Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB12" hårddisk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Två frågor angående hårddisken i Powerbook 12".

1)
Finns det andra återförsäljare än applestore som ger möjlighet att välja storlek på hårddisken i PB12"? Eller är 40GB standard om man inte köper direkt från Apple?

2)
Är det möjligt att byta hårddisk på PB12" om man med tiden behöver mer utrymme. Är detta isåfall ett svårt och dyrt ingrepp? Det står tyvärr inget om detta i apples manual för hemmamodifieringar.

1) Jag *tror* det bara är genom Apple Store du kan välja hårddisk.

2) Att byta hårddisk i en PB 12" är nog väldigt krångligt *om* den är byggd på samma sätt som iBook 12" (vilket jag inte vet om den är).

Det går, men det är inte lätt att byta i en iBook, även för en duktig mactekniker kan det ta nån timme. Jag lämnade in min iBook till en servicefirma istället för att pilla med det själv när jag skulle byta hårddisk i den. Men det finns andra här på 99mac som gjort lyckade byten själv.

Självklart går det att byta disk. Däremot så ska 12-tummaren vara den hittills jävligaste burk att skruva sig in i (Eller? Rätta mig om jag har fel. Det kan vara iBooken jag tänker på). Varför inte beställa en med max disk från början? Jag beställde min med 80 GB från Kullander&Kullander. Hur de gör (alltså om de får en 80 GB monterad o klar från Apple, eller om de själva sätter i en när den kommit till dem) lägger jag mig inte i.

Min förra PB (TiBook 400) köpte jag på PowerPC.se. Den kom med 10 GB från början, men jag bad honom stoppa i en 20 GB i stället. Detta kostade mig en hel del extra: 2000 spänn har jag för mig. Dessutom behöll han 10-giggaren själv.

Conclusion: Beställ max från början, kostnadsökningen är marginell (såvida du inte beställer på AppleStore). Och se till att det inte blir som i det senare exemplet.

Tack. Jag har för mig att jag har sett bilder på en dissekerad PB12" tidigare i forumet. Någon som har koll på var man hittar dessa (tror det var en japansk sida)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-26 16:38

Här är sidan. Om du klistrar in texten i Babel Fish så kan du få den översatt. Varning dock för fatala översättningsfel.

1
Bevaka tråden