreen skärm. kan köra webbläsare och annat i 1024x768 utan att dockan är i vägen..

Helt klart längst ner och gömd.:cool:

Till höger, självklart, där lägger sig inga fönster ivägen. Och från OS 9 är man van vid att nå programmen från menyns högersida. Papperskorgen ligger ju också där den ska ligga, det finns en anledning till att den och hårddiskarna placerades där redan i Apples tidiga system. Externa hårddiskar och andra filer lägger sig också till höger som första prioritet, lätt att nå när de ska bort, slängas eller bara sorteras.

Nederkant är ljummet, fantasilöst och lite trist lagom. För att inte tala om vänster sida, ofattbart om du frågar mig, vilken omväg och vad bökigt, lite PC-feeling liksom.

Adrian B och Leijon, hur har ni tänkt?

Oj, vilken käftsmäll, Olav! Akta dig, jag kommer till Marstrand den 10:e!

Jag har min docka nere, främst pga att jag har dubbla skärmar med andraskärmen till höger, skulle bli roddigt med en docka mellan skärmarna.

Vänster skulle kanske fungera men att lägga den där känns som att ändra för ändringens skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 17:27

Anledningen till vänsterplaceringen är att man ofta är uppe i menyerna, som även de är till vänster.

Högerkanten används sällan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Adrian B och Leijon, hur har ni tänkt?

Förutom det som Leijon skriver så finns det ett annat riktigt bra skäl i mina ögon: Om man använder sig av undermenyer i dockan, t.ex. såna som finns om man högerklickar på varje program, så är det absolut mest naturligt att gå från vänster till höger. Att börja längst till höger och vandra åt vänster känns inte alls lika naturligt. Speciellt om man använder program som Yadal, se bifogad bild.

Jag är inget stort fan av dockan öht, men nu finns den här och man får göra det bästa av den. Jag har de program jag oftast vill använda högst upp på min docka för då är avståndet från menyer och annat minsta möjliga vid en förflyttning. Att ta sig ända ner till skärmens underkant känns väldigt drygt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-10-02 23:08

Måste bara fråga.

Adrian: Vilket program har du aktivt på bilden?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bijan@swec
Måste bara fråga.

Adrian: Vilket program har du aktivt på bilden?

Menar du programmet som ger den där menyn? Det är Yadal, ett litet, smidigt, fritt program som jag gärna rekommenderar.

Har min till vänster. Framför allt för att skärmen är bredare än den är hög, alltså stjäl dockan inte lika mycket utrymme som om den låg i botten. Att det blev just vänster beror, som Adrian skriver, på att det känns naturligare när man använder menyer i dockan.

Kör med bottenplacering på alla mina OS X datorer, men ska testa till vänster bara för den goda sakens skull.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-03 06:55

Där nere på alla datorer, jobbigt på höger och vänster tycker jag..

KDE där uppe när det är startat

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-10-03 07:23

Till höger. Inte helt optimalt men jag blir banne mig tokig när jag skall slänga något i papperskorgen och måste dra det tvärs över hela skärmen!

(Jaja, högerklick osv men nu är man insöad så...)

Dockan tycker jag inte om. Jag har lagt den till höger sen ett par dagar, vilket för med sig att jag inte hittar den automatiskt. Det leder i sin tur till att jag använder LaunchBar istället, som låter datorn leta så att jag slipper.

Jag läste ett tips igår på hur man blir av med dockan. Kanske ska jag prova det. Den blir ju mer och mer opraktisk ju fler program som hamnar där.

Den ligger så klart till vänster, det har den gjort så länge det har varit möjligt. Med widescreen är det där den bäst hör hemma.

Höger? Mitt mellan skärmarna då? Läsa baklänges i fold-out-menyerna?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-03 08:44

Nederkant på skärmen. Maximal storlek på ikonerna, automatiskt dölj och inga ikoner till program som inte är igång. Jag använder MaxMenus för att starta program.

Senast redigerat 2003-10-03 09:12
  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 09:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Till höger. Inte helt optimalt men jag blir banne mig tokig när jag skall slänga något i papperskorgen och måste dra det tvärs över hela skärmen!

Slänga i papperskorg från dock?

Tycker dethär att "menyer" växer åt höger känns mest naturligt och då är ju vänster fandligt.
[Botten är ju botten - det hörs på namnet]
Vad jag inte begriper mig på riktigt är varför man skulle vilja ha på "förstoring" och "pluppa fram och bort"... Kul i början men...

Dendär Yadal vad ju lite käck... Lite bökig i början men inte dum alls Får nog hålla bättre koll på "filarkiv"...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-03 09:23

Höger såklart, allt ligger till höger, filer mappar, hårddisksymboler, dockan... När skräpet (det är oftast det) börjar att ta sig förbi mitten så är det dags för städning sen är det rent och fint på skrivbordet i ett par tre dar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Till höger. Inte helt optimalt men jag blir banne mig tokig när jag skall slänga något i papperskorgen och måste dra det tvärs över hela skärmen!

(Jaja, högerklick osv men nu är man insöad så...)

Eller

cmd+backspace

Kör med dockan till höger på iBooken eftersom den annars tar upp så mycket plats i höjdled. På jobbet, där man kan sitta vid betydligt större skärmar, är den däremot i nederkant.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 09:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Eller

cmd+backspace

Aha... nu fattar till och med jag
cmd - backspace
cmd - shift - backspace
cmd - e
Dessa sitter ju i benmärgen som betingad reflex...
[Mappdjävel -: "cmd <--" : "cmd shift <--" : Ooops... Dang! ]

Finns det inget litet mysko Free/share-ware-program som gör att man kan ha flera dockor samtidigt?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 19:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
...flera dockor samtidigt?

*rys*

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Finns det inget litet mysko Free/share-ware-program som gör att man kan ha flera dockor samtidigt?

Flera? Självplågare. Finns det inget litet mysko som utplånar dockan helt och hållet? Den är ju helt värdelös.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 20:26

Det går att utplåna den ganska enkelt vill jag minnas. Frågan är väl bara hur man tömmer papperskorgen sedan. Med Cocktail? Tangentbordskommandot "shift-cmd-delete" går ju alltid i och för sig.

Fanns det något bra sätt att lägga ett alias av papperskorgen på skrivbordet?

EDIT:

sudo kill -ax|grep Dock|head -n 1|cut -c 1-5

Kanske fungerar, ej testat.
Läste tipset på versiontracker. Ytterst osäkert tips. Nån med mer unixkunskap än mig kan säkert bedömma sanningshalten.

För övrigt finns programmet "Kill dock v0.9" att ladda ner på versiontracker.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10629&vid=7802

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det går att utplåna den ganska enkelt vill jag minnas. Frågan är väl bara hur man tömmer papperskorgen sedan. Med Cocktail? Tangentbordskommandot "shift-cmd-delete" går ju alltid i och för sig.

Just det. Och det finns dessutom i menyerna om man inte vill lära sig tangentklustret. Jag har nog aldrig tömt papperskorgen via dockan.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 20:35

Jo, jag tänkte snarast på den gången då man slängt något och vill ha tillbaks det. Att kunna öppna papperskorgen och inte bara blint tömma den, känns ju bra.

EDIT: Kill Dock v0.9 var ganska meningslös. Allt den gör är att döda dockan. Men så fort man placerar musen där dockan låg tidigare startas den upp igen.

Men efter en kort sökning fann jag fler varianter som dödade den permanent. Bla ett apple script som kan placeras bland startobjekten hos den som vill ta död på spratteldockan för evigt.

EDIT2: Då har man testat det också. Ganska värdelöst då Exposé slutar fungera, det går ej att minimera fönster, papperskorgen blir svår att komma åt.

Senast redigerat 2003-11-23 22:02

Tillexempel Indesign 2 lägger sig ju gladeligen över platsen där dockan är, trots att jag har den minimerad maximalt. Inte är det så praktiskt?
Jag kanske skulle skaffa en extra skärm bara för att få undan den där skräplisten.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-24 13:01

Dockan dold i botten så slipper du bekymra dig om Indesign 2.

Bevaka tråden