Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Handdator?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-29 17:13

Borde Apple göra en handdator? Marknaden för handdatorer är idag ganska stor och det närmaste Apple kommit handdatorer är ipod. Tror ni att Apple kommer att följa med handdatorns utveckling eller inte. Om inte - kommer de att ångra sig? Tänk er att ha ett trådlöst nätverk mellan en handdator från Apple och den stationära alternativt den bärbara macen. En handdator med OSX och alla möjliga finesser. Kunde inte det locka en massa switchers? Palm OS är iofs kompitabel med Mac men nu när iSync finns borde man väl kunna använda det på det "rätta sättet" eller?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-29 17:45

Marknaden kanske är mogen för Newton II?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 17:50

Tror knappast det....

Jag tror Apple har fullt upp med G5, 10.3 (Panther), ITMS m.m.

Tänk på att en ny produkt likt en "iNewton" inte bara kräver hårdvaruutveckling, utan dessutom ett operativsystem å allt vad det innebär....

-T

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-09-29 18:25

Handdatorn som vi känner den kommer att vara död inom 2 år. Kvar blir telefoner med inbyggda PDA-funktioner och trådlösa terminaler.

Bättre att låta Sony-Ericsson sköta telefonerna iaf, men sen vore en liten iTablet/iPDA med WLAN och och bantad OSX en smårolig sak.

(Drömmande)
Jag tycker att Apple skulle göra en IPod med färgskärm och palm os.
Den skulle bli varje filmares dröm nu när man kan visa video på palmen.

Gör en proversion oxså med en skärm som man kan använda att logga från/via.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-29 20:54

Her er et utdrag fra intervju med steve jobs, fra macformat sept. 2003:

Why doesn`t Apple make a tablet or PDA?

"There are no plans to make a tablet. It turns out people want keyboards. We look at the tablet and we think it`s going to fail. Tablets appeal to rich guys with plenty of other PCs and devices already.And people accuse us of niche markets! I get a lot of pressure to do a PDA. What people seem to want to do is get the data out. We belive cellphones are going to carry this info, and we didn`t think we`d do well in the cellphone business. We`ve written what we think is some of the best software in the world to sync information between devices. We belive that mode is what cellphones need to get to. We chose to do the iPod instead of the PDA".

Do you have plans for movies on the iPod?

I`m not convinced people want to watch movies on a tiny screen. To paraphrase Bill Clinton: "It`s the music, stupid, it`s the music! "Music`s been around for a long time, will continue to be, it`s huge.

Og jeg kan ikke si annet en at jeg er ENIG med Steve

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 20:58

Naturligtvis vore det inga problem för Apple att bygga världens bästa handdator. De har kompetens och teknik så det räcker. Problemet är att tjäna pengar på dem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 09:48

Vad hände med Mac OS Lite? Var det bara en ryktes dröm eller fanns planerna? Linux går ju att skala både upp och ned. Kan man göra samma med OSX?`

Jag hoppas det kommer OS X Lite datorer på ett par hundra gram i framtiden, givetvis med tangentbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 09:52

Det vore enklare för Apple att köpa ett företag som redan har väl fungerande produkter. Palm till exempel.

Mac OS Lite? Glöm det! Det är lika dumt som att stoppa in Windows i en handdator.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-02 00:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det vore enklare för Apple att köpa ett företag som redan har väl fungerande produkter. Palm till exempel.

Mac OS Lite? Glöm det! Det är lika dumt som att stoppa in Windows i en handdator.

Tror inte det är lika dumt, man kan ju bygga på samma kärna med samma GUI koncept vete fan. Kanske samma motor iaf med quartz-extreme

Precis som Oyvind-A skriver så är Jobs väldigt tveksam till handdatorer generellt. Så det lär inte komma någon sådan på ett bra tag. Och så vitt jag vet finns det inte heller några rykten som skulle tyda på det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Mac OS Lite? Glöm det! Det är lika dumt som att stoppa in Windows i en handdator.

Det tror jag inte. Linux fungerar alldeles utmärkt i handdatorer och OS X skulle säkert gå väldigt bra där med. Även om Apple inte gör en egen handdator så skulle de faktiskt kunna släppa ett operativsystem som funkar både PocketPC och Palm PDA's.

PocketPC = fult, rörigt och har stora tekniska problem.

PalmOS = Snyggt, användarvänligt men allt för instabilt och underutvecklat.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 09:59

För några år sedan sade väl Jobs om Palm "We have been working a lot with these guys lately" eller liknande..

På Mobil.se kunde man igår läsa:

Citat:

"Större handdator kan ersätta bärbar pc-dator"

Att vara störst på handdatorer är inte tillräckligt. Nu söker Palmsource en partner som vill göra bärbara datorer med rejäla skärmar och tangentbord - och med operativsystemet PalmOS.

Handdatorerna står nog idag i ett vägskäl men kommer ta fart. Återstå att se om Apple då är med.

Visst vore det ball med en handdator från Apple, men jag har alödrig riktigt förstått tanken med att ha en särskild liten dator i fickan, med sämre prestanda och mindre funktioner än både en bärbar dator och en mobiltelefon. Jag håller med Steve Jobs i den frågan. Jag skulle tycka det var coolt, men inte köpa nån.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-02 13:16

Jag får instämma i kören som håller med Jobs. Har svårt att se var handdatorn skulle passa in där inte en modern mobiltelefon passar. Med 3G och allt vad det innebär har jag nog större tilltro till att både Symbian och PalmOS kommer att ta marknadsandelar där.

Sen är det en praktisk detalj också. Jag tror inte att man vill ha flera gadjets som har olika funktion som man ska släpa på. Det är mer naturligt att ha så få prylar som möjligt som kan så mycket som möjligt. En bärbar dator och en (avancerad) mobiltelefon med 3G, kamera och blåtand är ju betydligt mer kompetenta tillsammans än någon handdator.

Sen kommer det alltid att finnas teknikfolk som vill har massor med specialprylar, men det är inte den stora konsumentgruppen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Sen är det en praktisk detalj också. Jag tror inte att man vill ha flera gadjets som har olika funktion som man ska släpa på.

Ptja. Själv tycker jag om att läsa böcker på min iPAQ 3970, mycket bekväm skärm att titta på plus att M$ verkligen fått till läsaren... Kör även SSH från den om jag inte har PBn med mig och inte har WLAN (med WLAN kör jag från min Tungsten C istället, det blir billigare plus att jag oftast inte har med mig tangentbordet till iPAQen, och jag gillar tangentbord). SMS och liknande fungerar för mig smidigast med P800an, även om iPAQ + T610 också skickar SMS smidigt -- bara inte *lika* smidigt, typ. Plus att kameran i P800 är rätt hyfsad till MMS, epost och liknande, medan T610ans kamera är ganska sunkig...
Videonyheter och liknande blir billigast och bäst via 3 och Nec e606 (återigen om inte PB är med, den är oslagbar på att mobilt visa video... 17" är bättre än typ 1" ).

Kontenta? Tja, förutom att det är skönt att veta att man har batteri i mobilen även om man läst SF i åtta timmar så tror jag att jag vill säga att det inte går att bygga en pryl som är bäst på allt. Vill man inte kompromissa så får man ha många prylar.

Citat:

Sen kommer det alltid att finnas teknikfolk som vill har massor med specialprylar, men det är inte den stora konsumentgruppen.

Nej, jag är väl ingen representativ konsument. Bara en nörd som avskyr att kompromissa med verktyg...;)

  • Medlem
  • 2003-10-02 14:42

Thorman:

Har du en hockeytrunk med teknologi vart du än går? Varför kopplar du inte ett bärbart nätaggregat till en G5:a istället? Power on the go.

Man ska inte visa film på iPodens skärm. Man ska visa film på bildskärmsglasögon inkopplade på iPod! (Bör inte användas när man cyklar eller kör bil.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Thorman:

Har du en hockeytrunk med teknologi vart du än går? Varför kopplar du inte ett bärbart nätaggregat till en G5:a istället? Power on the go.

Nejdå. Jag har naturligtvis en e-vest. Hur bra som helst, plats även för Anotopenna + ett par block (stor ryggficka är bra). Det enda jag inte får med utan väska är kamera (Nikon 5700 är för stor för att ha i fickan) samt PB. Extra trevligt är kanalerna för kabeldragning, t.ex. för vanlig sladdhandsfree eller så kan man som i mitt fall ha ett par 3.5mm lurar permanent ledande till en ficka som man sedan kan ha t.ex. iPodden i. Mycket smidigt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Theo
Borde Apple göra en handdator? Marknaden för handdatorer är idag ganska stor och det närmaste Apple kommit handdatorer är ipod. Tror ni att Apple kommer att följa med handdatorns utveckling eller inte. Om inte - kommer de att ångra sig? Tänk er att ha ett trådlöst nätverk mellan en handdator från Apple och den stationära alternativt den bärbara macen. En handdator med OSX och alla möjliga finesser. Kunde inte det locka en massa switchers? Palm OS är iofs kompitabel med Mac men nu när iSync finns borde man väl kunna använda det på det "rätta sättet" eller?

http://www.everchanging.com/newton
http://www.ff.iij4u.or.jp/~ngc/eng/newtwave.htm
http://40Hz.org/
http://www.pixell.net/newton

1
Bevaka tråden