Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hembränd DVD-R och +R funkar ej på Tibook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!
Har fått hjälp av en pc-polare att bränna material på DVD, en DVD-R och en DVD+R.
MEN, min Tibook 550 Combo vill inte veta av skivorna! Datorn bara spottar ut dem istället för att lägga upp dem på skrivbordet. Varför händer detta? Vanliga hyr-/köpe-DVD fungerar fint samt även noname CD-R med DivX-filmer och SVCD, m.m.
Om jag bränner material i iDVD, kommer min dator att kunna läsa det?

Skivorna är köpta på itpower.se:

- Ritek DVD+R 4x 4,7GB
- Prodisc (TDK) DVD-R 2x 4,7GB Printable

Nån som kan förklara?
Tack på förhand!

  • Avstängd
  • 2003-09-25 16:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus J
Tjena!
Har fått hjälp av en pc-polare att bränna material på DVD, en DVD-R och en DVD+R.
MEN, min Tibook 550 Combo vill inte veta av skivorna! Datorn bara spottar ut dem istället för att lägga upp dem på skrivbordet. Varför händer detta? Vanliga hyr-/köpe-DVD fungerar fint samt även noname dvd-R med DivX-filmer och SVCD, m.m.
Om jag bränner material i iDVD, kommer min dator att kunna läsa det?

Skivorna är köpta på itpower.se:

- Ritek DVD+R 4x 4,7GB
- Prodisc (TDK) DVD-R 2x 4,7GB Printable

Nån som kan förklara?
Tack på förhand!

1. När du/han brände gjordes det i win eller Mac
2. När de brändes använde han/du rätt drag and drop till rätt ruta.? Audio , eller annat format.
3. När man bränner från olika system kan man välja Iso ( xxxx ) Har ni gjort det?
Detta bara lite idéer Jag själv är amatör när det gäller att bränna hemma Men gott kan det bli Äpplen och Päron är mogna att plockas nu!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 16:52

Är skivorna brända för rätt region? DVD-spelaren i tibooken läser bara region 2 (om man inte hackar den...), standard i de flesta DVD-brännarprogram är region 1.

Det är så mycket enklare har jag för mig

PB 550 DVD-Combo kan helt enkelt inte läsa DVD+R, utan bara DVD-R eftersom det är den standarden som Apple valde att jobba efter. Deras brännare bränner också bara DVD-R. DVD-R var vanligast förr, vet inte om det ännu är det.

Sen; Fel ang. regionen, den kan ändra region 5 ggr för att sedan låsa regionen på den sist inställda. (Gäller nog bara Apple DVD Player förresten, men saken är den att den ännu kan läsa andra regioner än region 2)

Bränner ni från Toast eller något Win-program? I Toast är det inga problem, välj bara DVD sen bränn. Under Win, se till att ni väljer att skivformatet är ISO 9660(har jag för mig det är?) så funkar den i både Mac och PC

Lycka till

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-25 17:16

Brända skivor är för alla regioner (kan vara PAL eller NTSC).

När du väljer att en skiva skall vara för en eller flera regioner i tex. DVD Studio Pro så sätts endast en av flera "flaggor" som kan användas med när du använder en DLT eller Authoring DVD-R i en Pioneer 201(SCSI) authoring brännare. Flaggorna för region/CSS/Macrovision skydd används senare på fabriken vid framställingen av en "riktig" DVD.

Mikael

Ursprunget är region 2-filmer. Bränningen gjordes i en Windows XP-dator med programmen Clone DVD och DVD2one. Vilken skiva som brändes i vilket program har jag ingen info om just nu.
Skivorna är spelade/testade i den kinkiga DVD-spelaren Playstation2 (v.4) och de lästes som region 2 (naturligtvis).

Mer info tas tacksamt emot.

Vet nån vilka skivor som faktiskt skulle funka i en Tibook 550?

Kan man uppdatera DVD-läsarens Firmware? Har Apple nåt sånt tillgängligt? Jag har letat, men inte hittat nåt uppenbart för min dator.

Matshita 8124(?) nå'nting heter brännaren.

  • Medlem
  • 2003-09-26 12:02

Det är bättre att först kopiera filerna från skivan med Backup DVD då det dekrypterar dilerna och ändrar till regionsfri film som hamnar i en VIDEO_TS mapp. Sedan så kör man det genom DVD2one och bränner den nya VIDEO_TS mappen i Toast och lägger för säkerhets till en tom AUDIO_TS för att säkra funktion på äldre spelare. Vet inte om DVD backup finns för Windows men det verakr vara bra att göra filmerna till regionsfria.

Kan det verkligen ha någon betydelse vad för filer som finns på skivan? Skivorna vill ju inte ens lägga sig på skrivbordet. DVD+R:en kan jag förstå eftersom det verkar som Apple inte stöder det alls, men DVD-R?
Observera att Playstation2 (original och omodifierad) läser skivorna, så de fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 20:06

Min ibook 600 kan inte läsa DVD-r skivor brända på en G4 av nyare modell.
Voffodådå?

När jag ska kopiera över filer till boken så "lugnar" datorn ner sin arbetstakt till ca 1 hz. Sedan ser det ut som om Finder startar om sig och låtsas som ingenting.

DVD:sarna är brända i nyaste Toast och av en kille som brände skivor medans Gagarin åkte konservburk runt jorden ungefär.
Han vet inte vad som är fel, då vet inte jag heller.

Vet någon av er?

1
Bevaka tråden