Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tystare fläkt i iMac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 18:37

Jag tycker att fläkten i min iMac blueberry börjar låta lite väl mycket nu och funderar på om det finns något bra att göra åt saken.

Datorn blir ju fortfarande relativt varm under körning, så att stänga av fläkten helt är nog inget bra alternativ.

Det kanske går att olja upp den så att den låter mindre? Eller är det ett fläktbyte som gäller?

Jag tror i alla fall att det är fläkten som låter, men eftersom jag är ganska dålig på hårdvara så kan det mycket väl vara något annat som låter ungefär som en fläkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-28 18:39

Köp en tyst fläkt och skruva dit den. Jag köpte en Cooler Master till min Mac och nu hörs den knappt, men Papst gör också bra fläktar. Kostar 80-170 kr beroende på var du köper dem.

Det kan ju också vara hårddisken som håller på att packa ihop. Köp en ny hårddisk!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 18:44

Hur öppnar jag iMacen då? Den lilla luckan på baksidan verkar ju lite trång för sådana installationer.

Går det att plocka väck handtaget utan att sabba det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-28 18:48

Kolla här!

Obs! All isärtagning sker på egen risk! Akta dig också för bildskärmen - den är laddad med högspänning även om sladden är urdragen.Om du nuddar någon strömförande del får du sova uppe hos Gud och änglarna under en mycket, mycket lång tid...

Äsch, länken verkar vara död. Tydligen gillar inte Apple att folk skruvar själva i datorerna. Men fråga någon av guruerna här på forumet.

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2003-09-29 22:16

Vet att detta inte gäller imac men...
Jag har monterat in SOnnet encore 1.2 Ghz processor kort i min Cube, nu låter den fläkten som följde med riktigt mycket, inte alls som beskrivs i manualen, "quiet"...

Nån som har någon erfarenhet av detta?

Har jag monterat den fel ? Kopplat den fel?

HJÄLP!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 22:41

Gomer, du kanske borde skapa en ny tråd om det? Den här tråden handlar om iMac.

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2003-09-29 23:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Gomer, du kanske borde skapa en ny tråd om det? Den här tråden handlar om iMac.

OK! Sagt och gjort...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gislaved.net
Hur öppnar jag iMacen då? Den lilla luckan på baksidan verkar ju lite trång för sådana installationer.

Går det att plocka väck handtaget utan att sabba det?

Böt HD på en imac, här fanns info

http://home.swipnet.se/~w-66804/macskruvaren/

Dock så finns det två modeller, sökte på google och fick en beskrivning utan bilder men som var enkel, denna gällde när skruvarna till chassiet satt under den lilla luckan, länken ovan vill jag minnas är den modellen när dom sitter under handtaget

F

F

Det är garanterat HD:n som låter!

Jag bytte till en Seagate Barracuda 60 GB på en Indigo och oj vad tyst den blev, man hör knappt att den är på!

1
Bevaka tråden