Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äpplet får ny design?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt Wired News verkar Apple vara på väg att ändra utseendet på loggan. Rob Janoff, som ritade det regnbågsfärgade äpplet. Janoff ritade tydligen ett äpple som liknar det som Apple väntas byta till nu redan 1976. Men som vi alla känner till blev det den färglada varianten som kom att pryda våra skrivbord fram till 1998.

Enligt uppgift ska den nya loggan har smugit sig in i senaste utvecklarversionen av Panther.

Edit: Tog bort det felaktiga påståendet om att Rob Janoff var den som ritat det nya chromade äpplet.

Senast redigerat 2003-09-30 00:39

Det nya skulle väl vara chromen i så fall eftersom proportionerna är de samma som tidigare. Fast jag hade för mig att ett chrome-äpple redan satt på iMac Globe...

Skulle hur som helst vara snyggt om äpplet i äpple-menyn byttes mot denna variant - jag är grymt trött på det grå eller blå temat - chrome är tufft!

Undrar om chrometrim funkar lika bra i OS som det gör på Vespor?

Just det, krom, skarpare kanter och ingen kraftigt markerad skugga som det har varit de senaste åren. Gillar det men har inte bestämt mig för om jag tror det kommer att funka. Men det kan nog gå bra ihop med metalltemat som verkar bli ännu mer utpräglat med 10.3.

Det är mycket snyggare än aqua-äpplet.

Mycket intressant! Jag är helt klart för förnyelser i mindre grad som detta. Enda noteringen jag kan göra är att den svarta linjen i mitten av krom-reflektionen bör vara tjockare. Jag har haft fel förut dock.

  • Avstängd
  • 2003-09-28 23:48

synd att allt ska vara så designbögigt metallic nu, det är _inte_ snyggt :|

Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
synd att allt ska vara så designbögigt metallic nu, det är _inte_ snyggt :|

Lite off-topic, men bara så jag förstår rätt: är 'bögigt' något negativt för dig? Eller vad menas med 'designbögigt' egentligen?
Tycker det verkar o-99mac:igt med dylika uttryck..eller har jag fel?

Anders

  • Medlem
  • 2004-11-30 17:25
Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Lite off-topic, men bara så jag förstår rätt: är 'bögigt' något negativt för dig? Eller vad menas med 'designbögigt' egentligen?
Tycker det verkar o-99mac:igt med dylika uttryck..eller har jag fel?

Anders

näe du har rätt!!

men att kalla en kromad version för "ny design" tycker jag är att överdriva....det är bara en version, som alla andra färger....

Bögiga Äpplet ?

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Lite off-topic, men bara så jag förstår rätt: är 'bögigt' något negativt för dig? Eller vad menas med 'designbögigt' egentligen?
Tycker det verkar o-99mac:igt med dylika uttryck..eller har jag fel?

Anders

Jag tror helt enkelt att "bögigt" här används i betydelsen "nån-person-som-går-in-så-in-i-helvete-för-nåt"

Tänk på den som putsar kromsaker (bilar?) som blir kallad "putsbög"

Att något blir "designbögigt" skulle då kunna tolkas som att någon person överdesignad prylen så in i vassen och kanske då att den personen inte inser det...

Att dra det så långt som att göra det till ett nedsättande uttryck för homosexualitet tror jag aldrig var meningen...

Fast om man skall kasta in en pinne i den brasan så kan jag ju nämna att jag känner ett flertal homosexuella som endast kör Mac. RFSL i GBG kör väl än idag Mac om jag inte är felunderrättad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 00:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Björnström
Mycket intressant! Jag är helt klart för förnyelser i mindre grad som detta. Enda noteringen jag kan göra är att den svarta linjen i mitten av krom-reflektionen bör vara tjockare. Jag har haft fel förut dock.

Vad är det egentligen som speglas i kromäpplet?

  • Medlem
  • London
  • 2003-09-29 04:21

Om Apple är riktigt seriösa så skulle dom med iSight kunna få sin spegelbild i kromet, för att ge en riktig Vespa-känsla...

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-09-29 08:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
synd att allt ska vara så designbögigt metallic nu, det är _inte_ snyggt :|

Lite konstigt uttryckt?!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
Lite off-topic, men bara så jag förstår rätt: är 'bögigt' något negativt för dig? Eller vad menas med 'designbögigt' egentligen?
Tycker det verkar o-99mac:igt med dylika uttryck..eller har jag fel?

Det är inte bara på 99mac som dessa uttryck inte hör hemma. En rekommendation till iGnu är att han nästa gång tänker över vad det är han skriver innan han publicerar det. Man får onekligen känslan av att han lägger negativa värden i ordet bögigt och homosexualitet i allmänhet vilket jag utgår ifrån att han egentligen inte avsåg.

För att återgå till trådens ämne så har detta med logotyp-bytet diskuterats i en tråd på AppleInsider där man då också photoshoppat på den nya krom-designen på apple-menyn. Detta blir dock inte så lyckat som man kanske hoppas och personligen tycker jag att den blå-designen matchar aqua-gränsnittet bättre med dess blå knappar, hissar och så vidare...

Angående bög-snacket:

iGnu, du menade, hoppas jag, inget illa.

"Prylbög, designbög, sportbög" etc är väl mer eller mindre vedertagna uttryck om någon som är extremt hängiven (till gränsen på fjolligt intresserad) ett ämne (som t ex design).
Jag menar här inte "fjollig" som menat nedsättande mot hs utom som "kollrig", "överdriven". Någonting som ligger "fjollig" nära alltså.

Jag trodde faktiskt inte att det ansågs som pk-mässigt felaktigt att uttrycka sig som iGnu, egentligen. Jag har aldrig själv kopplat samman bög (hs) med prylbög. Men det kanske jag borde gjort? Har vi några stolta här som har lust att yttra sig om detta?

För övrigt är väl Apple den stora hs-förespråkaren, med sitt ursprungs-märke? Mer pride får man leta efter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 12:05

Det nya äpplet är verkligen skitsnyggt.
Perfektion är det första ord som dyker upp i mitt huvud.

Vi tar och håller oss till ämnet vilket är ryktet om ett nytt äpple.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-29 12:41

Jag tyck då att det där strecket i mitten på äpplet är ologiskt. Vad ska det vara för nåt?? Färgsättningen är dock snäppet bättre än det baby-blåa aqua-äpplet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Jag tyck då att det där strecket i mitten på äpplet är ologiskt. Vad ska det vara för nåt?? Färgsättningen är dock snäppet bättre än det baby-blåa aqua-äpplet.

Det är så klart en imac globe som speglas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-29 14:45

Designavdelningen på Apple verkar ha fått hybris.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Rob Janoff, som ritade det regnbågsfärgade äpplet har också gjort den nya versionen med kromat utseende.

Var står detta att läsa? Inte i Wired-artikeln i alla fall...

Hur många veckor tar det innan Pyttemjuk kommer med ett pressmeddelande att nästa version av Windows (kodnamn långhorn) kommer att få namnet "Windows Chrome" och kommer ha ett tema bestående av kromade fönster, menyer, mappar, rullningslistor och assistenter

I paketet som endast kommer att kosta 199 dollar per dag att använda ingår även ett par svetsskyddsglasögon.

Skeppas innan första människan landar på Mars...

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Just det, krom, skarpare kanter och ingen kraftigt markerad skugga som det har varit de senaste åren. Gillar det men har inte bestämt mig för om jag tror det kommer att funka. Men det kan nog gå bra ihop med metalltemat som verkar bli ännu mer utpräglat med 10.3.

Ska man tatuera detta.. Hmmm...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 16:41

Panthers X har ju iaf samma spegling.

  • Medlem
  • 2003-09-29 16:54

Hmm... Klurigt... Äpplet är snyggt, ingen tvekan. Men passar det? Jag själv hade nog skurit ner lite på den där speglingen som man anar (strecket i mitten). En vanlig övertoning hade nog varit det rätta. Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-30 00:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Panthers X har ju iaf samma spegling.

Hmmm vi verkar vara dem på spåren...
Kanske en speglingskonspiration har infiltrerat Apple.. Eller så har man sett för mkt X-files. Aha! X som i X-files.

Nej nu vet jag! Det ser ut som en soluppgång. Det runda är jorden som blir upplyst igen. The Rise of the new Apple!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 00:17

Nya äpplet = monoliten, och eftersom vi står på jorden och ser den hänga ute i rymden så ser vi vår planet speglas. Eller nåt, jag är säker på att Jonathan & Co har flera spaltmeter om den nya speglingen. Det lilla jag läst om design berättar iaf att den lutar åt rätt håll. Jag gillar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Var står detta att läsa? Inte i Wired-artikeln i alla fall...

Reagerade också på det. Förmodar att ohennig syftar på att skisserna som Janoff tog fram påstås innehålla någon liknande variant.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Var står detta att läsa? Inte i Wired-artikeln i alla fall...

Hm, jag var nog lite snabb när jag läste igenom den. Det enda som står om Janoff är, som thevil skriver, att han gjorde ett liknande förslag då regnbågsäpplet ritades.

Hade lite bråttom att skriva färdigt eftersom maten stod på bordet.

Har läst att man kan byta ut det blå äpplet i menyraden... Hur sjutton gör man det? Min syrra skulle bli överlycklig av ett vintage-äpple.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-11-28 13:49
Ursprungligen av David Molarin:

Har läst att man kan byta ut det blå äpplet i menyraden... Hur sjutton gör man det? Min syrra skulle bli överlycklig av ett vintage-äpple.

Inte bara din syrra, utan så även jag!

Bevaka tråden