Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS och OSX fungerande?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 10:37

Hej !

Har en garmin GPS som jag vill använda till att få in datan från in i Macen. Sedan kunna lägga denna data på en karta och se var jag varit. Inte ute efter sjökort eller bil främst utan mer "gröna kartan". Fler intressanta funktioner finns säkert att nyttja.

Dessvärre är den en del komponenter som måste passa ihop:

1. GPS, Garmin eTrex Venture
2. Någon kabel
3. Ett program
4. Karta

Är det någon som lyckats?

Mvh Olof

Det går bra att koppla en Garmin eTrex Venture till Mac OS X. Man behöver dock en datakabel till GPS-mottagaren samt en seriell till USB-adapter. Vad beträffar programvara finns det en del att välja mellan. Något jag tycker verkar extra intressant, men som jag inte har provat ännu, är MacGPS Pro.

Många andra tips hittar du i den här tråden.

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 11:10

Har varit i kontakt med MacGPS Pro och de visste ingen karta för Sverige som fungerade.

Är det något speciellt format man skall leta efter för att reda ut vilka svenska kartor som fungerar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Har varit i kontakt med MacGPS Pro och de visste ingen karta för Sverige som fungerade.

Jag hittade följande citat på deras hemsida:

Imports maps from almost anywhere. A scanned map, a map created in a "Paint" program, a "Draw" program or a mapping program, a map in a PICT, TIFF, GIF, JPEG, Photoshop, MacPaint, Silicon Graphics (rgb) or QuickTime Image file, or a map Pasted in after being Copied from another program can be calibrated and used as a background on your Macintosh screen. USGS, TVA and Teale (California) DRG CDROM maps, and many other maps from diverse sources are automatically calibrated. Maps which do not contain calibration information can easily be manually calibrated by clicking on a few known points.

Det tycker jag låter som om man kan använda i princip vad som helst, förutsatt att det går att hitta någon referenspunkt att kalibrera efter. Jag skall köpa programmet och prova så får jag återkomma om resultatet.

Hittills har jag använd Garmins egen programvara, MapSource, till min eTrex Venture, men det finns bara till Windows och måste därför köras med Virtual PC (vilket dock fungerar utmärkt).

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 12:37

Tack Göran. Skall kolla med karttillverkarna. MacGPS Pro listar bra vilka kablar som stöds.

Virtual PC är ett alternativ men tyvärr har jag för slö dator för det, PowerBook G3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 13:02

Firmware uppdateringar. Går det att göra med Macen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 13:33

Göran, (många frågor): Vilken karta använder du? Tips på karta för "friluftsliv", likt gröna kartan.

Fungerar det bra att scanna in kartor själv? Det måste blir en klipp-och-klistra..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Göran, (många frågor): Vilken karta använder du? Tips på karta för "friluftsliv", likt gröna kartan.

Än så länge använder jag mest DigiMap i min Palm Tungsten, kopplad till en enklare GPS i bilen. Jag har dock beställt ett exemplar av MacGPS Pro idag, så jag bör kunna svara på lite mer frågor snart...

Det enda program jag har använt med GPS på Macen än så länge är Route 66. Det fungerar bra, men visar endast var du befinner dig. Du kan inte koppla färdvägar till GPS, eller importera data från GPS till datorn.

Lantmäteriet säljer sina kartor på CD, så där kan man få tag på gröna, blåa, röda och (tror jag) fjällkartan. Tyvärr är de ganska dyra.

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 17:07

Har varit i kontakt med Clover.se om Lantmäteriets kartor. De är i något special format (.rik) som krypteras endast med PC program. På Clover rekommenderar de ett format som heter BSB.

Verkar det BSB stödjas av Mac GPS Pro?

Det ställe jag hittat som säljer BSB-kartor är www.soltek.se

Mvh Olof

Ursprungligen av Oloff:

Har varit i kontakt med Clover.se om Lantmäteriets kartor. De är i något special format (.rik) som krypteras endast med PC program. På Clover rekommenderar de ett format som heter BSB.

Verkar det BSB stödjas av Mac GPS Pro?

Det ställe jag hittat som säljer BSB-kartor är www.soltek.se

Mvh Olof

MacGPS PRO 5.0.0 stödjer BSB-sjökort. Tyvärr är det andra problem, antingen fel på mig eller på programmet. Hoppas på det senare.

Använder själv BSB-sjökort från Soltek. Korten fungerar delvis med MacGPS PRO och alldeles utmärkt med GPSNavX.

Hmm, min nya iBook kan få ett till användningsområde. Jag har en kabel till min Garmin 12 med 4 tåtar: jord, strömförsörnjning och 2 för "data".

Frågan är hur man snickar ihop dem till en USB-kontakt?

Ursprungligen av Svante S:

Hmm, min nya iBook kan få ett till användningsområde. Jag har en kabel till min Garmin 12 med 4 tåtar: jord, strömförsörnjning och 2 för "data".

Frågan är hur man snickar ihop dem till en USB-kontakt?

Det gör man inte! Jag förmodar att du skall ha en vanlig seriell DB9-hon-kontakt och sedan en USB - seriellomvandlare tex http://www.keyspan.com

Om jag minns rätt, pinne 2 och 3 är data in och ut eller tvärtom, pinne 7 är jord. Jorden skall också gå till strömförsörjningen liksom den röda? till plus?

Det finns gott om material att läsa om detta lilla mysterium.

http://www.macgpspro.com/html/newhtml/datacables.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 17:04

Själv köpte jag en Keyspan adapter för serie till USB och sedan en kabel till för serie (RS232?) till GPS. Min, och de flesta, Garmin har inte USB interface. Däför behövs adapter.

serie-kabeln som kopplades in i gpsn köpte jag för 100-150kr på postorder från ett ställe jag för tillfället glömt bort... kanske var det www.soltek.se

1
Bevaka tråden