Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X v. 10.2.8 släppt!

Tråden skapades och har fått 209 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Var kan man tanka?
hittade varken på macupdate eller versiontracker.

Meteo är en förkortning av Meteorologist vilket en sökning här på 99mac hade avslöjat.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 23:53

Jahaja, är ser man!
Trodde jag sluppit undan alla uppgraderingsproblem, men icke!
Idag upptäckte jag att mitt Combustion 2.1.1 slutat att vilja skapa eller öppna projekt överhuvudtaget.. Testade att starta i 10.2.6 på en annan disk, och vips så funkade det igen..

AJAJAJ...vad fansen..nu laddas inte batterierna alls på min Pismo! hur ska jag klara mig nu! Alltså hade problem med 10.2.8 senaste beta men hur kan Apple släppa ut en sånt här miss..

finns det nån downgrader ute?
vill tillbaks till 10.2.7

  • Oregistrerad
  • 2003-09-26 07:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mauricio
AJAJAJ...vad fansen..nu laddas inte batterierna alls på min Pismo! hur ska jag klara mig nu! Alltså hade problem med 10.2.8 senaste beta men hur kan Apple släppa ut en sånt här miss..

finns det nån downgrader ute?
vill tillbaks till 10.2.7

jag har installerat om hela burken min till 10.2.6 istället kan säga att det inte återställer batteriet, så om du nergraderar kanske du inte vinner något på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 10:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Meteo är en förkortning av Meteorologist vilket en sökning här på 99mac hade avslöjat.

Citat:

Meteorologist is a simple interface to weather provided by weather.com

Jag hittade Meteorologist men jag var helt inställd på att jag skulle hitta ett program som mätte datorns temperaturer.
Sorry

  • Medlem
  • 2003-09-27 15:55

Jag har hittat ännu en "bugg" efter att ha installerat 10.2.8. Det gäller Apple Mail.

Det går inte längre att radera meddelanden i Papperskorgen med att högerklicka utan jag måste använda kommando (kringla) + K eller markera alla meddelanden och radera med delete- eller backspaceknappen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Det går inte längre att radera meddelanden i Papperskorgen med att högerklicka utan jag måste använda kommando (kringla) + K eller markera alla meddelanden och radera med delete- eller backspaceknappen.

Äre det inte bara så enkelt att din drivis för Logitechmusen funkar dåligt - så har det varit tidigare... ja om du nu angett att ett klick på högerknappen ska funka som Kringla +K

Olle

  • Medlem
  • 2003-09-27 16:39

Olle@mac.com!

Nja, jag använder en MacAlly-mus och där betyder som jag förstår det ett högerklick samma sak som ctrl+klick med en vanlig mus.

Kommando+K är det tangentkommando som är förprogrammerat i Mail för att tömma papperskorgen.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-09-27 17:58

Liksom många andra så har även jag upplevt att batteriprestandan sjunkit på datorn (PB 12). Vad jag undrar är om någon har provat att byta ut batteriet och om det blivit någon skillnad? Och hur länge kan man behöva vänta innan Apple fixar till det hela? En vecka, en månad, ett år?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-27 18:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Liksom många andra så har även jag upplevt att batteriprestandan sjunkit på datorn (PB 12). Vad jag undrar är om någon har provat att byta ut batteriet och om det blivit någon skillnad? Och hur länge kan man behöva vänta innan Apple fixar till det hela? En vecka, en månad, ett år?

Detta undrar jag med batteriet är sämre och beräkning på tid är ännu sämre. Vet inte om jag ska ta det på garantin eller inte än störigt

men varför laddar det inte upp batterierna???!!!:eek:
snälla nån..hjälp

  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 23:31

Här kommer ett par knasiga fel till:)

Dator: iBook SE 466
1. När jag pluggar in TV-ut-kabeln känns den inte igen av datorn. Måste starta om datorn med TV-ut-kabeln isatt för att kunna spegla skärmen på TV:n.

2. I Safari och Mail byter mitt snabel-a plats från alt-2 till alt-'. Detta händer inte inte på alla hemsidor och i alla Mail. Konstigt tycker jag...

- Emil

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 12:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Emil Svensson
[B]Här kommer ett par knasiga fel till:)

...

2. I Safari och Mail byter mitt snabel-a plats från alt-2 till alt-'. Detta händer inte inte på alla hemsidor och i alla Mail. Konstigt tycker jag...

Det är inte så att du råkat byta inmatningsmetod/språk från "svenska pro" till "svenska"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av eliashedberg
Det är inte så att du råkat byta inmatningsmetod/språk från "svenska pro" till "svenska"?

Mitt bytte sig självt igår till "svenska", så det kan vara en bugg som åstadkommer detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-29 12:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Mitt bytte sig självt igår till "svenska", så det kan vara en bugg som åstadkommer detta.

Det har hänt mig flera gånger sen "upp"dateringen. Plötsligt dyker det upp en liten svensk eller amerikansk flagga up i menyraden, och jag får gå in och återställa att endast Svensk-pro tangentbord är vald i inställningarna.
Jag tror att det händer när jag startar upp ett program för första gången sen "upp"dateringen. Skiljer sig programmets inställningar för tangentbordslayout från systemets, blir det väl dubbla budskap och menys dyker upp igen (min ej-fackmannamässiga teori).

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 17:13

Ärligt talat har jag haft problem med att datorn byter språk på eget bevåg redan i 10.2.6, men jag har inte sett något system i det och inte heller orkat rapportera buggen till Apple.

Problemet består för mig i att mina egenhändigt valda alternativ (som råkar vara rätt många, vilket enligt Murphys lag är att be om trubbel även om antalet egentligen inte borde spela någon roll) försvinner och ersätts med "Svensk – Pro", "USA" samt "Visa Teckenpalett" (jag tror det är de tre).

Botemedlet är helt enkelt att gå in i "Anpassa meny" och klicka bort de som inte ska vara där och lägga till de som ska det. Lustigt nog är redan de flesta alternativ jag vill ha med förkryssade när jag kommer in i inställningarna (dock är normalt sett även tjeckiska förkryssat :rolleyes:, förmodligen bor det en liten tomte i mitt system). Problemet har, såvitt jag minns, endast uppträtt i samband med datorstart resp. omstart.

Än så länge har jag inte haft det problemet i 10.2.8, men med tanke på att jag bara haft det installerat en vecka eller så, så är det inte så konstigt. Hoppas bara att det inte dyker upp igen... (önsketänkande )

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-09-29 21:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Liksom många andra så har även jag upplevt att batteriprestandan sjunkit på datorn (PB 12). Vad jag undrar är om någon har provat att byta ut batteriet och om det blivit någon skillnad? Och hur länge kan man behöva vänta innan Apple fixar till det hela? En vecka, en månad, ett år?

Jag citerar mig själv och frågar på nytt: Är det ingen som har provat med ett annat batteri och sett om det blir någon skillnad?

Jag hade problem med att jag fick engelskt system en gång när jag fått slut på diskutrymme. Appropå problemen med detta.

  • Medlem
  • 2003-10-01 09:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag hade problem med att jag fick engelskt system en gång när jag fått slut på diskutrymme. Appropå problemen med detta.

Jo det är en rolig feature med OSX, om skivutrymmet börjar ta slut; skriv över alla preferensfiler, dom tar ju så oerhört mycket plats:)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 09:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av eliashedberg
Ärligt talat har jag haft problem med att datorn byter språk på eget bevåg redan i 10.2.6, men jag har inte sett något system i det och inte heller orkat rapportera buggen till Apple.

Vad jag förstått så kommer det ihop med att man råkar köra java :-)Det finns någon kartsite som alltid orsakar några språkalternativ när man råkar hamna där...
Så länge det går fortare att välja bort allt utom swe-pro än att starta java så är det inget problem för mig
Har nog inget med 10.2.6 eller 10.2.8 att göra utan snarare senaste javauppdateringen (1.3???) - sen om det är fel i javamodulen eller i javasiten man hamnar på vet jag inte : det är ju bara vissa javasiter

  • Medlem
  • 2003-10-01 09:34
Citat:

[i] Dockan har återgått till att vara ej genomskinlig. Jag får leta reda på vad det är jag installerat som gjorde den genomskinlig. Minns inte nu vad det var för program.

Kör en G4 733 MHz. [/B]

Du behöver ladda ner nya versionen av TransparentDock

/majk

  • Medlem
  • 2003-10-01 09:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Är det ingen som har provat med ett annat batteri och sett om det blir någon skillnad?

Sent omsider provar jag med ett annat batteri som liksom Adrians alltid betett sej lite konstigt, det har alltid påstått att det har en laddningsgrad av sådär 92% efter en halvtimmes användning, för att sen vara helt urladdat och gå ner i vila när laddningsgraden går ner under 80%.
Den verkliga batteritiden har varit ungefär 2-2,5 timmar som mitt andra batteri. Om jag kollat batteritiden har den från början varit ungefär 4,5 timmar.
När jag nu stoppar i batteriet visar det på 7(!) timmar(för att sen ganska raskt sjunka till 6, men iallafall).
Den verkliga tiden återstår att se, jag har kört i ungefär en timme nu…

Ett problem som jag upptäkte med 10.2.8 var att mitt Televiokort inte funkade riktigt bra när jag sparade TV-program, blev ryckigt. Kan ju iof vara att deras Televio 1.7 inte är kompatibelt med 10.2.8 men efter att ha omistallerat till 10.2.6 så sparar den snällt med 25 fps och maximal kvallite och storlek i MPEG4.

Kommer nog att dröja ett rejält tag innan mitt förtroende för Apple är återställt efter denna blunder... tänker inte vara först med att installera något utan att ha kollat noga hur det kan drabba mig.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 22:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av joje
Sent omsider provar jag med ett annat batteri som liksom Adrians alltid betett sej lite konstigt, det har alltid påstått att det har en laddningsgrad av sådär 92% efter en halvtimmes användning, för att sen vara helt urladdat och gå ner i vila när laddningsgraden går ner under 80%.
Den verkliga batteritiden har varit ungefär 2-2,5 timmar som mitt andra batteri. Om jag kollat batteritiden har den från början varit ungefär 4,5 timmar.
När jag nu stoppar i batteriet visar det på 7(!) timmar(för att sen ganska raskt sjunka till 6, men iallafall).
Den verkliga tiden återstår att se, jag har kört i ungefär en timme nu…

Hur har det gått nu då?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 22:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Ett problem som jag upptäkte med 10.2.8 var att mitt Televiokort inte funkade riktigt bra när jag sparade TV-program, blev ryckigt. Kan ju iof vara att deras Televio 1.7 inte är kompatibelt med 10.2.8 men efter att ha omistallerat till 10.2.6 så sparar den snällt med 25 fps och maximal kvallite och storlek i MPEG4.

Kommer nog att dröja ett rejält tag innan mitt förtroende för Apple är återställt efter denna blunder... tänker inte vara först med att installera något utan att ha kollat noga hur det kan drabba mig.

Mitt förtroende är inte stort iheller efter denna skumma tabbe, att man har ett fel kan jag förstå men inte så många och så allvarliga.

  • Medlem
  • 2003-10-01 23:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Hur har det gått nu då?

Jag fick samma batteritid som på mitt andra, ca 1,5 timmar ungefär 1 timme kortare än innan 10.2.8.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-02 00:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av joje
Jag fick samma batteritid som på mitt andra, ca 1,5 timmar ungefär 1 timme kortare än innan 10.2.8.

Om jag säger att MacOSXJag8Updater_6R71.dmg har kommit nu vad säger du då? Har inte testat men finns kan jag lova dig Bara för utvecklare dock

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-10-02 01:48

Något efter att ha installerat 10.2.8 så ändrades typsnitten på dom webbsidor jag besöker. Använder Camino men har samman problem med Netscape, Safari verkar dock inte ha drabbats. Har försökt att ändra typsnitten, via inställningar, men utan resultat.

Någon som haft liknande problem?

Nu är nya 10.2.8 släppt! Kolla in den här tråden:

10.2.8 släppt - igen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 07:02

Läste att det var någon som haft problem med att @ byter plats.. samma här! Jag har ett japanskt tangentbord men det borde väl inte spela någon roll? Det verkar också som att positionen byter beroende på vilket program jag använder.

För övrigt tycker jag minsann att min gamla iBok känns lite rappare efter uppgraderingen, speciellt vid uppstart av program och surfning med safari.

Bevaka tråden