Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ansluta till remote mysql-server från php

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

använder

mysql_connect("mysql.miceandbrains.dk", "user","pass") 

med rätt värden på platserna för user och pass. Felmeddelandet jag får är:

Citat:

Access denied for user: '[email protected]' (Using password: YES)

Det konstiga är att 62.79.41.189 är vårt ipnummer till kontoret, och att jag utan problem kan ansluta från terminalen...

Behöver hjälp akut!

hmm, omedelbart skulle jag säga att ni har ställt in så utomstående anslutningar ej är tilllåtna (alltså, från en server till en annan).

men eftersom du kan connecta via mysql kommandot så borde det ju gå.

om du lägger till dig som accesshost då? (om du har rättigheter)

Inga rättigheter att ändra i användarinformation på remotedatabasservern.

Rent intuitivt känns det som om php som kör lokalt tillför suffixet @[lokalt-ip] efter användarnamnet - kan det stämma och i så fall varför och hur kommer man runt det?

Kan som sagt ansluta från terminalen lokalt utan att ssh:a eller telnet:a utan direkt från mysql-klienten. Vidare funkar det utmärkt från .asp-filer som ligger på andra webbhotell än det där mysql-databasen i fråga ligger...:confused:

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Kan som sagt ansluta från terminalen lokalt utan att ssh:a eller telnet:a utan direkt från mysql-klienten. Vidare funkar det utmärkt från .asp-filer som ligger på andra webbhotell än det där mysql-databasen i fråga ligger...:confused:

ah ok, trodde faktiskt att du menade att det gick lokalt.
Då är det tyvärr ett enkelt (och otrevligt) svar; nämligen att dom inte tillåter externa anslutningar till db'n, eller att din user inte har rättigheter till det...

Nej - jag kan ansluta från mysql-klienten i terminalen med

mysql -u user -h mysql.miceandbrains.dk -p

och jag kan ansluta från asp-script som ligger på andra servrar än den där mysql finns.

Detta är något som har med PHP att göra, vad vet jag dock inte.

Felmeddelandet som jag får är:

Citat:

Access denied for user: '[email protected]' (Using password: YES)

Användarnamnet skall vara "user" endast, 62.79.41.189 är vårt ip till kontoret...

Frågan är ju lite ifall det är så att php sänder användarnamnet "[email protected]" eller ifall php sänder "user" och …@62.79.41.189 är något som läggs till av mysqlservern när den genererar felmeddelandet...

Är det det förstnämnda alternativet är det inte konstigt ifall det inte fungerar - är det det andra är något annat fel...

  • Medlem
  • 2003-10-02 04:47

I användardatabasen för mysql lägger man upp namn på användare, lösenord, vilken host de ansluter ifrån och vilka privilegier de har.

Förmodligen står det bara localhost på kontot du vill använda. Det ända som fungerar då är script etc som ligger lokalt på servern.

Jag är osäker på om du kan göra något åt det förutom be dem snällt att ändra hostname eller fixa ett annat konto. Men förmodligen gör de inte det av säkerhetsskäl, lathet eller av princip.

Jag kan inte garantera att det är det här som är felet. Men jag tror det.

Senast redigerat 2003-10-02 04:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Jag kan inte garantera att det är det här som är felet. Men jag tror det.

Jag trodde det samma, sedan läste jag att det funkar att ansluta från .asp (blääää!!!) på andra maskiner... Så nu har jag istället ingen aning...

Har ordnat sig nu - det var jag som hade gjort ett logik-fel och istället för att skriva ut detta skrev mysql-servern ut att jag inte var inloggad trots jag var det.

Jaja, allt frid och fröjd

  • Medlem
  • 2003-10-03 01:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Jag trodde det samma, sedan läste jag att det funkar att ansluta från .asp (blääää!!!) på andra maskiner... Så nu har jag istället ingen aning...

Haha, du hade ju redan skrivit precis det jag skrev. Jag måste nog bli mer nogrann med att läsa allt i en tråd innan jag kommenterar... Sorry

1
Bevaka tråden