Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppsägningstid av egna företagare

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har under några (närmare tiotalet) veckor, som egenföretagare, haft ett tillsvidareuppdrag för ett annat företag. Uppdragsgivaren har en verksamhet som till stor del är av säsongskaraktär och under dess högsäsong mångdubblar man antalet anställda, de flesta som vanlig tillvidareanställning liksom ett fåtal som jobbar genom egna firmor och fakturerar månadsvis per arbetad dag plus moms. De vanligt anställda arbetar med 14 dagars uppsägningstid medan vi andra (åtminstone jag) helt saknar några sådana skriftliga avtal.

Jag arbetade för samma företag, på liknande premisser, förra året och blev då "uppsagd" men mycket kort varsel, typ "har inte han berättat för dig att det inte blir nåt mer fr o m nästa vecka?" på en fredag. Jag blev minst sagt jävligt irriterad men sansade mig själv, tänkte att ingen är ofelbar och accepterade till fullo.

I samband med att samma uppdragsgivare återkom i somras för att diskutera nya uppdrag lät jag dock meddela att jag hade blivit ordentligt missnöjd förra året, varpå jag fick till svar att detta naturligtvis skulle få en bättring i år.

Nu har jag dock fått ett mail där det står, i princip, att bara så att jag vet så börjar det lugna ner sig nu, att ingenting finns inbokat fr o m nästa vecka och med tillägget "fast det är ju bara onsdag ännu så länge så man vet ju aldrig". Detta tolkar jag i princip som en uppsägning med två dagars varsel fast med tillägget att det vore bra om jag ändå var tillgänglig ifall någonting skulle dyka upp.

Vad säger ni andra? Är det acceptabelt? Kan man som anlitad egenföretagare kräva något som kan liknas vid uppsägningstid?

Jag använder dessutom en hyrbil i tjänsten som jag själv hyr genom mitt företag och sedan debiterar uppdragsgivaren samma belopp. Senast igår, i månadsskiftet, förlängde jag det avtalet. I och för sig på obestämd tid men att nu komma och vilja avsluta avtalet efter två dagar blir inte så lätt. Således tänker jag mig att uppdragsgivaren ÅTMINSTONE får fortsätta betala hyrbilen tills dess att jag kan avsluta det avtalet. Säg 14 dagar till. Det kommer att kosta dom pengar och blir säkert inte så populärt, men fortfarande så står JAG ju utan ersättning för arbete som jag hade räknat med ytterligare en tid.

Jag kan ju tillägga att förra säsongen dessutom var cirka två veckor längre än vad denna ännu så länge har varit.

Tacksam för synpunkter! Om någon nu masat sig igenom detta...

Förlåt, förra säsongen var ännu så länge nästan fyra (inte två) veckor längre och jag har ju naturligtvis utgått ifrån att deras verksamhet går bättre och bättre och inte tvärt om.

att bli anlitad som egen företagare är som att bli anlitad som konsult...och då finns det ingen "uppsägningstid". du jobbar ju på projektbasis...

om jag vore du...så skulle jag räknat in detta i faktureringen. konsulter tar av naturliga anledningar mer för sina tjänster än om man är anställd.

jag har tidigare jobbat som konsult och då debiterat kring 900 kronor/timme.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-10-01 20:42

Tyvärr, är det inget avtalat så är det inget avtalet. Rent teoretiskt så kan han be dig sluta jobba omedelbart, utan någon som helst förvarning. Sedan att det är förkastligt är en helt annan femma.

Det har sagts förr, ha ALLTID skriftliga avtal. (Tyvärr hjälper det inte dig här och nu men det räddar dig nästa gång.)

1
Bevaka tråden