Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tyst fläkt i Apple Cube?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Slöinge
  • 2003-09-29 23:20

Jag har monterat in Sonnet encore 1.2 Ghz processor kort i min Cube, nu låter den fläkten som följde med riktigt mycket, inte alls som beskrivs i manualen, "quiet"...

Nån som har någon erfarenhet av detta?

Har jag monterat den fel ? Kopplat den fel?

HJÄLP!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 00:18

Det är väl bara att köpa en tyst fläkt för mellan 80 och 170 kr och skruva dit den.

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2003-09-30 06:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det är väl bara att köpa en tyst fläkt för mellan 80 och 170 kr och skruva dit den.

Jo visst, men när tillverkarna skriver i manualen som kommer med processorkortet att denna fläkten skall vara tyst så börjar man ju fundera över om jag gjort fel vid installationen?

Därav min fråga om det är någon annan som upplevt fläkten som kommer med SOnnet Encore 1.2 Ghz processorkort till Apple Cube....

Powerlogic 800 mhz har jag installerat i en cube hemma, den är ljudlös.

Vad jag vet är att man knappast rekommenderar 1,2 Ghz i en kub (även om det går att installera). Det blir varmt och fläkten lär få jobba hela tiden.

Du har inte vänt fläkten fel? Om inte, köp en annan fläkt.

När man skriver "Det är väl bara att köpa en fläkt för si och så mycket", varför kan man inte då vara så smidig så att man bara skriver ut vilken fläkt man ska beställa och rekommendera ett försäljningsställe?

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2003-09-30 08:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
När man skriver "Det är väl bara att köpa en fläkt för si och så mycket", varför kan man inte då vara så smidig så att man bara skriver ut vilken fläkt man ska beställa och rekommendera ett försäljningsställe?

Bockar och bugar, Jag kommer nog att få köpa en ny fläkt som är tystare men ändå effektiv, det är nog sant som du säger att processorn kan bli rätt varm. Jag har mailat gtek.se, ska se om dom kan hjälpa mig med att hitta en fläkt som pasar mig. Någon som vet måtten på fläkten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 08:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
När man skriver "Det är väl bara att köpa en fläkt för si och så mycket", varför kan man inte då vara så smidig så att man bara skriver ut vilken fläkt man ska beställa och rekommendera ett försäljningsställe?

Lite får man väl göra själv. Tänk själv! Det är ju bara att skruva loss och titta på den gamla fläkten.

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2003-09-30 08:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Lite får man väl göra själv. Tänk själv! Det är ju bara att skruva loss och titta på den gamla fläkten.

Nja, så snabbt går det inte, fläkten sitter längst ner i cuben och man får praktiskt taget skruva bort allt för att kunna ens titta på den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 09:05

Ja, men du verkar ju inte ha tummen mitt i handen heller!

Käre Mondo

Jag är lat och vill att andra ska göra mitt jobb. Alla människor är av naturen lata och därför menar jag att det är vääääääldigt bra om vi alla i fortsättningen gör andras jobb, t ex bjuder på snaskig information om vad diverse delar har modellbeteckning och var man kan köpa namnda prylar:-)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 09:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det är väl bara att köpa en tyst fläkt för mellan 80 och 170 kr och skruva dit den.

Knappast, det är lätt att hitta tysta fläktar som är 80x80x25, men inte 80x80x20 eller tunnare som behövs för att få plats i kuben utan allt för mycket våld. Det finns eller fanns tysta 80x80x15-fläktar, men jag har inte hittat någon som säljer dom :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 09:48

Jag googlade i en sekund.

Här är en till.

Tack, nu kan jag lägga mig en stund till på sofflocket:-)

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2003-09-30 13:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag googlade i en sekund.

Här är en till.

Tack för din hjälp mondo, men nu har jag beställt en papst fläkt som är 80x80x25 mm stor och är på 12 db, den borde sköta jobbet och vara tyst. Precis som en vanlig anställd...

Modifikation på fästet är ett tvång, eftersom den är för hög. (fläkten).

Mondo...
Är det KraftWerk?

  • Avstängd
  • 2003-09-30 15:17

Varför inte bara koppla fläktfan på 7V istället för 12? En liten fulmodd brukar lösa det flesta fläktljudsrelaterade problem. Akta värmen bara.

1
Bevaka tråden