Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utveckling: Serial-ATA tar över?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har haft möjlighet att diskutera nästa generations lagringsstandarder med företrädare för två Taiwanesiska tillverkare av externa lagringsenheter. Något som intresserade mig mycket var hur dom såg på Firewire 800 standardens framtid.

Svaret jag fick var: "Firewire 800 är dött, Serial-ATA kommer att ta över helt". Anledningen till detta är att Serial-ATA innebär upp till 1500Mbit/sek och väldigt låga tillverkningskostnader jämfört med Firewire 800 som är en relativt dyr standard och erbjuder 800Mbit/sek.

En tillverkare erbjuder externa Firewire 800-chassin i 2.5" och 3.5" storlekar men säljer väldigt få enheter pga kostnaden för det Oxford 922-chipset som krävs. Samma person säger att dom inom kort kommer kunna leverera externa Serial-ATA chassin till en tredjedel av priset eller ännu lägre.

Ett externt chassi med Serial-ATA standard är mycket enkelt att bygga eftersom hårddiskarna håller samma standard. Tidigare har man tvingats använda en Firewire till IDE brygga i varje chassi.

Power Macintosh G5 är den första Appledatorn som har Serial-ATA standard på hårddiskar, men saknar fortfarande kontakter för att ansluta externa Serial-ATA enheter. Det finns dock billiga lösningar på problemet - en liten metallbygel som placeras i en PCI-plats med kabel till Serial-ATA kontakten på moderkortet. En lösning som kostar ett par hundralappar idag.

Dom flesta PC-tillverkare erbjuder idag moderkort med Serial-ATA och redan i höst kommer i stort sett alla nya datorer att erbjudas med denna lagringsstandard. Förhoppningsvis kommer Apple att erbjuda S-ATA anslutningar externt på alla datormodeller i framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-02 12:39

Firewire dött som hårddiskstandard. Men hur är det med firewire som digitalvideo standard?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-02 13:01

FireWire är absolut något mer än "Externa Hårddiskar"

Vi musik- och videonördar ser nog gärna att FW kommer vara en mer långsiktig standard på extern utrustning. Där har faktist FireWire visat sig funka bäst i Pro-sammanhang. USB 1 och 2 är för opålitligt enligt mina erfarenheter...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-02 13:04

Serial-ATA medger idag inte att strömförsörja hårddisken såsom FireWire gör. Serial-ATA tillåter heller inte flera att man länka ihop flera enheter efter varandra eller ens att man kör via en hub.

Det är helt enkelt olika användningsområden.

S-ATA = intern kommunikation
FireWire = extern kommunikation

FireWire kommer inte att dö över en natt. Däremot blir det spännande att se vad som händer med FireWire mot USB 2.0. Firewire är dyrare (än så länge) men ger bättreprestanda. USB 2.0 har Intel bakom sig, är billigt att implementera men är långsamt.

Du har rätt att du inte kan använda en hubb, men du kan ha flera kontakter bak på din dator.

Främsta argumentet för S-ATA externt är priset, det kommer vara väldigt stor prisskillnad på en extern S-ATA och Firewire 800 disk.

S-ATA är väl ingenting för DV och andra användningsområden, men det var inte något jag försökte påskina i min artikel.

Senast redigerat 2003-10-02 14:05
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-10-02 13:34

Den främsta fördelen med FireWire & USB2 är väl att man slipper en massa olika kontakter för att ansluta tillbehör, man kan plugga in både tangentbord och hårddisk i samma port

  • Medlem
  • 2003-10-02 13:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Serial-ATA strömförsörjer disken både internt och externt!

Är du säker på det? Jag tycker mig se en strömkontakt plus en s-ata kontakt här.

Du har rätt (kollade i min dator). Den strömförsörjer inte 3.5" diskar via Serial-ATA kabeln. Det påverkar dock inte min ståndpunkt att externa diskar kommer att domineras av S-ATA om 6-12 månader.

Visst tror jag också att framtiden ser ljus ut för Serial-ATA. Men, många av oss har behov att kunna plugga in sin externa disk hos släkt och vänner också. Min Externa maxtor har både FireWire och USB2, vilket gör att jag i "värsta fall" kan använda den via långsam USB. Dvs, den passar praktisk taget vilken dator som helst som tillverkats inom 5 år. Jag tror också att priset på IDE-FireWire-bryggor kommer att minska som en direkt följd av billgare Seriala-ATA-alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 14:27

Hur är det med "hot plugging"? Skulle en extern S-ATA-disk kunna kopplas i och ur utan omstart?

Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Hur är det med "hot plugging"? Skulle en extern S-ATA-disk kunna kopplas i och ur utan omstart?

Interna S-ATA diskar stödjer det, så då borde väl även externa göra det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-02 14:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Hur är det med "hot plugging"? Skulle en extern S-ATA-disk kunna kopplas i och ur utan omstart?

Ja, men bara om din Serial-ATA kontroller stödjer det. De flesta kontroller som är inbyggda på konsument-moderkort eller lösa kort klarar det inte, men det är så billigt att lägga till att det bara är en tidsfråga innan de gör det allesammans.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-02 15:10

Alla som sitter med sina fina bärbara tycker nog även de att FireWire har sina fördelar.

Det enda som kan stoppa profetsian om SATA är väl om "Year of the portable" -andan fortsätter ett tag till.

Men billiga diskar med hög prestanda är ju inte fy skam. Så, jag som hatar bärbara datorer kan ju intye annat än mysa vid tanken på att trycka in massor med billig disk i min G5a.

de olika standarderna kan väl samexistera, eller!?

jag har två externa firewire 400diskar(160 & 120 GB) och det fungerar utmärkt...till det mesta. internt har jag en 250 SATA och kommer nog skaffa mig raptor på 70 GB när den kommer...

...nu gled jag ifrån ämnet

Det bör väl också tilläggas att de två herrarna från Taiwan har all anledning att säga att Firewire 800 är dött, om de nu valt att satsa på Serial ATA.

Att Serial ATA skulle dominera marknaden för externa hårddiskar inom 6-12 månader tror jag inte på, däremot kan det mycket väl bli så om två tre år.

ja - det känns lite som om dom pratar i egen sak

Björnström:
innebär detta attt vi inte får se speedmania chassin till FW800?

PS. hur går det med nätbutiken

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-10-03 08:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Att Serial ATA skulle dominera marknaden för externa hårddiskar inom 6-12 månader tror jag inte på, däremot kan det mycket väl bli så om två tre år. [/B]

Instämmer helt.

I nuläget är det relativt små vinster konsumenterna skulle få med SATA (högre teoretisk överföringshastighet) medan ett avgrundsstort problem är att de helt enkelt inte har någon SATA-port på sina datorer att stoppa in sladdar i.

USB2 och Firewire400 (800) kommer nog dominera externa hårddiskar ytterligare några år.

o11e

När väl de externa kontakterna för S-ATA kommer på moderkorten, så går nog övergången från FW och USB2 skapligt fort. Det innebär naturligtvis inte att FW och USB försvinner, men just när det gäller hårddiskar så är S-ATA det bästa alternativet. Vi kan nog förutsätta att herrarna från Taiwan vet vad de talar om!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-10-03 16:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
När väl de externa kontakterna för S-ATA kommer på moderkorten, så går nog övergången från FW och USB2 skapligt fort. Det innebär naturligtvis inte att FW och USB försvinner, men just när det gäller hårddiskar så är S-ATA det bästa alternativet. Vi kan nog förutsätta att herrarna från Taiwan vet vad de talar om!

Jag är en smula skeptisk, dessutom förstår jag inte alls varför vi ska "förutsätta att herrarna från Taiwan vet vad de talar om" Precis som Nils skrev så känns det onekligen som att dessa herrar kanske talar i något egen sak?

Det mesta SATA i externa diskar leder till (tror jag) är att personen i fråga som köpt sin disk bara kan köra den på sin alldeles egna dator köpt år >=2004 och inte på någon av sina kompisars datorer ty de är för gamla. Någon prestandavinst att tala om kommer inte märkas, åtminstone inte jämtemot FW800 eller annan stenålder.

I orginalinlägget skrevs det att externa SATA-diskar skulle kunna göras billigare. Detta kan ju endast ske om man gör dom till enbart SATA-diskar, och inte hybrider med FW eller USB2 också.

..och blir de verkligen så mycket billigare? Tar Oxford ut hutlösa priser för sina nuvarande FW-kontrollers eller vad handlar det om? Jag tycker mig se en trend där hårddisktillverkarna själva fattat galoppen att externa diskar, det är bra, och släppt FW och USB2 produkter på löpande band (Maxtor, WD hittills). Jag gjorde en snabb sökning på 250GB-diskar på buggy (prisguide), och fann att den billigaste 250GB 7200rpm disken kostade 2500:- medan man för 500:- extra fick en liknande disk i FW-chassi (tillverkarens egna). Maxtor i båda fallen.

Men inte vet jag.

o11e

Glöm inte att Wintendo™-användare har sina datorer till penisförlängning (förutom datorspelande) och då är den teoretiska maxhastigheten det enda som räknas.

På samma sätt som de tycker att USB2 är bäst i världen för att det på pappret är lite snabbare än Firewire1

Så det kan slå snabbt, men jag sällar mig till de skribenter ovan som inte tror på den närmaste framtiden (eh, börjar inte framtiden just nu?)....

En liten rolig sak i sammanhanget är att S-ATA börjar komma som s.k. low-end disk för stora lagringssystem från StorageTek och Silicon Graphics. Man använder då high-end diskar med FibreChannel tillsammans med en större mängd billiga S-ATA diskar och slutligen en massa band i en bandrobot. Sedan ett filsystem som slår ihop allt till en fysisk enhet och vips har du en hårddisk på 30 TB eller så.

  • Medlem
  • 2003-10-05 11:57

Den stora forumet "Creative Cow" för proffsvideofolk världen över har precis låtit en av sina Cinewave forum moderatorer testa en FW800 drive från WiebeTech med en G4 och han är häpen - och ser fram emot att testa med en G5a

klicka för Creative Cows test

Ett par saker jag undrar över: kan SATA enheter pluggas in och ut utan omstart och funkar SATA för annat än hårddiskar, t.ex. scanners eller DV kameror?

tjipp tjipp

Hot-plug: Ja
Fler användningsområden: Nej, inte idag.

svara gärna på mitt tidigare inlägg björnström

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 16:51

Externa SATA diskar som "standard" kommer ta ett bra tag tror jag. Generellt har "PC-världen" inte varit så mycket för externa enheter. "Man kan ju lika gärna trycka in hårddisken i datorn!"

Det tog ett bra tag innan FW-diskar och enheter kom och nu har det börja befästa sig som en standard för externa enheter. Jag tror inte SATA kommer slå ut FW/FW800 samt USB/USB2 på den externa diskmarknaden på ett bra tag (flera år). Då kanske vi redan har GigaWire (pratas ju redan idag om framtida FW-standarder).

Att sedan SATA saknar stöd för strömförsörjning över bussen och andra "självklarheter" med FW800 så tror jag det kommer bli ännu svårare.

På denna http://www.highpoint-tech.com/RM1100_new.jpg bild ser det ut som om Extern SATA använder samma kontaktstandard som FireWire. Stämmer det?

Speedmania lanserar flera spännande nyheter denna vecka, både produktnyheter och tre nya butiker.

den testen rockar! lovar gott för framtiden även om jag inte är i behov av mer än FW400 för att redigera MiniDV

En tanke: tänk en Raptor i ett FW800-chassi eller två raptorer stripe'ade i ett FW800chassi!! wrrooom

Citat:

Skrevs ursprungligen av codey
Den stora forumet "Creative Cow" för proffsvideofolk världen över har precis låtit en av sina Cinewave forum moderatorer testa en FW800 drive från WiebeTech med en G4 och han är häpen - och ser fram emot att testa med en G5a

klicka för Creative Cows test

Ett par saker jag undrar över: kan SATA enheter pluggas in och ut utan omstart och funkar SATA för annat än hårddiskar, t.ex. scanners eller DV kameror?

tjipp tjipp

Bevaka tråden