Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du lyckats med OS 10.2 på grå G3 desktop?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har testa lite fram och tillbaka med att försöka få 10.2 att starta och installeras på min grå/beige G3/300 desktop, men det funkar bara inte!
Jag fattar inte varför? Apple säger ju att det ska funka, alla "readme"-dokument säger att datorn stöds. Men icke!

Jag lyckas med att installera 10.1.2 (ljudet funkar då enbart med Imic-utgång), men om jag uppdaterar till 10.1.5 så kraschar det i uppstaren.
Sen provar jag en stand-alone-cd med 10.2, men den hänger också i uppstarten. Alltså starten av själva cd:n. Inget kan naturligtvis installeras. Öken!

Finns det någon vänlig själ här som kan berätta om du har lyckats med 10.2 på din grå G3:a? Jag vill veta allt hur du har lyckats; hårdvara, ROM-id, processor m.m.

Datorn funkar klockrent med OS 8.6, 9.1 som 9.2.2!

Enligt Thomas Ytterbergs artikel i Macworld 6-03 s.32 (om trimning av en G3:a) så har jag rom-version A: $77D.40F2. (Fantastiskt kul reportage för övrigt! Men tyvärr lyckades inte heller han med 10.2-Jaguaren.)

Tacksam för många svar!
mvh/A

Senast redigerat 2003-09-27 18:40
  • Oregistrerad
  • 2003-09-27 11:53

Kan glatt rekommendera XpOStfacto vid dessa tillfällen länk

Det är ett program som är skapat för att göra det möjligt att installera OSX på icke-supportade maskiner.
Beige G3 är supportad men inte tillräckligt ibland...

Jag har installerat Mac OS X Server 10.2 på en beige G3 på 266 Mhz med 224 Mb i minne och 4 Gb hårddisk.

Fungerade utan probelm. Klientversionen har jag inte installerat beige G3 men server- och klient-versionen har väl samma systemkrav?

Eller jag fel ute?

Jag hjälpte en god vän för några veckor sedan. Det var en 266MHz med 96MB. Den fastnade också i själva uppstarten av CD:n.
10.2 kräver nämligen 128MB.

Vi uppgraderade till 192 och då fungerade det bra.

Hur mycket minne har du?

  • Avstängd
  • 2003-09-27 16:41

Kör OS X 10.2 på en 233@266Mhz Beige Desktop. Funkar klockrent.

Jag har 320 MB i en något blandad konfiguration. Jag har ännu inte provat ett minne i taget, men datorn fungerar ju bra med 9.x och 10.1.2 så jag har inte trott att det är nödvändigt. Kanske?

Får kanske testa Xpostfacto till slut, men jag har faktiskt redan testat med Sonnets liknande programvara som fungerar klockrent för min 7600/G3. Jag köpte Sonnets grymt smidiga PCI X-program eftersom Xpostfacto inte fungerade så bra för mig när jag testade med det på 7600:an. (Förmodligen var det handhavandefel av mig)
Att Sonnet inte fungerar på G3:an beror förmodligen på att jag faktiskt inte har en Sonnet-processor utan en Apple original? Eller ska det inte göra nå't, tror ni? Hur som helst så funkar det inte, men det kan ju lika väl vara datorn..?

Ni som lyckats, kan ni tar reda på era datorers ROM-version? Kolla Apple System Profiler eller Apple Systeminformation under punkten "produktinformation". Min är rev A, som inte kan hantera Master/Slave på varje ATA-kanal utan enbart en Master.

Tacksam för mer hjälp.
mvh/A

  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 12:53

Jag kör 10.2 Server på ett beigt PowerMac G3-torn. Inga problem.
Enda kruxet är att startup-disken begränsas till max 8Gb -- annars inga konstigheter.

Jag har nu provat ett minne i taget, men icke. CD-spelaren är original 24x ATAPI, hårddisken är en Maxtor 4 GB ATA (66 el. 100 tror jag, en pinne saknas) kopplad till en av original-ATA-bussarna. Så kravet med en disk/partition under 8 GB är ju ok.
Det är precis i början av uppstarten (Äpplet och den snurrande cirkeln kommer igång) av system-cd:n som bilden fryser och får en stor horisontell störning. Tål inte 10.2 det originalmonterade grafikkortet? Jag har provat med både 2 MB och 4 MB VRAM. (Som "alla vet" sitter 2 MB fastlött och 2 MB sitter på en minnesmodul.)

Alla PCI-kort och den externa SCSI-disken är bortkopplad/-e, d.v.s. datorn är riktigt renrakad, men ändå vill det sig inte...

Mööög!

Förresten; Är det nå'n som vet var Xpost Facto finns? Har letat på bl.a. Versiontracker, men den länkar till nå't annat än själva nedladdningen.

Nollställt parameterramat? (alt-äpple-p-r under uppstart)
Tvinga sedan CD-start genom att hålla nere c-tangenten alt. (tror det fungerar med IDE-diskar.) Shift-Alt-Äpple-Backspace

Annars låter det ju helt sjukt...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-28 14:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Förresten; Är det nå'n som vet var Xpost Facto finns? Har letat på bl.a. Versiontracker, men den länkar till nå't annat än själva nedladdningen.

http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Download/XPostFacto.sit

Titta lite på http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/ ,
det finns en hel del nyttig information.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander:
Nollställt parameterramat? (alt-äpple-p-r under uppstart)
Tvinga sedan CD-start genom att hålla nere c-tangenten alt. (tror det fungerar med IDE-diskar.) Shift-Alt-Äpple-Backspace

Annars låter det ju helt sjukt...

Jag har provat ovanstående flera gånger, och, ja, det är sjukt! Riktigt skumt...

Väcker tråden till liv igen. Jag har precis samma problem som du Alphonze. Kom du på något?

J.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-20 10:19

Går det att boota Jaguar (10.2) CD skiva ? Om det är okey och nu till nästa steg->

Är din hårddisk större än 8 GB ? ja, gå till nästa steg ->

OSX kräver första partitionen är högst 8 GB och andra partitionen kan få bli hur stor som helst (gäller endast beige G3:or).

I startkskivan finns skivverktyget att partitionera hårddisken. Installera OSX på FÖRSTA partitionen.

I mitt fall med min beige G3 fick jag göra så, bara för att kunna få använda OSX 10.2

Ursprungligen av Jonathan:

Väcker tråden till liv igen. Jag har precis samma problem som du Alphonze. Kom du på något?

J.

Haha, det här inlägget missade jag för två år sen... Men med 10.3 och Xpostfacto så gick det galant. Har rullat sen dess.
Hur gick det för din dator?

Senast redigerat 2006-08-02 21:58

Jag kan inte boota från CDn. Men å andra sidan så kan jag inte boota min PB från den skivan heller uptäckte jag, så felet verkar ligga där.

J.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-20 11:19

Kolla så CD är primär på en ide-kanal och HDn primär på den andra...
OSX funkar inte på slavdiskar på så gamla burkar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-20 11:25

Min gissning är att det är grafikkortet (det inbyggda) som sätter käppar i hjulet. Att den hänger sig redan i uppstarten tyder på det. Datorn fungerar ju med Mac OS 9, så det är troligtvis inte något hårdvarufel.

Mitt förslag är att du prövar med ett ATI Radeon-kort i datorn.

Jag har själv lyckats installera Jaguaren på min PM G3 266 MHz med ett ATI Radeon 7000 installerat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-20 12:43

Hade liknande problem en gång i tiden på en b/w G3: Installations-CD:n frös vid upppstart (grå skärm, etc) och jag fick "horisontella störningar", precis som du.

Lösningen var att se till att all hårdvara var "som näär datorn var ny", så att säga. Bort med minneskort som eventuellt ställde till det, bort med andra PCI-kort och koppla loss alla USB-prylar, osv...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-04 23:56

Skapad mobilt (Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows CE; PPC; 240x320) Opera 8.60 [en])

Jag körde Panther Server på en beige 266 g3, det gick betydligt bättre än 10.1 server allafall. rekommenderat att skaffa ett pci 16-32MB också

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-06 18:31
Ursprungligen av Sidde:

[SIZE="1"]Jag körde Panther Server på en beige 266 g3, det gick betydligt bättre än 10.1 server allafall. rekommenderat att skaffa ett pci 16-32MB också

Gamla Macar är perfekt att vara som server. Jag har också gjort detta experiment, fungerar fint fint.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-07 10:43
Ursprungligen av REP:

Gamla Macar är perfekt att vara som server. Jag har också gjort detta experiment, fungerar fint fint.

Det fungerar att testa på, men riktigt så gamla är inte direkt bra att köra något på
Dual 450 G4 kör jag som server nu, det är lite lättsammare att arbeta mot en sådan. 266MHz G3 är lite väl långsam

1
Bevaka tråden