Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

panther - vad hände?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

vad hände med panther?

när kommer denna version?

Kommer i slutet av året.

Kommer tidigare, oktober skulle jag tippa på...säg 20 builds till..

Så pass många? Enligt seed-dokumenten så kvarstår väl endast ett par buggar? Iofs kanske systemet ska optimeras också (Snappy!).

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
vad hände med panther?

när kommer denna version?

Apple har hela tiden sagt "före årets slut" och det var också det Steve Jobs sa idag. Men som andra skriver här så är det många som tror att det kommer tidigare. Oktober har nämnts som troligt från folk som bedömt utvecklingen av betorna.

Ska man utgå ifrån att priset blir detsamma som för Jaguar (ca 1500..?) ?

Om Panther följer samma mönster som Jaguar så går det guld någon gång i slutet av denna månaden. Jaguar hade ungefär en 3 månaders tid som beta innan det blev färdigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 20:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Iofs kanske systemet ska optimeras också (Snappy!).

Ja, bara debug-koden tas bort så blir det ju hur snappy som helst!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-19 20:44

I slutet av oktober eller i värsta fall början av november har jag hört av säkra interna källor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Ska man utgå ifrån att priset blir detsamma som för Jaguar (ca 1500..?) ?

Priset är satt till 129 dollar, det är offciellt sedan länge. Vad det blir i Sverige vet jag inte.

Jaha - och vi som får datorer under denna vecka eller nästa - då får vi punga upp med 1400 kronor för nytt system!?

Saxat från MOSR:
Panther progress and release date: With Panther 7B79 recently seeded, developer sources are submitting and increasing number of reports to the effect that the system is all but ready to ship. Minor bug fixes and touch-up work appear to be all that remains; within 2-3 weeks, we expect Panther to be declared Golden Master and be sent to manufacturing.

Panther's performance increases (notably much less "spinning disc" incidents than Jaguar), rock-solid reliability, and feature-richness are going to make for one impressive update. But what about Mac users who want to buy new computers in the next few weeks, and don't want to have to turn around and pay an extra $129 for Panther when it ships?

Unfortunately those users will have to wait a little while longer. In about a month's time, Apple will be shipping new machines with "coupons" for free copies of Panther inside....until then, new Mac owners are expected to pay full price.

  • Medlem
  • 2003-09-23 11:56

De fina kupongerna som jag fick med när jag köpte Jaguar kommer dom att vara lika värdelösa som dom som var med datorn (10.1)

saxat ifrån Macrumors.com

There have been reports that Apple has seeded new internal releases of Mac OS X Panther (7B80 and 7B81).

While there's been a significant amount of attention on the updated Apple Logo found in Mac OS X 7B74, according to an anonymous report, build 7B80 has another subtle but notable change:

The Mac OS X Version number in 7B80 has shed the "Pre-Release" status and is now simply labeled "Version 10.3". (Panther Screenshot)

This correlates with reports that Apple is putting the finishing touches on Panther. Speculation has placed Panther's final release in October, with one Page 2 Rumor hinting at a October 24th as a possibility.

Citat:

Skrevs ursprungligen av NoAce
De fina kupongerna som jag fick med när jag köpte Jaguar kommer dom att vara lika värdelösa som dom som var med datorn (10.1)

Hur fungerar köp med kupongerna? Jag har en bibba där hemma som jag inte använt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 10:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Hur fungerar köp med kupongerna? Jag har en bibba där hemma som jag inte använt..

För fria Mac OS uppgraderingar som man kan hämta hos återförsäljare. Själv har jag bara använt den som följde med OSX 10.0 då 10.1 bara gick att hämta på CD. Annars har 8.5>8.6, 9.0>9.1 mfl kunnat laddas ned från Internet. Säkert kunde man använt kupongerna för dessa också.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-09-30 19:27

Vore småkul om 10.3 skulle släppas 3 Oktober dvs 10-3, fast det ligger nog väl nära. Jag väntar själv ivrigt eftersom jag funderar på ny burk och då gärna vill ha den med 10.3

Jo, det vore ju ett finurligt datum! Fast jag tror nog mera på den 24:e. Än så länge verkar inte Panther ha blivit GM.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 21:13

Om det kommer ett Panther någon gång inom en snar framtid och då man som jag vill köpa en sprillans PowerBook.
Ska man då vänta med att köpa datorn och hoppas på att Panther medföljer?
Brukar dom göra så att alla nya datorer levereras med senaste OSX?

Huvudbry? -Ja!

/Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 23:04

Jag hörde precis att Panther hade setts tillsammans med Fillifjonkan och Musse Pigg, skitfulla på en strand på Kos,,, ev så var även Tin Tin med.
:eek: :eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Yens
Om det kommer ett Panther någon gång inom en snar framtid och då man som jag vill köpa en sprillans PowerBook.
Ska man då vänta med att köpa datorn och hoppas på att Panther medföljer?
Brukar dom göra så att alla nya datorer levereras med senaste OSX?

Huvudbry? -Ja!

/Jens

Avbeställde min 12" PB superdrive idag, iofs beräknad lev.tid v 42. Tar inga risker jag väntar tills dom skeppas med Panther så sparar jag 1000:-, kan vänta ända till sista nov.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 12:06

Låter klokt.
Ska nog följa samma exempel. Jag har väntat länge och kan stå ut med lite till. Skulle kännas surt om det kom precis när man beställt.

Men vad jag vet så lovade Applestore mig att jag skulle få Panther hemskickat i efter hand för självkostnad, efter att jag har fått min dual G5 levererad!
Och Panther skickas ut till alla i efter hand som har köpt en ny dator inom en viss tidsram, bara att fråga på Applestore!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 18:22

Min fråga till applestore:

"Det jag undrar är, eftersom Panther släpps inom en snar framtid?, om det kommer att skeppas med dom nya maskinerna? Ska jag därför vänta med att köpa min dator och hoppas på att Panther följer med dessa maskiner eller ska jag köpa nu och hoppas på att jag får ett Panther senare?"

applestores svar:

"Vi har ännu inte fått något datum för när Panther kommer att släppas, därför kan jag inte bekräfta när det kommer att skeppas med Apple maskinerna. Vi har heller inte fått reda på hur det kommer att fungera med uppgraderings priser för Panther, så dina frågor är väldigt svåra att svara på för tillfället. Om du vill kan du kontakta mig om någon vecka så ska vi se om jag har någon mer konkreta information angående detta."

Det var konstigt för jag fick även info om att det redan börjat skeppa powermac’s med uppgraderings kupong till Panther för självkostnad! ( allt gäller USA )

Så det kan inte var långt kvar till när Panther kommer ut!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-01 21:43

Från Appleinsider:

" With this said, it's likely that Panther will remain on target for a late October release in the United States. AppleInsider sources recently provided a target date of Saturday, October 25th. Meanwhile, Apple Europe sources say they've were originally told to expect the release between the 1st and 15th of November"

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Från Appleinsider:

" With this said, it's likely that Panther will remain on target for a late October release in the United States. AppleInsider sources recently provided a target date of Saturday, October 25th. Meanwhile, Apple Europe sources say they've were originally told to expect the release between the 1st and 15th of November"

snälla snälla, skicka med en länk till vart ni hittar era quotes...

Finns en tråd på "Mac NN" som diskuterar "Panther 7B80" och det verkar som att den är väldigt Snappy:)

Kommentarer ifrån MacNN:

"OK, so I finally gave in last night.... My iMac was completely screwed from installing various sw, themes, php, mysql, apache 2 etc. etc... So after backing everything up I decided to wipe my system partition, and install Panther.

All I can say is WOW!

I've been reading all of you saying how good and 'Snappy' it is, but I wasn't expecting that much of an improvement on my iMac DV 400mhz.

But this screams in comparison to Jag.

I admit that my HD was pretty screwed, and that was probably slowing things down in Jag, but System Prefs used to take 5 or 6 bounces to open. Now it takes 1!

Not really had a chance to look at anything else, but DAVE, Office and Toast 6 all seemed to work fine.

Wasn't sure if I should upgrade when it is released, but if it's this good pre GM, then I shall definitly be buying it."

"7B80 is freakin awesome, I makes my G4 350 feel speedy again!

Anyone else notice that when turning the volume dial on your logitech wireless keyboard it's now super smooth like it should be, not jumping all over the place like in 10.2, it's just awesome!!

7B80 is so nice it's definetly useable as a full time OS.

Lovin it!!"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Excelsior
Finns en tråd på "Mac NN" som diskuterar "Panther 7B80" och det verkar som att den redan är Snappy:)

Då ska man tänka på att det i Panther är "journalförande" (kommer inte ihåg exakt vad man brukar säga) filsystem påslaget som default. Detta ökar säkerheten men ger också en [väldigt] liten prestandasänkning. Så om Panther är så snabbt som det sägs så är det extra imponerande (fast jag väntade mig inget annat, Apple har i uppdatering efter uppdatering lyckats göra systemet allt mera "snärtigt").

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-01 22:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
snälla snälla, skicka med en länk till vart ni hittar era quotes...

Sorry, det var dagens huvudnyhet på AI, så jag trodde länken var självklar, direktlänk till just den nyheten har du här:

http://www.appleinsider.com/news.php?id=207

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Fast jag tror nog mera på den 24:e. Än så länge verkar inte Panther ha blivit GM.

Nu finns det osäkra rykten om att 7B85 har blivit GM.

Bevaka tråden