Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Powerbook G4 12"

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

vore väldigt synd om så är fallet! det BEHÖVS en motvikt - en kraft mot Microsoft - nu skall dom in och nalla på mobiltelefoni också!! Fasar inför vad som kommer hända...en totalitär marknad där Microsoft styr allt!? Till och med Nokia är "nervösa"...

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Marknadsandelen öka? Bland macanvändare, ja; allmänt, tror inte det tyvärr. Tror att Apples ... hmm... the Apple Share... bara minskar och minskar. Steve Jobs är duktig på att snacka, men faktum är tyvärr att världens alla datorköpare förmodligen inte kommer vända sig mot Apple i första, andra, tredje eller ens fjärde taget.

Citat:

Kae Labs Vocal Writer t ex, som kan sjunga...

WOW! Nu måste jag i stället beställa en begagnad 3400 så jag kan sjunga kanon med datorn!;)

Nya PB 12" har precis allt som jag tyckte var lite i underkant på den gamla modellen;
Mer cacheminne, mer ramminne, dvi-port, samt snabbare och svalare(?) processor.
Hoppas att skärmen blivit bättre också.
Hur som helst beställde jag en idag och hoppas att den dyker upp hyfsat snabbt.

Jag beställde två 12" till jobb i förra veckan. Idag fick vi besked på att det är de nya modellerna som kommer att levereras. Beräknad leverans: 2 oktober.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-09-17 17:28

Är Mac OS X så jädra slött som vissa vill mena här inne?
Även med rejält tilltaget ram-minne?

Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Är Mac OS X så jädra slött som vissa vill mena här inne?
Även med rejält tilltaget ram-minne?

Nej, det tycker jag är en överdrift. Jag sitter på 450Mhz G4 med OS X 10.2.6 och det flyter på ganska bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 17:58

Kör OS 9 en stund så ska du få se på flyt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Är Mac OS X så jädra slött som vissa vill mena här inne?
Även med rejält tilltaget ram-minne?

Nej.

Mac OS 10.2 på min iBook 700mhz med 384mb ram flyter hur bra som helst.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 22:38

Jo, jag körde 10.2 också i min PBG4 667 DVI som jag hade, och det flöt på bra, men ändå var det ett odefinierbart "något" som saknades, man tyckte ibland att den var onödigt trött i vändningarna till vissa saker. Mestadels var den dock härlig, så som bara Mac är... OS 9 är dock odiskutabelt snabbare, vill bara att Apple ska optimera på Panthern så att den... ja, rent av springer snabbare än OS 9. Det måste ju gå!

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Marknadsandelen öka? Bland macanvändare, ja; allmänt, tror inte det tyvärr. Tror att Apples ... hmm... the Apple Share... bara minskar och minskar. Steve Jobs är duktig på att snacka, men faktum är tyvärr att världens alla datorköpare förmodligen inte kommer vända sig mot Apple i första, andra, tredje eller ens fjärde taget.

Jag skrev marknadsandel bland bärbara och där ökar Mac. Med nya G5 finns chansen även att ta tillbaks marknadsandelar bland stationära datorer och inte blir det sämre när Panther kommer ut. Och om du inte märkt så kan jag upplysa om att Windows användarna börjar bli ordentligt trötta på Windows och alla säkerhetshål och ständigt nya virus. OS X inte bara är ettt alternativ utan mycket bra lösning på de problem som Windows har.
----------------
Across the industry, the European, Middle East and African notebook market grew 39 percent in the second quarter 2003. Apple's rate of growth eclipsed this industry average. In Europe, Apple saw 46.5 percent growth in the commercial high-end laptop market (PowerBook G4s) and 56.2 percent growth in the consumer market (iBooks) year-on-year

Källa Macworld UK

Undrar hur stor prestandavinst dubbleringen av cache kommer att ge? Flaskhalsen på förra powerbook 12" var väl just att det fanns för lite cache?

Teknisk info om den första PB G4 kanske kan vara lite intressant som jämförelse. Den hade 1MB L2...

Senast redigerat 2003-09-18 14:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-18 14:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Innebär det även längre batteritid? (eller passar de på att minska batteriet därefter). Jag får aldrig mer än 3-3,5h med "längsta batteritid"-inställningarna i strömsparare. Det är långt till de utlovade 5h.

Så här har det ju alltid varit med bärbara datorer. Och mobiltelefoner. Det GÅR att köra fem timmar. Om du stänger av alla dock-effekter, drar ned ljusstyrkan på det lägsta, endast jobbar i t ex terminalen eller annat program som drar minimalt med kraft, stänger av all kommunikation med yttervärlden(airport, blåtand osv) och undviker att använda DVD eller hårddisken…

Å andra sidan så är det ju inte riktigt så de flesta av oss jobbar, så i realiteten rör det sig ju snarare om 3-4 timmars effektiv tid.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 15:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Innebär det även längre batteritid? (eller passar de på att minska batteriet därefter). Jag får aldrig mer än 3-3,5h med "längsta batteritid"-inställningarna i strömsparare. Det är långt till de utlovade 5h.

Det är inget jag vågar hoppas på. Batteritiderna som Apple uppger stämmer aldrig överens med verkligheten.

en fråga... jag tänkte köpa en Powerbook G4 12 men såg här att man kan köpa minnet betydligt billigare hoss andra tillvärkare. Hos vilka kan man köpa och vad heter det minne man ska ha?

Crusial säljer väldigt billiga minnen. På deras hemsida finns ett system som gör att man väljer rätt minne till rätt dator.

Minnena finns att beställa på hemsidan, eller om man vill köpa i Sverige på http://www.datorprylar.com

  • Medlem
  • 2003-09-18 21:14

när ni nu pratar om minnen..
finns det några PC2100 moduler med 1024Mb eller får man nöja sig med 512 och om det finns 1024, är det då någon idé att köpa det eller är det sak samma.. ?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-09-18 21:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av m.jo
när ni nu pratar om minnen..
finns det några PC2100 moduler med 1024Mb eller får man nöja sig med 512 och om det finns 1024, är det då någon idé att köpa det eller är det sak samma.. ?

Här finns det, dock inte helt gratis. 1024 mb minne för Pb 12

  • Medlem
  • 2003-09-19 13:41

hmm...

skulle detta funka i en ny PB12"??

DDR2GE266R PC2100 2GB DDR266 256X72 W/Register/ECC Memory $1,194.00

D2GE266R_L PC2100 2GB DDR266 256X72 W/Register/ECC Low Profile Memory $1,194.00

http://www.atlcomputers.com/Parts-Memory.htm

blir ju massa pengar, men skulle det funka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-19 13:53

Mer om hastigheten:
Testade en PB17" 1ghz häromdagen, och tyckte att den, till skillnad från gamla 12-tummaren, kändes rapp och fin.
Hur kan en ny PB12" tänkas stå sig mot en gammal PB17"?

Någon som sett några tester på nya tolvtummaren än? Eller kanske testat den själv?

Körde xbench på en på mässan, den gjorde 88.
Den hade dock "dåliga" värden på disktesterna, men det är ju lätt fixat med en ny disk. Minns inte vilken diskmodelll det var.

Jag tyckte att 12'orna kändes lite varma, men det kan ju ha berott på att de hade placerat dom så knasigt...tror inte han som bestämt hur de ska presenteras själv har besökt diskarna :rolleyes:
De är konstruerade av vita plastskivor med belysning under...där blirdet blir varmt, väldigt varmt, och på de skivorna står det ändå varmare PB's...
Tror att de hade vart lite svalare om de hade stått någon annanstans.

kan bero på att det är samma processor!? 1 ghz & 1mb cache...på båda modellerna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
Mer om hastigheten:
Testade en PB17" 1ghz häromdagen, och tyckte att den, till skillnad från gamla 12-tummaren, kändes rapp och fin.
Hur kan en ny PB12" tänkas stå sig mot en gammal PB17"?

kitesurf: har det hänt något med skärmen eller är det samma skärm som tidigare?

  • Medlem
  • 2003-10-02 15:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Weigle
Det är inget jag vågar hoppas på. Batteritiderna som Apple uppger stämmer aldrig överens med verkligheten.

Fick över 6,5h batteritid med min 12" iBook, stängde av skärmbelysningen och använde den endast till att spela mp3 under en bilresa. Snittar annars ungefär 4h vid vanligt arbete.

/hpe

6.5 timmar!? Kör du OS9 då eller? Jag ligger på 3.5 timmar i OSX. 12" iBook 800 mhz.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hpe
Fick över 6,5h batteritid med min 12" iBook, stängde av skärmbelysningen och använde den endast till att spela mp3 under en bilresa. Snittar annars ungefär 4h vid vanligt arbete.

/hpe

Bevaka tråden