Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Premiär: 99mac lanserar ny FAQ

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har nöjet att presentera en ny spännande och mycket användbar tjänst - som vi är övertygade om att ni alla kommer att älska förr eller senare!

99mac har tagit fram en FAQ - förkortning för Frequently asked questions som samlar vanliga frågor och svar ifrån medlemmar. Dessutom har vi lagt till enormt mycket mer - du hittar information om alla Apple modeller, Macens historia, kända Macpersonligheter, samlingsinformation om olika användningsområden för Macar och även en ordlista.

Det finns gott om Guru:s på 99mac - medlemmar som är experter inom ett eller flera områden. Jag vågar påstå att ingen kan allt (även om vissa verkligen har imponerat i våra kunskapsprov) men att vi TILLSAMMANS banne mig kan det mesta.

Det mest spännande med vår FAQ är att den använder Wiki -teknik som gör att alla medlemmar kan hjälpa till med att lägga till nya sidor och information. Alla medlemmar kan till och med redigera alla sidor. Låter det konstigt? Läs mer om vår FAQ och Wiki i vår FAQ!

Under den senaste veckan har 200 utvalda och erfarna medlemmar fyllt vår FAQ med enormt mycket information, du kan redan idag hitta flera hundra inlagda förklaringar och beskrivningar.

Vi tror att vår nya FAQ kommer att innehålla tusentals beskrivningar om en månad - en enorm kunskapsdatabas som gynnar oss alla! Hjälp till du också, det finns gott om ord som saknar beskrivningar eller som behöver ytterligare förklaringar.

Titta in nu direkt:

Börja med att registrera ditt användarnamn! (använd helst samma namn och lösenord som på 99mac)

http://faq.99mac.com/

Här samlar vi feedback kring vår nya FAQ

Senast redigerat 2003-10-01 22:30
  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 21:16

nice! Får jag testa i morgon!

Några snabba tips för att förklara hur vår FAQ fungerar:

- Skapa ett användarnamn och lösenord till att börja med.

- Alla kan redigera alla sidor. Välj bara "redigera denna sida" längst ner till vänster så kan du gå in och förbättra sidan.

- FAQ:n bygger på att man skapar dubbla hakparanteser kring namn, platser, viktiga ord och annat som kräver förklaring. Exempel [[Bengt Bedrup]]. Alla dessa ord får du en egen sida där du eller någon annan kan förklara ordet/namnet vidare.

- Ord som har ett litet frågetecken bakom sig är oförklarade, där ska du gå in och beskriva ordet så gott som möjligt! Exempel: Bengt Bedrup?

  • Medlem
  • 2003-10-01 22:03

Riktigt bra initiativ, fan den här sidan är nu så seriös att det verkligen är världsklass!

Me happy!:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
[B]Vi har nöjet att presentera en ny spännande och mycket användbar tjänst - vi är övertygade om att ni alla kommer att älska förr eller senare!

Oj, grymt spännande.
Ja, de flesta av oss är nog inte helt asexuella

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 22:28

skall bli kul att se hur lång tid det tar innan två kommer ihop sig om ett ord och håller på och ändrar fram och tillbaka

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-01 22:36

Vi ska alla vara stolta över 99mac.En fantastisk tillgång.Världsklass som sagt.

Tack till alla er som jobbar med 99mac.Samt alla medlemmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 22:39

Jag har skrivit en del på FAQen under veckan som har varit och när jag har lagt ut bilder, har jag länkat dem till min hemsida på comhem.
Ska man inte kunna lägga bilder på 99macs server, för ofta försvinner ju egna hemsidor när folk byter/stänger av sin tjänst.

Väldigt bra satsning det här förresten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 22:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
skall bli kul att se hur lång tid det tar innan två kommer ihop sig om ett ord och håller på och ändrar fram och tillbaka

Det har nästan redan hänt, för jag skrev information om termen "CMD", medans någon annan skrev en annan text om "Kommandotangent".

Det var väl jag som använde fel ord, CMD är ju bara en förkortning...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Det har nästan redan hänt, för jag skrev information om termen "CMD", medans någon annan skrev en annan text om "Kommandotangent".

Det var väl jag som använde fel ord, CMD är ju bara en förkortning...

I sådanna situationer är det ju bara att kopiera all info från "kommandotangent" och skriva "Se [[CMD]]". Därefter klistrar du in innehållet från gamla "kommandotangent" i "CMD", och väver samman din text med den gamla.

/M

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-10-01 23:20

Eller har jag skrivit på något ställe "Se CMD"

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 23:51

Tufft initiativ!!

Är tanken att man ska skriva in lösningar på vanliga problem, tutorials m.m. också? Hur ska detta struktureras?

Ett konkret exempel är t.ex. en lösning på problemet "Safari avslutas oväntat". Skapar man bara en sida som man sedan länkar från Safari-sidan?

  • Medlem
  • 2003-10-02 08:43

Lägg en rad längst ner i Safaribeskrivningen och under den samlar vi vanliga frågor/svar & problem.

På sikt tror jag att vi kommer hitta snygga lösningar på sådana här saker helt automatiskt. Att jobba med en Wiki är nästan lika nytt för oss som alla andra...

Det finns en naturlig koppling mellan FAQ och Forum som vi kommer utnyttja i framtiden. Någon gång kommer vi börja synka databaserna så att svåra ord i forumet synkas mot förklaringen i FAQ:n - då kan vi snacka om att 99mac är en faktadatabas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 09:36

Världsklass!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-02 09:45

edit: *postade i fel tråd*

Se det som att vi bygger ett gigantiskt Mac-lexicon tillsammans - hit kommer gamla och nya macanvändare titta in och läsa regelbundet hoppas jag.

Gör din egen bedömning om vad vårt lexicon bör innehålla för attrahera den målgruppen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-02 13:17

Förstasidan under FAQn är lite torftig, med "personer" osv. Kanske ballare att komma direkt in i A-Ö-registret? Annars är det kanonbra på alla sätt och vis. 99musik skulle definitivt behöva något liknande.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-02 14:32

Ett sådant här system är om det fungerar bra en helt sjukt motiverad funktion för forum som dessa.

När tillräckligt mycket information finns i FAQ-avdelningen kommer den få stor betydelse för forumet. Det kommer att vara SÅ mycket lättare att hitta enkla fakta där än i forumet. Och i forumet kan svåra frågor och frågor utan svar diskuteras.
Jag tänker ivarjefall sluta ställa dumma och redan ställda frågor när svar redan finns i FAQ-avdelningen.

Ett helt undertbart sätt att samla, sammanfatta och kanske framförallt sprida medlemmarnas ofantliga kunskap!

Tack 99mac för initiativet.
Låt er inspireras 99musik.

(och fyll på duktigt med fakta nu..)

mvh
jonny R

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-10-02 15:45

Mycket glädjande initiativ! Guran och bandarerna har fått glädjefnatt och Diana bara går omkring och ler.

Kul att leverera en uppskattad tjänst!

(det är lite mer på gång också)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-02 16:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
(det är lite mer på gång också)

Alla som blev överraskade räcker upp en hand! *räknar* Nej, ingen.
Heja Martin. Du har visst alltid nåt på gång, du.:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 21:58

Jag har upptäckt ett stort säkerhetsfel (?):

Jag redigerade lite från en annan dator än den jag registrerade användarnamnet på. I dag såg jag att jag inte hade loggat in när jag skrev. I stället för mitt användarnamn står nämligen mitt IP-nummer.

Ska det verkligen gå att skriva utan att registrera sig?

Och så hittar jag inte något ställe där man kan logga in heller.

Ang CMD/Kommandotangent: I Kommandotangent-texten skrev jag att Kommando även kallas [[CMD]] och så länkade jag till min CMD-sida.

Tillägg: Såg nu att man loggar in genom att trycka på Skapa ett användarnamn.

Tillägg 2: Jag ändrar texten till Skapa användarnamn/logga in.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag har upptäckt ett stort säkerhetsfel (?):

[...]

Ska det verkligen gå att skriva utan att registrera sig?

Jepp, det är så wiki fungerar och är tänkt att fungera om jag förstått det rätt. Alla ska kunna ändra.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 12:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Ska det verkligen gå att skriva utan att registrera sig?

Eftersom alla ändringar på en sida sparas under "Se andra versioner" kan man ju enkelt rulla tillbaka om någon gör någon knasig ändring. Nu får vi hoppas att detta inte händer allt för ofta..

Jag förutsätter att Martin & Co kan hindra människor som beter sig illa gång på gång ifrån att ändra i Wiki'n?

Hur som helst, jättekul initiativ!

Jag drömmer om att dra igång en ny Wiki kopplad till 99mac.

Genom att skriva {wiki} {/wiki} runt ett svårt ord länkas det direkt till vår wiki där man kan förklara innehållet (ersätt taggarna med hakparanteser).

Finns ett par stora svårigheter:

- Vad ska vår MacWiki innehålla och INTE innehålla?
- Hur ska vi hålla uppe kvaliteten
- Hur ska vi se till att det händer något överhuvudtaget

Finns det folk som har erfarenhet av att driva Wiki:s här?

Ta mig fan bland det bästa jag läst på länge. Bra!

  • Medlem
  • 2005-02-08 22:07

Det krävs väl att en redaktion går igenom allt som markeras?

Det skulle vara bra om redaktionen kunde sätta ord i karantän så att tex "kazaa" inte registreras som ett ord för wikin. Detta för att förhindra att folk upprepade gånger skriver in ord redaktionen bestämmer sig för att den inte vill ha med i den mån det händer.

Här är ett exempel på en Wiki:
http://mac.wikicities.com/wiki/Main_Page

Den bygger på MediaWiki, samma programvara som vi har installerat.

  • Medlem
  • 2005-02-09 04:22

Jaaaa, jippiiii, wiki!

Wiki funkar om:

1 det finns fler "goda" människor som skriver "bra" saker än det finns elakingar som förstör.

2 att det inte går att skriva utan att vara inloggad. har nyss fått en wiki sönderspammad av en bot och allt som fanns på sidan försvann för att den bara sparade de senaste 100 inläggen om varje ämne, nått som botten snabbt kom upp i.

3 att det går att låsa ord temporärt om det blir redigeringskrig, och en del ord kanske måste kunna låsas helt. Tror dock inte det är så jättestort problem här, jämfört med krigen om sverigedemokrater och AFA på susning.

4 Att det finns en tydlig licens för de som skriver, tex att allt ska tillhöra någon variant av creative commons-licens, eller att varje upphovsman äger sin artikel eller liknande.

5 Att människor aktivt skriver och uppdaterar, att taket är högt och det är en _lagom_ nivå. Det ska vara roligt att skriva, inte för pretto som på wikipedia.

Mvh Tiq (som kanske lite väl tydligt saknar susning.nu och buzz.wiki)

Bevaka tråden