Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 Dual eller G5 1,8 ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 19:42

Förhoppningsvis så ska jag beställa min G5 på Måndag men,

Är lite osäker om det är rättvist att satsa Dual G5an eller 1,8 ?
Är det värt det ?
( Ska enbart användas för ljudproduktion)

Tacksam

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-01 19:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
Förhoppningsvis så ska jag beställa min G5 på Måndag men,

Är lite osäker om det är rättvist att satsa Dual G5an eller 1,8 ?
Är det värt det ?
( Ska enbart användas för ljudproduktion)

Tacksam

snabbare är bättre såklart?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 19:51

Till de som har G5 an,
Är det märkbart skillnad Jämfört med G4 1,25 eller 1,40 ghz ?

  • Medlem
  • 2003-10-01 20:17

Jag måste faktiskt säga att om man har pengarna så är nog 2*2 mer prisvärd än 1,8. G5 processorn är bättre lämpad för att köra dual än G4. Så jag tror prestandavinsten är ganska hög.

håller med - ljudproduktion är en av de områden där man inte kan få nog av Mhz - jag hade definitivt valt Dual'en...jag sitter och skriver detta på en sådan nämligen

samtliga program och större pluggar kommer bli anpassade för G5 och dual och då kommer du inte ångra att du valt en dual 2 ghz!

men, köp till RAM på macoteket el annat ställe!

jag tror fullt å fast på dual burken, eftersom det är musik som ska proddas...

du kommer nog tänka att "fanken, jag skulle tagit dual med en gång" om du köper en 1.8...

så mitt tips är dual alla gånger...

M

Kan bara hålla med!!

Sitter själv med en Dual G5 nu. Har inte fått mina extra 2 Gb minne så jag har bara de interna, men jag har testkört program och jämfört... Dual G5 är det vassaste man kan ha..

Jag har även jobbat vid en G5 1,8 under 1 månads tid nu, och det är stor skillnad på den och Dual, så stor att det är motiverat att lägga de extra pengarna på en Dual.

Har man inte pengarna så spara eller vänta tills det kommer nya och dessa finns begagnade, du lär inte bli besviken med en Dual G5.

G5 1,8 är snabb också, men på Dual så märks det verkligen och jag menar det verkligen MÄRKS!!

Program bara flyger upp, när jag hämtar mina mail så är den färdig innan ljudet börjar.. sitter på samma uppkoppling som innan!
Cubase, Logic, Photoshop tuggar den i sig som om det vore godis.

Jag kopierade över 2-300 filer till den interna Hd´n, när man släpper filerna så är de redan kopierade, såg inte ens rutan som beräknar tiden.

DEN ÄR GRYM!!!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-02 08:46

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av motif
[B]Kan bara hålla med!!

Sitter själv med en Dual G5 nu. Har inte fått mina extra 2 Gb minne så jag har bara de interna, men jag har testkört program och jämfört... Dual G5 är det vassaste man kan ha..

Jag har även jobbat vid en G5 1,8 under 1 månads tid nu, och det är stor skillnad på den och Dual, så stor att det är motiverat att lägga de extra pengarna på en Dual.

Har man inte pengarna så spara eller vänta tills det kommer nya och dessa finns begagnade, du lär inte bli besviken med en Dual G5.

G5 1,8 är snabb också, men på Dual så märks det verkligen och jag menar det verkligen MÄRKS!!

Program bara flyger upp, när jag hämtar mina mail så är den färdig innan ljudet börjar.. sitter på samma uppkoppling som innan!
Cubase, Logic, Photoshop tuggar den i sig som om det vore godis.

Jag kopierade över 2-300 filer till den interna Hd´n, när man släpper filerna så är de redan kopierade, såg inte ens rutan som beräknar tiden.

DEN ÄR GRYM!!!!

Hej motif

Jag gärna vill veta om din G5 dual "Bullernivå" ? kan du vara snäll och ger mig dina åsikter om det ? är det verkligen HÖG bullernivå ?
Mycket tacksam för hjälp iom jag ska få min snart .

Tack
Hälsningar
en Mac user 4 ever

Citat:

Skrevs ursprungligen av G5X

Hej motif

Jag gärna vill veta om din G5 dual "Bullernivå" ? kan du vara snäll och ger mig dina åsikter om det ? är det verkligen HÖG bullernivå ?
Mycket tacksam för hjälp iom jag ska få min snart .

Tack
Hälsningar
en Mac user 4 ever [/B]

Jag har min på golvet, det som låter är när hårddisken jobbar, alltså ett litet knasterljud, smattrande ljuvligt (inget störande) Annars så DVD läsaren är den som låter mest, det menas ju att resten av burken är så tyst att man kan höra både Hårddisk och Dvd spelare men inte datorn!

Den är väldigt tyst! Visst hörs den det skall jag inte säga att den inte gör, men det är inte störande på ngt vis.
Mkt tystare än G4:an!!

jag har haft dual 533, dual 1.42 och nu en Dual 2 Ghz G5...och jag måste säga att dom låter ungefär lika mycket...enligt min subjektiva åsikt.

jag har den i och för sig hemma - och där är väldigt tyst (i vanliga fall). hade jag haft den på kontoret - tyst kontorsmiljö - hade jag inte hört den.

alltså det intressanta är - i vilket sammanhang skall man ha datorn? en anledning varför burken är så stor - men att man får plats med relativt lite måste ju vara pga kylning...en annan anledning varför den låter är ju att den är perforerad fram och bak - vilket gör att "huven" inte isolerar någonting...

Jag har den i hemmet också här är knäpptyst!

Verkar som det är olika från dator till dator!!
Min är tyst i alla fall.

synd att vi bor så långt ifrån varandra...annars hade man ju kunnat "provlyssna" hos varandra. min låter i alla fall...den är definitivt inte "knäpptyst"...

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Jag har den i hemmet också här är knäpptyst!

Verkar som det är olika från dator till dator!!
Min är tyst i alla fall.

Nelsson får ju sin i veckan också, skall kolla med hans Dual G5 i jämförelse till min.

1
Bevaka tråden