Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Feedback forum till FAQ

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här samlar vi feedback om vår nya FAQ.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-10-01 21:18

"Internal server error" ...

Det är på gång - Belak kraschade en fil när vi uppdaterade flikarna...vi jobbar intensivt på att fixa det ASAP.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 21:29

Har tidigare under veckan varit inne och testat systemet, och skrivit några förklaringar på ord. Tror verkligen det här kan bli en trevlig ordlista/uppslagsverk. Riktigt kul att man själv kan gå in och vara med i uppbyggnaden. Kul!

Synd bara att det inte funkar nu när det väl släpptes. Hoppas det inte är något alvarligt.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 21:36

Väntar med spänning... Kul att ni har valt att använda en wiki! FAQ:en kommer nog att växa snabbt. Vilken variant kör ni? (Jag kör TWiki både på jobbet och på iBooken.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-01 21:44

Nu funkar det! Tjohoo!

Sorry för det inledande strulet. Ivrig som jag var ville jag uppdatera flikara, mitt i allt råkade jag tydligen sabba lite kod. Så går det när man inte kan hålla fingrarna i styr

Men nu funkar det i alla fall!

/M

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-10-01 22:35

Risken är att detta är lika addictive som Bejeweled (på Palm) eller för den delen som när jag för första gången halkade in på susning.nu; då gjorde jag inget annat än förkovrade mig och la in information i flera dagars tid.

Hur friskt ska man ändra andras texter? Jag såg t.ex. texten HL skrivit om gigabyte som i mina ögon verkar felaktig:

Citat:

Förenklat kan man säga att en gigabyte (Gb) är en miljard byte. Sanningen är dock att en gigabyte är 1024 * 1024 * 1024 = 1 073 741 824 byte.

Se även kilobyte? (kb), megabyte? (Mb) och terrabyte? (Tb).

Mig veterligen är litet "b" beteckningen för bit och inte byte. Så det mesta är fel i så fall. Ska jag då gå in och ändra? Tänk om jag har fel då? Ska jag ta en diskussion med HL om det? Eller ska man googla tills man är helt säker på sin sak och sedan ändra?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-02 01:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Mig veterligen är litet "b" beteckningen för bit och inte byte. Så det mesta är fel i så fall. Ska jag då gå in och ändra? Tänk om jag har fel då? Ska jag ta en diskussion med HL om det? Eller ska man googla tills man är helt säker på sin sak och sedan ändra?

Bit är med litet b och byte med stort B helt riktigt. Så ändra det helt klart, men ska man ändra något bör man ju vara helt säker på sin sak. HL?

Sen är ju frågan hur man ska förhålla sig till det man läser? Man bör nog vara lite kritisk. Ska man ha uppgifterna till något viktigt bör man nog kolla upp dem mot någon fler källa. Men så är det ju alltid med allting. Men som jag sa tidigare det är kul att kunna vara med och dela med sig av sina kunskaper.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-02 01:36

Jag har försökt förstå hur man ska göra för att kunna använda samma namn och ID från flera olika datorer, men jag lyckas inte. Som det är nu har jag skapat en profil med samma namn från varje dator. Jag antar att det inte riktigt är tänkt så...

Så om någon kan upplysa mig i min ovetskap?

  • Medlem
  • 2003-10-02 01:48

Jag skrev en artikel för ett tag sedan, som någon senare berikade med bilder. Det såg fint ut, men hur fan lägger man till bilder själv? Jag kan inte se någon sådan funktion. Bilder är ju alltid roligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jag skrev en artikel för ett tag sedan, som någon senare berikade med bilder. Det såg fint ut, men hur fan lägger man till bilder själv? Jag kan inte se någon sådan funktion. Bilder är ju alltid roligt.

Från: http://faq.99mac.com/Wiki/grunderna

Citat:

• En bild-URL (.jpg, .gif, .png) gör att bilden infogas.

  • Medlem
  • 2003-10-02 02:45

Där ser man. Så går det när man får utslag av manualer.

  • Medlem
  • 2003-10-02 08:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Jag har försökt förstå hur man ska göra för att kunna använda samma namn och ID från flera olika datorer, men jag lyckas inte. Som det är nu har jag skapat en profil med samma namn från varje dator. Jag antar att det inte riktigt är tänkt så...

Så om någon kan upplysa mig i min ovetskap?

Vår FAQ/Wiki är "öppen", dvs den är inte hårt knuten till vår medlemsdatabas, och det har inte heller varit ett mål (till skillnad mot auktionstjänsten där loginet fungerar automatiskt - det är synkat med 99mac).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-02 09:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Maria
Vår FAQ/Wiki är "öppen", dvs den är inte hårt knuten till vår medlemsdatabas, och det har inte heller varit ett mål (till skillnad mot auktionstjänsten där loginet fungerar automatiskt - det är synkat med 99mac).

Jag tolkar det som att det inte går att ha samma namn/ID från två datorer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-02 09:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Jag tolkar det som att det inte går att ha samma namn/ID från två datorer.

Jodå, jag har det i alla fall... Skrev in samma namn o lösen både på jobbet och hemma, och det tycks funka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-02 09:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Hur friskt ska man ändra andras texter?

Hittar man felaktigeter är det väl bara att ändra.
Jag såg t.ex. att någon (inga namn...) hade skrivit att VD var en förkortning för vice direktör. Gissa om jag ändrade kvickt!

Sen kan man väl försöka vara lite diplomatisk i vissa fall; t.ex behålla stora delar av förklaringen, men ändra sådant som kan missuppfattas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 09:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Hur friskt ska man ändra andras texter?

/.../

Mig veterligen är litet "b" beteckningen för bit och inte byte. Så det mesta är fel i så fall. Ska jag då gå in och ändra? Tänk om jag har fel då? Ska jag ta en diskussion med HL om det? Eller ska man googla tills man är helt säker på sin sak och sedan ändra?

Var säker på din sak och ändra!
Om något känns diskuterbart/svårt att kolla upp så får man väl skriva nåt i stil med: "...kan även tolkas som..." eller "...medan andra anser att...". (Så inte i det här fallet alltså.)

Som någon skrev nånstans: med en wiki så är det ingen idé att skriva något kontroversiellt -- folk kommer att ändra omedelbart om de inte håller med.

Själv var jag väl inte tillräckligt noga med faktakontrollen när jag la in.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-02 09:53

Hur hårt skall vi se det som ett Mac FAQ?
Det är snudd på omöjligt att inte få med vissa ämnen...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-02 10:00

Det blir väl i huvudsak inriktat på mac. Redan finns det inlägg om whisky, sandlådor och Liftarens guide till galaxen.

Förmodligen kommer det ännu mer vid-sidan-om, men det hör väl till.

Se det som ett Mac-lexicon som vi alla skriver tillsammans.

Vårt långsiktiga mål är att 99mac:s forum och FAQ ska vara en grym faktadatabas och problemlösare för svenska Macanvändare. Men det är klart: lite kul ska vi ju ha.

Jag tror att en Wiki passar 99mac perfekt, den skulle inte vara lika intressant om Lunarstorm hade startat den om ni förstår vad jag menar

Tack för svaren på om hur friskt man ska våga ändra andras texter.

I fallet med bit och byte var jag rätt säker, så där hade jag nog kunna ändra utan att skämmas för det. Men det finns ju andra fall där man kanske känner att man behöver diskutera det hela lite och var skulle man göra det om inte här?

Så om fler tycker som jag så borde 99mac ha ett forum för diskussioner om FAQ-frågor. Jag vet att 99mac redan har för många forum i mångas ögon men jag tror det ändå skulle vara bra.

Det skulle vara smidigt att ha tycker jag i alla fall. Om man tycker någon FAQ är tveksam, om man vill ha hjälp med faktagranskning, om man vill att någon annan fyller på osv, då kan man skriva en tråd om detta i ett sådant forum.

  • Medlem
  • 2003-10-02 11:17

Jag tycker att det är lite märkligt att det under rubriken "Ämnesområden" i princip bara döljer sig uppslagsord. Jag förväntar mig underrubriker och mer information, i form av guider kanske.

Som det är nu kunde all information på hela siten hamna i ordboken utan att det skulle kännas märkligt. Ska det vara så?

  • Medlem
  • 2003-10-02 11:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Det blir väl i huvudsak inriktat på mac. Redan finns det inlägg om whisky, sandlådor och Liftarens guide till galaxen.

Förmodligen kommer det ännu mer vid-sidan-om, men det hör väl till.

jag tycker att man skoningslös ska rensa bort sådant som inte har med mac (och i viss mån andra datorer och system) på ett eller annat sätt att göra.
Spaden, med länk till Claes Ohlsson och Brian May, "originalmedlem" i Queen (Queen hade bara originalmedlemmar) tycker jag inte hör hemma. Jag kan tänka mig att de lades in som test, men även testinläggen kan ju faktiskt innehålla något av värde.

Kan nån förklara för mig vad inläggen om Spaden, Spade, SPADEN och Spadar fyller för funktion? Ge mig ett bra skäl till att *inte* gå in och rensa alla...

  • Medlem
  • 2003-10-02 12:16

jag ger dig härmed fullmakt att rensa.

1
Bevaka tråden