Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återförsäljaren Connection i konkurs

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple-återförsäljaren Connection med verksamhet i Malmö, Helsingborg och Kristianstad har försatts i konkurs efter en längre tids ekonomiska problem.

På hemsidan skriver VD Jesper Bo Hansen:

Meddelande
Tyvärr har Apple sagt upp vår kredit. Då vi varit en av de största återförsäljarna har det inte varit möjligt att öka krediterna hos våra andra leverantörer för att ersätta den leveransnivå vi haft hos Apple.

Jag är ledsen över situationen som uppstått, men ser ingen annan möjlighet än att lämna in konkursansökan.

Undertecknat

Jesper Bo Hansen
VD, Connection i Sverige AB

Det innebär att Kullander & Kullander samt MacSupport är ensamma kvar i Malmö. Just Skåne har varit ovanligt drabbat av Mac-konkurser, många minns återförsäljaren Avancera som gick i konkurs minst ett par gånger.

http://www.connectionab.com/

Senast redigerat 2003-09-29 12:54

Vem är förvånad? Om Apple som för övrigt är en producent av hyfsade datorer, ger sig in i leken och gör en DELL så måste det få konsekvenser. I Sverige som tidigare hade flera små ÅF har det de senaste åren skett en förskjutning i ÅF-ledet mot allt färre och större ÅF. Du måste nämligen vara stor för att kunna köpa in tillräckligt stora kvantiteter till rätt pris för att kunna hålla någorlunda jämna steg med Steve & Kompani. Detta är dock nödvändigtvis inte bara negativt för Appleklanen. Större företag har ofta möjlighet att avlöna mer folk än bara säljare och tekniker, kanske en och annan utvecklare också... Det är väl åtminstone vad man brukar vilja framhäva...

Själv jobbar jag hellre med de små. Big isn´t beatiful:-)

Om jag var ÅF skulle jag verkligen fundera på om det var så klokt att vara beroende en leverantör i så hög grad att den situationen som Connection råkat ut för leder till KK. Kanske är det Apple vill, att ÅF ska sälja annat än bara Appleburkar

Det är i princip omöjligt för nya återförsäljare att komma igång efter att Apple ändrade sina avtal.

Jag har suttit och jämfört DAC och Apples listpriser, dvs skillnaden mellan inköpspriserna och det pris som Apple själva ger via t ex AppleStore. Det är sjukt små marginaler - typ 250kr på en eMac.

För att få bättre priser måste man ha etablerad volym, lite moment 22?

Den som köper mac via education store (som student) har bättre priser än dom flesta återförsäljare, vilket kanske säger något.

Läs mer om Apples nya avtal här:
Nytt Apple-avtal förändrar branschen?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-27 23:45

Efter att hållt på med mac sedan 1995
vet jag genom sälj kontakter att det är löjligt små advancer återförsäljarna har.
Hur fan skall någon klara sig på dessa?
Inte genom en stor volym, vem köper mac förutom vi kvarvarande entusiaster.
Mikael Risedal

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-27 23:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
vem köper mac förutom vi kvarvarande entusiaster.
Mikael Risedal

Väldigt många faktiskt..

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-28 00:05

japp och hur många?
såg en statistik att 1.6 % kör mac på webben
resterande vad kör dom?
Mikael Risedal

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-28 00:22

Öppet brev till Apple i Sverige

Sänk priserna på samtliga produkter.
En G5 1,6 bör enligt min mening inte kosta mer än 7000-8000 kronor + moms
En G5 2.0 dubbel prosessor 15000+ moms
Era produkter är inte tillräckligt bra eller har den hastighet som ni påstår, test efter test krossar myten om Apples förträfflighet ang hastighet. Läs Barefeats tester ang stationära datorer samt bärbara datorer.
Sälj era produkter istället på ett stabilt OS+ minimala problem med virushot, enkelt och lättförståeligt gränssnitt
Se till att era maskiner har ett grafikkort av ypperska kvalitet vid leverans samt utöka raam minnet vid inköp.
Inta en sundare atityd mot konsumenterna. Jag har tröttnat på era överpriser på produkter, en bärbar Apple dator med minimal kapacitet kostar betydligt mer än en välutrustad dito med intel i lådan och ett bra grafikkort och skärm. Se Barefetats tester ang bärbara datorer
Ge mig valuta för pengarna
Mikael Risedal

Senast redigerat 2003-09-28 00:38
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-28 01:17

Snygt stavvat. Aple tar nog dett på alvar!

Bästa sättet att gå emot Apples överpriser? Inte köpa en Mac helt enkelt. Det känns svårt att säga det, men det enda sättet för få Apple att förstå att folk slutar köpa deras datorer så Apple får förlorad inkomst. Det är skamligt att återförsäljare får så liten vinst på datorer! Inte bra stil alls.

Och det är faktiskt enkelt att kolla hur patetiskt dumma Apple egentligen är när det kommer till prisering. Det har hållit på i så många år att dom måste ha en grovt inkompetent köpare som inte har rätt utbildning eller kompetens: Deras överpriserade priser på Ram! HELT SJUKA priser! Dom enda som någonsin skulle kunna råka öka antalet megabyte i deras datorer måste vara köpare som inte har någon insyn i datorvärlden. På så sätt så sitter Apple och lurar ur pengar ur folk som är ovetande. Tragiskt tycker jag! Om Apple bara kunnat fixa en annan, billigare leverantör av Ram i deras datorer så lovar jag varje pris skulle minst sänkas med 1000-2000 kr. Seriöst? Dom säger att dom säljer världens snabbaste och första 64-bits maskin och den levereras bara med 512mb Ram på standardkonfigurationen? Det känns inte vettigt helt enkelt.

Vad gör Apple egentligen? Det är helt absurt att det ska fortsätta vara så här. Jag kommer ihåg Oscar Bjers förklaring till varför priserna var så höga. Det frågades nämligen här på 99Mac för ett tag sen. Och han sa att Apple Store är inte menad att vara konkurrenskraftig. Det gav mig magknip och fick mig att helt enkelt bli förbannad!

Om Apple inte har målet att försöka bli konkurrenskraftig, hur ska Apple öka sina marknadsdelar om man räknar bort att locka till fler Unix användare? Det är helt enkelt fel attityd av ett bolag som bara har mindre än 4% av marknadsdelarna. Och då ännu mindre i Sverige.

Dåligt Apple!

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Öppet brev till Apple i Sverige

Sänk priserna på samtliga produkter.
En G5 1,6 bör enligt min mening inte kosta mer än 7000-8000 kronor + moms
En G5 2.0 dubbel prosessor 15000+ moms
Era produkter är inte tillräckligt bra eller har den hastighet som ni påstår, test efter test krossar myten om Apples förträfflighet ang hastighet. Läs Barefeats tester ang stationära datorer samt bärbara datorer.
Mikael Risedal

Ehh, seriösa inlägg tack. Hur ska Apple kunna sälja en G5 för 7-8kkr? Närmaste konkurrerande processor är väl typ P4 3GHz som kostar dryga 6kkr för bara processorn...
G5:an är en supermaskin enligt de utlåtanden jag har hört. Jag har en godvän som kommer från PC/Unix-världen som testat 1,8GHz:aren på jobbet och kört lite program kompilerade i Fortran. Hans omdömme om G5:an är att den är ruggigt snabb, och snabbare än nåt annat han testat för samma uppgifter.
Hårdvarumässigt sätt är den mycket välbyggd.
DOCK är inte alla program optimerade i dagsläget, vilket är förklarligt när Apple t.o.m har leveransproblem med datorerna.
Att sedan Apple behöver ha lågprisalternativ håller jag med om. Men dina fantasipriser med G5-processorer känns oseriösa. Låter lite som MS satsning på X-box där de säljer varje enhet med stor förlust....

Att sedan ÅF:ar går i konkurs pga små marginaler vittnar väl snarare om att Apple skulle höja priserna, i AppleStore.
Problemet är att kunder normalt tittar mest på prislappen när de köper dator. Detta ger postorderföretag en fördel som vanliga ÅF:ar har svårt att konkurrera med.
Jag vet många ÅF:ar (även i PC-ledet) som klagar på att kunderna använder Dustin-katalogen (eller motsvarande på Mac-sidan) som prisreferens och tycker att allt annat är på tok för dyrt. Hur ska de då överleva på produktförsäljning?

Det är inte bara Mac ÅF som lider av taskiga marginaler. Det är en enorm prispress i branschen men det är den inställningen som råder hos både privat- och businesskunder, man köper ju av de som har lägsta pris. Jag råkar själv ut för det då och då när en kund ringer och säger att den dator jag har lämnat pris på är 1500 kr billigare om de beställer den över nätet. "Köp den där då brukar jag säga och lycka till." Jag tror att det är viktigt att göra det klart för för slutkund att om de ska förvänta sig kvalificerad support i framtiden så måste de vara beredda att betala för den. Det finns inget som heter gratis... Har man inte råd att betala "fullt pris" för en dator ska man nog överväga om man har råd att äga datorn överhuvudtaget. Det tillkommer ju andra kostnader som t ex programvaror mm.

Jag var ute i Sickla i veckan och tittade in på PC City, jag var där en onsdag kl 14.00 och jag var inte ensam. Dixxon som står bakom PC City (?) är giganter inom denna typ av butiksförsäljning och kan tydligen köpa in vissa produkter till priser långt under inköppriserna som svenska ÅF får betala. En Canonscanner 1240U för 499 kr inkl moms är inte lätt att konkurrera med, eller hur?
Med sådana lockpriser blir det svårt för de mindre ÅF att hävda sig och att enbart leva på service och installation går inte i längden. Man dör sotdöden då det blir svårare och svårare för nya kunder att hitta till dig om du inte också har försäljning.

För kunden är det lika förödande, ingen kan slå i mig att PC City ens kommer att uppnå till lägsta krav på kunskap om datorer, nätverk och programvaror så att de kan stötta kunder som köpt hårdvara men glömt att det ofta ska till något mer för att allt ska flyta... Här är bulkförsäljning honnörsordet, det finns inte ekonomi i denna typ av försäljning för 2 timmars kundsupport.

  • Medlem
  • 2003-09-28 10:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
[B]Öppet brev till Apple i Sverige

Sänk priserna på samtliga produkter.
En G5 1,6 bör enligt min mening inte kosta mer än 7000-8000 kronor + moms
En G5 2.0 dubbel prosessor 15000+ moms

Jag tycker argumentet är tomt, Apple levererar gedigna burkar, ett gediget opertativsystem, med MYCKET genomtänkta gratisprogram

Detta för en målgrupp som gärna betalar mer för att FÅ MER....

Jag vill INTE att macar skall bli billigare , för då blir dem också sämmre.

Man köper inte en BMW för att inredningen skall vara tillverkad i wellpapp.

Slut på denna tröttsamma diskussion, vi är alla här för en anledning, diskutera den istället .-)

Mvh Daniel

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-28 11:34

köper inte en BMW med wellpapp inredning:

Är inte det just känslan över G5 som den kommer, dåligt med minne, grafikkort på 64mb , en hårddisk på 80Gb. och till ett pris på över tjugotusen.
Antalet användare måste öka för att apple skall överleva, inte att några få tycker sig ha råd att betala överpris. Om procent talet sjunker ytterliggare så finns det inget intresse att skriva programvara i framtiden. Kuslig tanke.
Nej gör som Canon slå marknaden med häpnad genom att börja sälja en digital system kamera för 11000:- (vem köper en pentax för 22000:-)
Gör motsvarande med en bärbar och en stationär maskin, häng med i utvecklingen
och öka antalet macanvändare. Gå ut och marknadsför OSX,
Mikael Risedal

Senast redigerat 2003-09-28 11:48

Ärligt talat, jag verkar vara ensam om att tycka att Apple's priser är rimliga. För mig handlar det om så mycket mer än rå prestanda. Jag köper Apple av samma anledning som andra köper Levi's jeans. Man kan köpa ett par noname Jeans i butiken brevid för 50% mindre pengar än vad Levi's jeansen kostar, trots det säljs fler Levi's.

Men för att återgå till ämnet så är det trist att ännu en mac-återförsäljare går i graven. Det Apple borde göra är att se till att återförsäljarna får mer marginal än idag.

Håll er till ämnet!

- Connection har gått i konkurs därför att marginalerna är rakbladstunna. Dom skulle inte bli högre om datorerna kostade 7000kr som någon påpekade. Det påverkar inte grundproblematiken.

- Den som vill diskutera andra ämnen som Apples prispolitik får gärna starta en ny diskussion i "allmänt". Det är INTE samma diskussionsämne.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-28 16:00

Håll er till ämnet
Ok
Apples återförsäljares chanser till att överleva borde vara större om nya kundkattegorier kunde räknas in, dvs fler sålda maccar till ett attraktivt pris. Apple får se till att återförsäljarnas advanse blir skälig.
Just nu får jag en kännsla av att Apples filosofi är att vi skall vara jävligt lyckliga att överhuvudtaget få köra Apple. Detta håller inte längre därav den låga andelen Macägare i Sverige och i resten av världen

Mikael Risedal

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-09-28 18:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Håll er till ämnet
Ok
Apples återförsäljares chanser till att överleva borde vara större om nya kundkattegorier kunde räknas in, dvs fler sålda maccar till ett attraktivt pris. Apple får se till att återförsäljarnas advanse blir skälig.
Just nu får jag en kännsla av att Apples filosofi är att vi skall vara jävligt lyckliga att överhuvudtaget få köra Apple. Detta håller inte längre därav den låga andelen Macägare i Sverige och i resten av världen

Mikael Risedal

Allvarligt talat tror jag inte att det är priset som är problemet, ofta känns det som att att man jämför 2x2 ghz:aren med en budgetPC från datorbutiken.com för att i nästa andetag säga att det minsann finns snabbare PC datorer än värsta G5:an, det må hända, men det lär inte vara budgetdatorn för 7000 kronor utan windows och skärm.

Problemet ligger i att grannen unge kör PC och därför finns det ingen anledning för "mig" att inte göra det. För honom kan jag piratkopiera både windows, office och alla de coolaste spelen ifrån, dessutom ger "jag" honom en hundring varje gång datorn behövs fixas (vilket inte är helt sällan, oftast)

Edit: Med "mig och "jag" syftar jag inte på mig själv utan ur ett hypotetiskt perspektiv.

Senast redigerat 2003-09-28 19:07
  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 20:22

Apple sänka priserna? Tror inte det, snarare höja något för att skapa tillräckligt bra marginaler för ÅF.

Varför, då? Jo, för ÅF är den enda instansen som kan bearbeta kundmassan på bred front och se till att Apple fortfarande är en spelare på marknaden. Det kan varken Apple, postorder eller enstaka entusiaster på diverse fora.
Om inte Apple-ÅF finns kvar kommer Apples produkter att decimeras till en extrem nischprodukt som kanske inte sjävdör, men åtminstone tappar större delen av sin (futtiga) marknadsandel.
Då blir det lika jobbigt att driva postorder med Apple-produkter som bas. ÅF är då för länge sedan totalt avvecklade.

Angående marginaler; Björnström har rätt när man jämför DAC och ALP (Apple List Price = Apple Store) och att marginalen är löjligt liten. Vi som är auktoriserade ÅF får dock sk. funktionsrabatt utöver detta. Det är ett sätt för Apple att låta ÅF överleva. Ju duktigare och mer motiverade du är, desto mer inköpsrabatt får du. Svenska ÅF ligger i topp i Europa, men det är ändå kaffepengar i marginaler.

En sak till. En affär på en normal PC-server (typ HP/Compaq) ger ÅF runt 6% marginal. Det finns alltså värre exempel än Apples priser.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 20:41
Citat:

Från Connections webb:
Tyvärr har Apple sagt upp vår kredit. Då vi varit en av de största återförsäljarna har det inte varit möjligt att öka krediterna hos våra andra leverantörer för att ersätta den leveransnivå vi haft hos Apple.

Kan någon förklara vad som egentligen menas med detta? Vad är egentligen anledningen till konkurs här? Connection har alltså haft stora skulder till Apple och nu var de tvungna att betala, eller? Hur beror detta isf på de dåliga marginalerna?

Och vad menas med "en av de största ÅF"? Varför säger isf Apple upp krediten?

Ber om ursäkt för eventuellt dumma frågor ;), men för att kunna disktuera detta så vore det bra att förstå lite mer. Är det verkligen så att man som "stor" hårdvaru-ÅF ligger och balanserar med obetalda grejer på lager?

Inte för att jag vet men kanske skulle Steve och hans företag nöja sig med lite lägre vinst på försåld enhet och låta en lite större del av vinsten hamna på återförsäljarnas bord?

I övrigt håller jag med Schuckert i mångt och mycket.

Ja, det kan vara så att Connection "lånat" av kapitalet som borde vara bundet i lagret för att täcka löpande utgifter men om det vet jag inget, men finns det ingen marginal att leva av så kanske man tvingas till okloka gärningar. Det straffar sig dock snabbt. 30 dagar går fort.

Som direktköpande återförsäljare köper man in rätt stora mängder datorer direkt ifrån Apple och ligger på eget lager. Jag gissar att man har 30 dagars betalningstid, kanske lite mer.

Den dag då ens leverantörer känner att dom börjar få för stor "exponering", dvs man upplever att det är stor risk för att man inte får betalt för sina saker, så minskar dom på krediterna.

Helt beroende på den ekonomiska situationen i övrigt kan minskade krediter göra att man inte längre har råd att köpa in produkter - och då har man inget att sälja - och då tjänar man inte pengar - och då kan man inte betala sina löner - och så är det slut.

Det är intressant med dessa debatter. Det verkar som om en del är väldigt övertygade om att Apple till varje pris måste sänka priserna.

Det håller jag inte med om. De bör behålla dagens priser, däremot kan man ju diskutera det här med återförsäljarmarginal och vilka egenskaper produkterna bör ha i förhållande till priset.

Jag aner inte att Apple ska försöka bygga budgetdatorer utan inrikta sig på mellanklassdatorer och uppåt. 10.000 kronor för en bra dator, möjligen en modell neråt 8000 kronor är lagom. Men budgetkompromisser bör undvikas.

Generellt bör det vara klassiska Macar: d.v.s körklara datorer som man kan komma igång med direkt. Datorer som säljs utan OS etc är inte vad man ska jämföra Apple med.

En reflektion jag gör är att det är onormal omsättning på återförsäljare här i Malmö. Först Avancera, sedan Novada, sedan Comit och nu Connection. Jag är övertygad om att gamla goda Studentlitteratur Apple Center levt idag om det fått vara kvar. Jag saknar dem.:(

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-09-29 00:33

Om det är så att de inte kunde överleva med anlednings av Apples politik, då är det bekymmersamt.
Det blir färre aktörer ute som exponerar Macar. Det resulterar garanterat i mindre antal köpare.
Detta innebär tyvärr också en koncentration till de stora städerna, som vi redan har märkt av.
Jag tror exponering av Macar i affärer med vettig support i de flesta städerna är ett måste för att fler skall få upp ögonen för Macen.
Men bilden är att färre och färre kommer att kunna saluföra denna produkt. Och till slut blir det en nischprodukt eller uppköpt av någon och ........
Det hjälper inte att ha en bra eller bästa produkt för att lyckas, tyvärr.

Är det bara jag som blir orolig över att den enda Apple-ÅF som finns kvar i Malmö har KK som initialer? [sorry JohanK]

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 10:02

Var låg Connection i Malmö? Var ligger MacSupport? Någon av dessa centralt? KK ligger ju allt annat än centralt, åtminstone ur en stackars fotgängares perspektiv.

Kanske väl OT: Oscar Bjers ska ha i samband med Macoteket Store-öppningen sagt att det är viktigt att de affärer som svenska Apple supporterar ligger centralt (något sånt iaf, tror det var i MacWorld jag läste det). Läget har tydligen även inverkan på marginalerna. Med anledning av detta undrar jag ytterligare två saker:

1. Hur stor inverkan har läget ensamt på marginalerna? Pratar vi promille eller procent?

2. Hur yttrar sig svenska Apples stöd till de sk Concept-butikerna?

Vad gäller övrigt gnabb så står jag oxå på samma sida som Schuckert, Daniel mfl. Problemet är inte priserna alls, jag tror mycket kan lösas med den nya ÅF-strategin och fler concept-stores. Och då håller tydligen inte Connection måttet, trist. Kanske lösningen stavas Apple Store-franchise? Jaja, i stort känns det som om Apple är på rätt väg i bra fart nu. Mac für alle!

Åååååkej, alla som inte känner till Malmö: Det vi kallar "off" i Malmö innebär i detta fallet ca 4 (fyra!) minuters cykeltur från Gustaf Adolfs Torg/Gågatan och Gamla Väster (där nästan alla reklambyråer, alltså macköpare, ligger).

Bara så ni fattar att "off" i Malmö, är vad ni skulle kalla "Götgatan" i Stockholm.

Tjingeling /sjovall

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 10:22

KKs läge har stötts/blötts till leda innan så jag lägger väl ned det då.. Min poäng var: Finns/fanns det någon butik med Appleprylar som en icke-macköpare skulle kunna ramla in i på sin normala shoppingrunda i Malmö? Inte vad jag vet, vilket är det stora problemet i sköna Malmö. Hur lösa detta, Oscar Bjers?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-29 13:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Finns/fanns det någon butik med Appleprylar som en icke-macköpare skulle kunna ramla in i på sin normala shoppingrunda i Malmö? Inte vad jag vet, vilket är det stora problemet i sköna Malmö. Hur lösa detta, Oscar Bjers?

1. Nej det finns inte.

2. Svenska Apple vill inte ha fler som säljer Apple i Malmö just nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-29 14:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Är det bara jag som blir orolig över att den enda Apple-ÅF som finns kvar i Malmö har KK som initialer? [sorry JohanK]

hehe

K & K har funnits sedan 1976, och aldrig gått i konkurs eller gjort "omstart"

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-09-29 19:06

Connection, som ju finns kvar som företag i Danmark, gjorde ingen direkt succé när man köpte Studentlitteraturs datordel. Inte så att det låg bra till i Lund, men ändå rätt hyffsat så länge de hade butiken i stan, men den lades ju ner redan innan Connection tog över. Vid övertagandet valde man att helt lämna Lund och istället flytta till Malmö, och dessutom långt ut i hamnen!
Vissa krafter inom Connection ville att de skulle ha närvaro i Lund. Resultat blev en kal källarlokal vid Spyken.
Strax därefter startade MacSupport sin verksamhet i Lund och Lundapersonalen övergick dit från Connection.
Numera handlar vår inst allt från MacSupport, även viss PC-utrustning. Vad jag förstår får ÅF en viss del av kakan när vi handlar från ASEdu eftersom de står som vår lokala representant.
Vi är synnerligen nöjda med MacSupport efter att ha känt oss rätt "lämnade" av Connection långt innan detta hände.

Bevaka tråden