Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göran är ny redaktör på 99mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som en del i det stora "kunskapslyftet" på 99mac har vi engagerat flera nya redaktörer, en av dessa är Göran Bolinder. Vi låter honom presentera sig själv:

"Det är jag som är Göran. Jag är inbiten lundabo av födsel och gammal vana och började köra Mac 1985 då min far kom hem och ställde en Macintosh 512 på köksbordet. Dessförinnan hade jag sedan 1982 roat mig med programmering på ABC80 och även haft en kortare period med Vic 20 som huvudplattform.

Jag har använt Internet sedan 1989 och upptäckte webben av en slump hösten 1993. Då fanns det drygt 200 webbplatser totalt. I hela världen... 1994 byggde jag mina första webbplatser och det har blivit åtskilliga fler sedan dess.

Idag är mina specialområden internettjänster och datorkommunikation, webbteknik och utveckling med fokus på användbarhet och funktionshinderanpassning, samt mobila tjänster med nalle och PDA. Jag är även hobbymusiker (elbas, gitarr, ukulele, keyboard, munspel m.m.) och har fuskat ganska mycket med musiktillämpningar och MIDI. Digitalt foto och video tillhör också sådant jag använder mycket tid och hårddiskutrymme till och periodvis spelas det en del spel.

Jag rör mig obehindrat i de flesta datormiljöer och har jobbat som tekniker på både server och klientsidan i Mac, Windows, Novell och Unixmiljöer, ofta blandat. Hemma kör jag mest Mac OS X, men även Windows XP, Mac OS 9, Windows 98 och Linux. På jobbet använder jag, tyvärr, huvudsakligen Windows XP i kombination med ett stort antal servrar i Windows- och Novellmiljö.

Innan jag började läsa elektroteknik på Lunds tekniska högskola 1987 gjorde jag lumpen ordentligt och blev efter 27 månader reservofficer i luftvärnet. Under studietiden gick ganska mycket tid till engagemang i spex och karnevaler och lite mindre tid till böckerna. 1994 tog jag en paus från studierna för att jobba lite och den pausen varar fortfarande.

Sedan dess har jag jobbat fem år som tekniker och lärare på bibliotekarieutbildningen vid Lunds universitet. Låter beskrivningen bekant kan det kanske bero på att Bollman tog över den tjänsten efter mig när jag slutade. Efter universitetet gjorde jag ett kort gästspel som mactekniker på Malmö högskola innan jag hamnade på min nuvarande anställning som webmaster och systemtekniker i Lomma kommun, där jag har varit i snart fem och ett halvt år.

För att undvika för mycket fritid driver jag även en enskild firma och frilansar med utveckling, undervisning och multimediaproduktion. Från och med i morgon skall jag dock försöka dra ner på arbetstempot något. Då skall jag nämligen påbörja min pappaledighet tillsammans med två pojkar som fyller 1 resp. 3 senare i höst och lär därför få fullt upp med annat än IT. Jag kommer sedan att jobba varannan vecka fram till jul innan jag stannar hemma på heltid till början av april nästa år och får därför förhoppningsvis en hel del tid över att fungera som redaktör här."

Vi önskar Göran varmt välkommen som redaktör på 99mac och ser fram emot spännande artiklar i fortsättningen!

Senast redigerat 2003-10-01 15:10
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-01 12:14

Även om han heter Bolinder är han mer känd som "Svensson". Än idag talar man aldirg om Göran på bibliotekarieutbildningen, endast "Svensson". Karln är ett begrepp helt enkelt!

Välkommen i gänget "Svensson"

Tackar!

Jag kan väl inte hjälpa att det redan fanns tre Göran på och omkring institutionen när jag började (en lärare, samt sekreterarens och avdelningsföreståndarens äkta män). Inte hjälpte det att gifta sig för att byta efternamn heller - nu får jag heta Svensson i förnamn och Bolinder i efternamn istället.... Man har det inte lätt

/Svensson

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-10-01 14:38

Välkommen "Svensson"

Det här ser lovande ut. Lycka till!

Bra initiativ Martin! Du verkar ha aktiverat ett antal duktiga/kunniga personer här...

Bästa forumet blir bara bättre och bättre... glädjande

Cihan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cihan
Bra initiativ Martin! Du verkar ha aktiverat ett antal duktiga/kunniga personer här...

Som ett komplement till slyngeln.

/c

Vad skoj det är att ni tar in lite nytt blod till 99mac. Det bådar gott för framtiden. Välkomna ska ni vara!

Jag har under gångna åren läst många av Görans insiktsfulla inlägg, och undrat lite smått över hur i hela världen han kunnat ha både så god överblick över alla mediegrenar, och djupa kunskaper i många.
Förstår bättre nu, efter att ha läst hans minst sagt digra "brottsregister":D
Tack för att du ställer upp!!!

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-10-01 21:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Som ett komplement till slyngeln.

/c

Christian du är ju en utav dom som har gjort det bästa forumet bäst, så inte ska du känna dig stött...:) (Inte nån annan heller för den delen)

Eller har jag missuppfattat din lilla kommentar

Mvh/Cihan

Kan vi inte kalla honom för "Martin"? Det verkar ju vara lite mode i det på 99mac annars tycker jag...;)

Jasså minsann Göran, så du har gått å blivit redaktör nu också. Då får man gratulera. Ja, gratulera 99mac alltså

(så fick man chans att skriva ett vettigt förstainlägg då.. ehh..)

/Teikari

Citat:

Skrevs ursprungligen av thomasti
Jasså minsann Göran, så du har gått å blivit redaktör nu också. Då får man gratulera. Ja, gratulera 99mac alltså

Då får man tacka! På 99macs vägnar alltså Samtidigt får man väl passa på att hälsa dig välkommen!

/Göran

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Då får man tacka! På 99macs vägnar alltså Samtidigt får man väl passa på att hälsa dig välkommen!

/Göran

Grattis! Åfficiell 99mac representant minsann!

Vi synes den 16:e BTW.

mvh Mikael Hegardt (a.ka. Charles Xavier)

  • Medlem
  • 2003-10-02 11:09

Bolinder från Lund... Jean...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Bolinder från Lund... Jean...?

Nix, han betalar visserligen min lön, eftersom han bor i Lomma kommun (Bjärred), men vi är inte släkt.

/Göran

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-10-02 15:31

Välkommen, välkommen! Det känns tryggt med så många kunniga filurer som vi andra pellejönsar kan luta oss mot när det krånglar. Fast det gör det ju i och för sig aldrig i Mac-världen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cihan
Christian du är ju en utav dom som har gjort det bästa forumet bäst, så inte ska du känna dig stött...:) (Inte nån annan heller för den delen)

Men inte har väl jag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Då får man tacka! På 99macs vägnar alltså Samtidigt får man väl passa på att hälsa dig välkommen!

/Göran

Tack själv! Känner mig så välkommen så!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Grattis! Åfficiell 99mac representant minsann!

Vi synes den 16:e BTW.

mvh Mikael Hegardt (a.ka. Charles Xavier)

Jasså du hänger också här, Hegardt! Fast det är klart, det hade nog varit mer förvånande om du inte gjort det

/TT

Citat:

Skrevs ursprungligen av thomasti
Tack själv! Känner mig så välkommen så!

Jasså du hänger också här, Hegardt! Fast det är klart, det hade nog varit mer förvånande om du inte gjort det

/TT

Hehe... undrar vad som får dig att säga det Välkommen i alla fall. BTW - kul musik ni hade på er hemsida.

mvh /Charles

Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Hehe... undrar vad som får dig att säga det Välkommen i alla fall. BTW - kul musik ni hade på er hemsida.

mvh /Charles

Man tackar och bockar och rodnar en smula.
Ska försöka få upp lite fler låtar snart. Bara jag lyckas få till hyfsade mixar -- svårt, det där -- man blir ju aldrig riktigt nöjd..

Men oops, kommer visst bort från ämnet. Tråden skulle ju handla om Göran, så det är väl bäst att jag bryter här.

Oh well, ha de
/TT

1
Bevaka tråden