Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ATI RADEON 8500

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 18:00

Tjena!

Har lite problem med TV-outen på mitt ATI RADEON 8500 kort. Efter det att jag installerat drivrutinerna och startat ATI Displays får jag följande fel:

"A startup problem has occurred.
Cannot connect to ATI TVOut Kernel Externsion. Som features are not available."

Undrar om någon har haft något liknande problem.

Mvh

Rickard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 19:12

Har samma kort, har för mig att TVout bara ger NTSCsignal. Kan detta månne vara anledningen?

Har oxå samma kort, men det funkar finfint... är för mig att man även kan ha pal på de... Sitter tyvärr inte vid den datorn nu, så jag kan inte testa det..

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 20:26

Hos mig funkar det bara fint! Har en G4 Digital Audio med ett Radeon 8500. Länge sedan jag kopplade in TVn men det fungerade när jag provade för ett tag sedan.

Undrar om du verkligen skall installera drivrutiner till Radeon 8500? Jag tror de drivrutiner som levereras till senare versioner Mac OS 10.2 är bättre.

Både NTSC resp PAL stöds. Nu kommer jag själv inte åt mina TV-inställningar men de borde poppa upp om jag ansluter en TV.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-09-29 20:27

Du bör nog använda de senaste drivrutinerna och ROM-updaten som du hittar här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 22:18

Har aldrig testat det tidigare. Inga problem med PAL efter uppdatering. Jag undrar bara, vad använder ni TVOut till...?

  • Medlem
  • London
  • 2003-10-01 07:14

Tja, kollar på DVD eller divx-filmer...

Man kan även ha en liten bildvisningskväll efter att ha tagit massor med kort med digitalkameran vid något häftigt tillfälle. Trevligare att sitta i soffan framför TVn än att samlas runt datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 17:29

Fast ljudet är ju kvar vid datorn...(?)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Fast ljudet är ju kvar vid datorn...(?)

Man får väl koppla datorns ljud till förstärkaren

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 19:54

Låter omständigt om man ändå har DVDspelare som förvisso inte återger DivX men dock SVCD

Om TVut hade gett t.ex helskärm av redigerat material istf att spegla skrivbordet hade jag haft användning för den.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Låter omständigt om man ändå har DVDspelare som förvisso inte återger DivX men dock SVCD

Om TVut hade gett t.ex helskärm av redigerat material istf att spegla skrivbordet hade jag haft användning för den.

Man slipper bränna av filmerna... En smidig lösning att visa upp fotografier också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 20:11

Fotografierna fattar jag men drar nu inga fler sladdar till vardagsrummet. Bränner ner alla filmer i alla fall. Det kan ju hända att jag ser dem igen eller lånar ut + att jag inte skulle få plats med nåt annat...;)

Min dator står ca 2 meter till förstärkaren, så jag har inte problemet med att dra massa med långa sladdar :D...

Helst ser jag filmer på DVD, pga kvalitén på ljudet... Man blir ju lite kräsen när man har hemmabio

Citat:

Längtar tills jag får hem mitt paket som innehåller Collecters Box för Two Towers...:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 20:30

Mina svcdfilmer har bra 5.1 ljud. Knappt märkbar skilnad från DVD. Two Towers också...:)

VA????
"ÄKTA" 5.1 ljud eller ställer du bara in hemmabion?

Har fått för mig att man inte kan få riktigt 5.1 ljud på svcd filmer...

Berätta gärna mer om detta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 20:42

Helt säkert äkta eftersom DVDspelaren markerar det precis som när jag kör DVD. Får hem en beställd surroundstärkare i dagarna och meddelar då om det stämmer. Blir förvånad om inte...

Jag sitter och väntar på ett positivt svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 20:49

Hehe, jag berättar när jag vet mer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-19 15:36

Det är 5.1 ljud! Komprimerat förstås så kvaliteten är inte lika bra som DVD... Fast det låter bra!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Det är 5.1 ljud! Komprimerat förstås så kvaliteten är inte lika bra som DVD... Fast det låter bra!

Jag får väl testa att bränna ut en svcd då, har du något smidigt sätt att göra det på, funkar toast?

--
Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-19 16:44

Toast funkar, men använder mest MissingMediaBurner (finns på Versiontracker). Vissa spelare har lättare att spela svcd om man brännt med en .cue fil.

okej...

Ska testa detta senare...
--
Daniel

1
Bevaka tråden