Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idiotfråga om bokslut.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gör min lilla enskilda firmas bokföring i Montanias Step one bokföring nxt (och det funkar utmärkt, kan rekommendera programmet framför MacHogias tack och lov dödförklarade motsvarighet).

Men jag lyckas inte göra ett redigt bokslut, och jag tror snarare det är mina kunskaper i bokföring som brister (missade sista lektionerna på kursen...). Jag får inte balansräkningen att summera. Vissa poster fattas också i den.

Så min fråga är: Vilka operationer ska man göra i själva bokslutsperioden? Jag har för mig att momsen ska skyfflas runt mellan olika konton, men hur? Och vad mer?

Tjackade BL:s hanbok i bokföring, men just själva bokslutsprocessen tar den inte upp...

Well, tacksam för tips!

/
Johan

  • Oregistrerad
  • 2003-10-02 14:27

Var ett tag sen jag läste bokföring men om jag inte minns helt fel gör du detta i bokslutet:
- Avskrivningar (glöm inte de tillåtna överavskriviningarna)
- Nollställ momskontona och flytta över till skattekontot
- Beräkna lagervärdet enligt lägsta värdets princip
- Räkna fram periodiseringar (räntor, semesterersättningar, förutbetalda fakturor; typ hyra etc)
- Sätt av pengar till periodiseringsfonden och återför dito om det är aktuellt
- Räkna fram skatten

Jag har säkert glömt något så andra får gärna fylla i. Dessutom är det inte riktigt i ovanstående ordning allt ska göras (tror jag) men jag låter det vara osagt i vilken ordning det ska vara eftersom jag inte kommer ihåg. När allt bokföringsmässigt är klart nollställer du 3-9-kontona genom att föra över årets resultat till balansräkningen. Då ska allt balansera.

//Patrik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-02 14:59

Man får också dra av x% (3 tror jag) lagervärdesminskning och man känner att det behövs.

1
Bevaka tråden