Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gates ger bort 95% av sin förmögenhet????

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-27 18:01

Ingen aning om detta är rätt forum. Men snubblade över denna artikel och satte pilsnern i halsen:

citat:" Mr. Gates has promised to give away 95 percent of his personal fortune, currently valued at $46 billion."

Kan detta vara riktigt? Skulle man i så fall inte ha läst det på varenda löpsedel världen över? Vad skulle hända på Nasdaq? Microsoft?

Kommentarer?

Tillägg: Vad jag menar är iofs inte om han fått hjärnblödning och skall försöka komma till himlen när han dör genom att göra bot och bättring. Det är en annan sak.

Jag menar: Han har ju inte stålarna i en hög, utan förmögenheten är ju en uppskattning av hans investeringar, dvs inte minst värdepapper av olika slag, bl.a. hans innehav i MS.

Om anställda, projektfinansiärer och andra investerare inte skulle veta vem som äger stor del av MS nästa år, så skulle det ju bli total kaos?

Senast redigerat 2003-09-27 18:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-27 18:06
Citat:

Kommentarer?

Ja. Han ska absolut ge bort pengarna till mig.

Men det här kanske passar bättre i Livsstil?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-27 18:32

Nå, förmodligen kan han leva lika lycklig med bara 5 % av den förmögenheten.

Han kommer säkert inte att ge bort allt på en gång, skulle han göra sig av med sitt aktieinnehav i MS på en gång skulle det påverka aktien väldigt negativt.

Man kan tycka vad man vill om Bill Gates, särskilt hans hänsynslösa affärsmetoder. Men han verkar faktiskt ha ett socialt patos, vilket nog är ganska ovanligt. Men visst, det är ju enklare att vara givmild om man är världens rikaste man

Han skänker säkert mer än gärna till skolor, forskning och hjälporganisationer... så länge de lovar köpa MS-produkter för dem :rolleyes:

Killen är ju bäng..., om han lovar ge bort en sån summa "när han dör".
Det är ju som om att be om att bli avlivad
Jösses, hajja vad man skulle önska livet ur gubben om man själv satt me på "testamentet", det är ju inte lite stålars, knappt att det kan räknas som pengar, det är makt, länder, historia...

äh!, jag får gå å lägga mig igen, tror jag e lite full fortfarande
gonatt

hm - jag har för mig att han för relativt länge sedan "gav" bort en stor del av sin förmögenhet...

i USA handlar det väldigt mycket om skattelättnader och annat. sedan har dom rika i USA en tradition att ägna sig mycket åt välgörenhet...det är lika med hög status....

Men, 95% verkar oerhört mycket...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-28 09:56

Jag igen...

Har snokat lite i det här eftersom tidningen lär vara en av den engelsk-språkiga världens mest välrenommerade. Tydligen har dom publicerat detta utan att hålla isär begreppen.

Som jag fattar, så har BG inte alls några 46 miljarder dollar som privat förmögenhet. Istället är det nån fond han har satt upp tillsammans med frugan som äger det mesta.

Vad han tydligen lovat är att skänka bort 95% av avkastningen från dessa 46 miljarder, som är låååångt ifrån 43,7 miljarder, som det ju skulle ha blivit om artikeln varit korrekt. Snarare nån miljard om året. Vilket inte är kattpiss, det heller...

Åsså tror jag att det var "under sin livstid", alltså inte när han dör. Det skulle ju, som "kitesurf" säger, vara ett säkert sätt att bli tagen av daga.

  • Medlem
  • 2003-09-29 10:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Jag igen...

Har snokat lite i det här eftersom tidningen lär vara en av den engelsk-språkiga världens mest välrenommerade. Tydligen har dom publicerat detta utan att hålla isär begreppen.

knappast troligt att de inte skulle hålla isär begreppen...

här finns en intervju med frugan. notera hur mycket bill sagt att barnen kommer att ärva.

http://www.guardian.co.uk/g2/story/0,3604,1049085,00.html

1
Bevaka tråden