Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Banker - hjälp mig förstå!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem och min bank SEB kan inte hjälpa mig vilket är väldigt konstigt.

Jag vill flytta pengar ifrån mitt företagskonto på SEB till Tyskland och jag vill att pengarna ska vara framme samma dag, tillgängliga för leverantören. Trots internet, datorer och allt annat så är det tydligen helt omöjligt oavsett kostnad.

- EU-betalning tar 6 dagar, vilket är alldeles för mycket, och kostar ca 100kr.

- Utlandsbetalning Express tar 3 dagar och kostar 350kr. Internetsupporten tipsade mig att "det går inte att köra snabbare än 6 dagar. Jo, förresten finns det Express men det kostar ju TREHUNDRAFEMTIOKRONOR.

- Sedan fick jag veta att Express-betalning KAN ta upp till sex dagar ändå, "det hänger på hur villig banken är att lämna ut pengarna, vissa banker håller på pengarna i en arbetsvecka".

Är inte detta helt sjukt?

Alternativet för mig nu är att jag går fysiskt till mitt bankkontor, ställer mig i kö, beställer en check ställd i Euro och sedan skickar den med FedEx eller DHL ner till Hamburg! Då är den framme samma dag om jag skickar tidigt på förmiddagen. Kostnaden blir ca 500-600 kronor, dvs nästan lika mycket som en Expressbetalning.

Herregud liksom.

Talade med min speditör, UPS tar 344kr att skicka checken inkl försäkring mellan Stockholm - Hamburg samma dag! BILLIGARE än att göra det elektroniskt alltså! :eek:

Välkommen till verkligheten? Den typen av problem är ju nästan vardag när man har företag, suck....

Förklara logiken in det här? Skulle sätta in Euro till mitt Eurokonto, det gick inte utan de skulle först växlas över till Svenska kr och sedan kunde de i från Svenska kronor föras in på Eurokontot!!!

Nu till ditt problem, kan du inte föra över pengar ifrån ditt företagskonto till ett konto där du har kort och då kan du betala med kort, smidigt och bra. Alt.2 är att du köper en check och skickar. Alt.3 är att du öppnar ett konto i Tyskland med samma bank som din leverantör (annars går det inte fortare), och så förutsätter det att du har återkommande betalningar till en och samma leverantör).

Kortbetalning är en variant, men kostar ca 1.5% för mottagaren och innebär att jag måste ha ett Eurocard/Visa med obegränsad kredit (enligt min bank).

om mottagaren accepterar kortköp så är avgiften på 1,5% ingen nyhet och kortköpet ger ju mottagaren vissa fördelar som kortköp ger.

Det där med obegränsad kredit är ju inga problem, (väldigt smidigt när Apple presenterar godis som dubbla G5;-), obegränsad kredit är en sanning med modifikation. Har fått flera köp stoppade pga. "höga" inköpsbelopp, så jag har fått ringa Eurocard så att dom släpper igenom köpet, tycker det är bra med den extra säkerheten som dom har ifall kortet blir stulet eller liknande. Och sen så behöver du ju inte ens att ha med din bank att göra då du betalar mot faktura. Sök hor kortföretaget direkt!

http://swp2.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/ski/eurosite/startpage.asp

Western Money Transfer?
För stort belopp kanske?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-10-01 11:19

Min fästmö jobbar på Handelsbankens huvudkontor...

Tyvärr, det är helt korrekt, inom bankvärlden så kan man ännu idag inte överföra pengar mellan tex företag mellan länder elektroniskt. Förenklat: det beror mycket på att det system som finns (SWIFT) är byggd för att hantera transaktioner mellan enskilda bankkontor. Man har inget världsomfattande system som kan koppla samman alla enskilda konton. Pga detta så blir det mycket manuellt arbete att skicka pengar via banker och framförallt för att man inom bankvärlden jobbar med att hela tiden "säkra" allt, det går inte precis skicka ett email och säga "jag har skickat pengarna".

När Unreal Tournament-klanen RSU fortfarande existerade så hyrde vi en UT-server i England. Eftersom klanen bestod av folk i hela Europa som skulle skicka pengar till mig (som var den enda med VISA-kort) som i sin tur skulle betala för hyran så slutade det med att det var enklast attt skicka pengarna i vanliga brev till mig, horribelt.

(För fästmön så är nästan allt under miljonen "räntepengar", nervös blir hon först när hon skickar typ 3 miljarder åt fel håll och inte hittar dem på en gång i systemen!)

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Western Money Transfer?
För stort belopp kanske?

Western Union är sjukt dyrt, typ 8000kr för att skicka 10.000 Euro.

Nästa gång skickar jag en check med UPS. Känns ju lite coolare att den där brunklädda snubben kliver in på deras kontor med fysiska stålars varje gång man gör en affär. Eller?

Skicka en väska med ovikta sedlar som fyra gorillor i kostym och solbrillor levererar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-01 12:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Nästa gång skickar jag en check med UPS. Känns ju lite coolare att den där brunklädda snubben kliver in på deras kontor med fysiska stålars varje gång man gör en affär. Eller?

Jag har funderat på att göra så själv när det är bråttom.

Jag köper mycket från england, italien och danmark. Till Danmark går det alltid på 0-1 dag. UK tar mellan 1-5 dagar, oftast 3 dagar. Det är standard EU-betalning. Får sedan 1:e juli inte kosta mer än en vanlig inrikes betalning upp till 12500 €uro. De flesta banker tar nu 0-20kr.

Expressbetalningar brukar ta 0-1 dag inom hela EU (förutom UK som tar 2).

Ring supporten/ditt bankkontor igen och fråga efter IBAN och BIC (det står angivet på internetbanken när du klickar på kontoöversikt). Det första är ditt internationella bankkontonummer och det andra är SE Bankens bankidentifieringskod.

Fråga sedan hur lång tid tar det då att skicka pengar om du har motsvarande nummer för mottagaren i andra landet.

Lycka till!

/Ola
P.S. Stod i kön bakom en tysk som frågade varför i h-e banken aldrig upplyst honom om att det gick att skicka pengar mellan hans konto i Tyskland och hans svenska konto med hjälp av IBAN-numret i stället för SWIFT och att det både gick fortare och var billigare. Det var så jag fick reda på det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-01 12:42

IBAN-numret är ingen garanti. Jag vet av egen tillfälle när det inte funkat för överföring av pengar från en bank i Frankrike till ett av mina konton. Men visst kan det vara värt ett försök...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-01 12:54

Man måste använda både IBAN och SWIFT/BIC. Det räcker inte med bara en av dem.

Enkelt förklarat är IBAN ditt bankkontonummer. SWIFT/BIC är bankens adress.

Paypal?

För stora belopp eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-01 14:56

Paypal brukar tar 4% eller nåt i den häraden för transaktionerna. Det är rätt mycket.

Betalkort!
är de ett "bankkort" alltså inte ett kreditkort eller liknande, då dras pengarna direkt från kontot!
I sverige utgår inte någon avgift för dessa kort, då dessa kort är "kontant" betalning! det är "bara" kreditkort som ger olika typer av avgifter för företagaren. enl. vårt avtal och enl. specarna och samtal med banken.
Dock vet jag ej ifall det utgår avgift utanför sverige. Men hallå, vart tog EU vägen, det skulle ju underlätta med handel mellan länderna. Nu vet jag inte hur mycket du handlar över gränserna men jag förmodar du har en del transar.
Be dem annars om de har möjligthet beroende på deras handel annars att fixa ett konto i sverige! - det sista bara en tanke alltså;)

Ytterligare ett exempel:

- Jag ska sätta in pengar på ett privatkonto i Handelsbanken.

- Vill betala med mitt Visakort. Går inte, för kortet är knutet till SEB. Jag måste gå ut ur banken, ställa mig i kö i bankomaten och ta ut pengarna och sedan gå in igen, ställa mig sist i kön och betala.

Allvarligt talat?

Om jag går in på Onoff och köper en tv med samma kort går det alldeles utmärkt. Jag kan även ta ut pengar på ICA med samma kort.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 14:53
Ursprungligen av Björnström:

Ytterligare ett exempel:

- Jag ska sätta in pengar på ett privatkonto i Handelsbanken.

- Vill betala med mitt Visakort. Går inte, för kortet är knutet till SEB. Jag måste gå ut ur banken, ställa mig i kö i bankomaten och ta ut pengarna och sedan gå in igen, ställa mig sist i kön och betala.

Allvarligt talat?

What? Jag har gjort det, eller jag knatade in på ett Handelsbankenkontor och skulle betala fakturor med mitt visa, vilket gick finemang förrutom att de råkade debitera med en extra nolla på slutet och gav mig ett antal tusen i kontakter.. däremot ville de ta ut avgift.

Ursprungligen av svinto_deluxe:

What? Jag har gjort det, eller jag knatade in på ett Handelsbankenkontor och skulle betala fakturor med mitt visa, vilket gick finemang förrutom att de råkade debitera med en extra nolla på slutet och gav mig ett antal tusen i kontakter.. däremot ville de ta ut avgift.

Det kanske har hänt lite på två år...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-28 15:27
Ursprungligen av Adrian B:

Det kanske har hänt lite på två år...

Det var för mer än två år sedan!

  • Avstängd
  • 2003-10-07 15:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Ytterligare ett exempel:

- Jag ska sätta in pengar på ett privatkonto i Handelsbanken.

- Vill betala med mitt Visakort. Går inte, för kortet är knutet till SEB. Jag måste gå ut ur banken, ställa mig i kö i bankomaten och ta ut pengarna och sedan gå in igen, ställa mig sist i kön och betala.

Allvarligt talat?

Om jag går in på Onoff och köper en tv med samma kort går det alldeles utmärkt. Jag kan även ta ut pengar på ICA med samma kort.

Kontakta den här killen på H.K.

Ralf Bjerström
[e-post]
Klaga

edit: Andras e-postadresser ska vi vara försiktiga med.

Mod

Senast redigerat 2005-09-28 11:42
  • Medlem
  • 2005-09-28 10:17

www.fortis.com

Det är ett nätverk av banker. En del av dem erbjuder dig att åt dig öppna ett sattelitkonto.
Säg att du har mycket att göra med UK, då öppnar du ett sattelitkonto i en av deras partnerbanker i england, din bankkille kan göra det åt dig, du behöver inte åka dit. Sedan kan du själv föra över pengar mellan de olika kontona i de olika länderna och betalningar går fort inom ett land och överföringar inom ett land går direkt.

Kanske en lösning?

/hpe

Senast redigerat 2005-09-28 13:38

Men vänta nu jag har stått längst in i Gambia, Afrika och fått 3000 kr överförda till mig på 1 timme...
Allt jag behövde göra var att skapa ett konto i banken där jag var, sedan ringde jag till den som skulle föra över pengarna sedan tog det cirka en timme innan jag kunde ta ut pengarna och avsluta kontot. På denna bank funkade varken VISA/Mastercard eller Resececkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 08:32
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men vänta nu jag har stått längst in i Gambia, Afrika och fått 3000 kr överförda till mig på 1 timme...
Allt jag behövde göra var att skapa ett konto i banken där jag var, sedan ringde jag till den som skulle föra över pengarna sedan tog det cirka en timme innan jag kunde ta ut pengarna och avsluta kontot. På denna bank funkade varken VISA/Mastercard eller Resececkar.

Liknande grej hände mig i Amazonas, där dom inte tog VISA eller hade ATM maskin, då fick jag lov att starta ett konto, gå till en av deras datorer och föra över pengar via föreningssparbanken till det kontot i Venezuela, tog 1 timme så kunde jag ta ut pengarna kontant...

Att dom inte tog ett VISA fattade jag aldrig, men det bodde å andra sidan kanske 500 pers där och banken var till för att betala guldgrävarna ute i amazonas när dom kom in efter en månads arbete...

/Tangen

  • Medlem
  • 2005-09-28 12:44

Mmmmm... en gammal fin årgångstråd som livats upp igen.

Ursprungligen av Giggs:

Mmmmm... en gammal fin årgångstråd som livats upp igen.

LOL.. Byråkrati är alltid en källa till sann glädje och munterhet! Intressant tråd för övrigt. Att det ska vara så besvärligt att överföra pengar mellan olika konton på 2000-talet är oroväckande.

EU betalning (tar ca 6 dagar) kostar lika mycket som en betalning mellan två parter i Sverige. Sen så kommer du få en avisering (Debetavi) som ingår.. Men max 10 kr kostar en sådan betalning eftersom den är reglerad av EU.

Express betalning är framme hos mottagarbanken dagen efter. Mottagarbanken krediterar vanligvis mottagaren efter ytterligare en dag (totalt 2 dagar).

Same-day-value betalning (kostar mer men är framme hos mottagarbanken samma dag som ditt konto debiteras och beroende på vilket avtal din motpart har med sin bank så kan pengarna vara tillgängliga samma dag.

1
Bevaka tråden