Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtida macar, vilka material och designspråk

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-24 23:29

Efter alla de beiga Macar, från 80/90-talets ranidiga till runda strömlinjeformade men ändå snygga beiga burkar som designmässigt låg före PC´s motsvarande.

så har nu Apple även gått ifrån den nya runda organsik/levande designen till mycket strikt och kantig... något som inte jag trodde skulle hända i första taget för några år sedan, jag trodde de runda var "nya Apple"

Om vi tänker att Apple nu bara har skärmarna och eMac kvar att redesigna till den nya profilen, då kommer det alltså att vara uttjatat med kantiga aluminiumburkar....hmmmm

Vad händer då, det finns ju inga gränser för hur prylar kan designas, men vad kommer apple lansera för att återigen vara först (först på bässt sätt)?

  • Medlem
  • 2003-09-25 21:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dasse
Efter alla de beiga Macar, från 80/90-talets ranidiga till runda strömlinjeformade men ändå snygga beiga burkar som designmässigt låg före PC´s motsvarande.

så har nu Apple även gått ifrån den nya runda organsik/levande designen till mycket strikt och kantig... något som inte jag trodde skulle hända i första taget för några år sedan, jag trodde de runda var "nya Apple"

Om vi tänker att Apple nu bara har skärmarna och eMac kvar att redesigna till den nya profilen, då kommer det alltså att vara uttjatat med kantiga aluminiumburkar....hmmmm

Vad händer då, det finns ju inga gränser för hur prylar kan designas, men vad kommer apple lansera för att återigen vara först (först på bässt sätt)?

Fan, kom igen nu, lite spekulationer ;-.)

Jag tycker faktiskt inte att Alu-stuket är så kantigt.
De har ju blivit mjukare former på de bärbara iallafall, Ti är ju "kantig" i jämförelse.
G5'an har je en hel del sväng i formen, även om det är ganska strikt.
Det strikta tycker jag är ganska skönt, långt från blippande julgrans pc's.

Nästa "stil"?... tja, kanske de satsar på vitt å blankt å slätt?, typ som iPod, fast mer.

Jag hoppas de börjar använda oranget gummi, för jag såg en skitsnygg CD-spelare från Nike som hade mycket av den varan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 23:22

Ja, orange och rosa uretangummi. Kanske frigolit eller balsaträ i de bärbara modellerna. Eller skotskrutigt ylle, eller kanske lera...? Uppriktigt sagt: hur fasen ska man kunna veta en sån sak?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-25 23:22

Undrar när de börjar göra macar i platina... blir en viss prisjustering, men det är den väl värd
Nja, tror nog Alu hänger med ett tag, men frågan om var de går vidare i formen är intressant. Nuvarande rena avskalade sobra stuket kan ju bara förfinas till en viss gräns tycker man... Å andra sidan antyder ju exempelvis imac en dragning åt det mer fantasifulla i den krundläggande formen medans själva finishen fortfarande är ganska ren. Nästa imac skall bli kul att se

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 23:25

Givet kommer gjutna detaljer i aluminium att dyka upp både här och var... Lite mer av stilen gammalt ädelt rörmokeri, järnsängar eller triumphramar (innan -62)... ett rent språk där enkla enheter i strikt bunden form förbinds i en komplex nod framställd i friform...

De kanske börjar designa de i nån slags industristuk, med stora muttrar och information spraymålad på skalen som är i återanvänd plåt och liknande…

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 23:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
De kanske börjar designa de i nån slags industristuk, med stora muttrar och information spraymålad på skalen som är i återanvänd plåt och liknande…

snarare Bonk inc

planet bonk var ordet sa bill
ordet var planet bonk sa bull

  • Medlem
  • 2003-09-26 00:52

Leder just en designkurs för ekonomer (!) och låter dem spekulera i en uppdaterad iBook. Om de representerar Ungdomen och därmed Framtiden, så kan vi vänta oss en del ribbat gummi och ädelträ. Äpplen i intarsia...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-26 02:11

Skinz i trä - välj träslag på din iMac. Bok, björk, furu, mahogny. Du kan köpa den obehandlad och betsa i olika nyanser. De som utsätter datorn för påfrestningar kan köpa tryckimpregnerat. Blank fernissa om man är vill glänsa.

Tänker på TräG-telefonerna, de är hur läckra som helst. Till skillnad från dem skall det dock var elektronik i träMacarna.

Om de ska göra en trädator så ska det vara rejält med retrokänsla annars blir jag sur. Mörkt trä och svart metall med röda lysdioder och vit text och symboler. Som min skivspelare som jag har här hemma.

Ja, det vore riktigt fräckt. Äkta retrodesign med träram, metallfinnish fram med stora ratta för div. kontroller som ljudvolym, bas, jogdrive osv. Tangentbordet skulle kunna se ut som en gammal Moog och sen skulle det komma ett nytt skin till OsX som enbart är tvåfärgat; svart och grönt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-26 11:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Tangentbordet skulle kunna se ut som en gammal Moog

*ler*
Du menar man skulle dra kopplingsplintssladd för tvåbytes -koden till bokstäverna... Ungefär som en femtiotals växeltelefonist
Lit långsamt att skriva inlägg här kanske - men lika fräckt som att programera genom att peta hål i hålkort med penspetsen

  • Oregistrerad
  • 2003-09-26 11:08

Nästa generation vet jag inget om men ännu nästa borde se ut som spelenheterna i filmen eXistenZ

Jennifer Jason Leigh verkar mycket förtjust i sin...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 15:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Ja, orange och rosa uretangummi. Kanske frigolit eller balsaträ i de bärbara modellerna. Eller skotskrutigt ylle, eller kanske lera...? Uppriktigt sagt: hur fasen ska man kunna veta en sån sak?

du e bäst

Någon som kommer ihåg svenska X-tremes G4-baserade dator som aldrig släpptes? Skulle jag ha en stationär skulle det vara en sån! Så jävla snygg den var! Någon som har bilden kvar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Någon som kommer ihåg svenska X-tremes G4-baserade dator som aldrig släpptes? Skulle jag ha en stationär skulle det vara en sån! Så jävla snygg den var! Någon som har bilden kvar?

Menar du denna?

Det hårda, kantiga är verkligen tillbaka! Man är ju trött på allt är slappt och konturlöst nu. Se på alla bilar. Vad man längtar efter är det skarpa! LaCie bekräftar det igen;
www.lacie.com

  • Medlem
  • 2003-10-02 17:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan/c
Det hårda, kantiga är verkligen tillbaka! Man är ju trött på allt är slappt och konturlöst nu. Se på alla bilar. Vad man längtar efter är det skarpa! LaCie bekräftar det igen;
www.lacie.com

Det vill säga, det kommer att vara tillbaka därför att trendsättaren Apple introducerar det. Om ingen tid alls kommer marknaden översvämmas med PC-ar och tillbehör med misstänkt kantiga och perforerade skal.

  • Medlem
  • 2003-10-02 17:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Det vill säga, det kommer att vara tillbaka därför att trendsättaren Apple introducerar det. Om ingen tid alls kommer marknaden översvämmas med PC-ar och tillbehör med misstänkt kantiga och perforerade skal.

Mycket sant, och ju fler gånger det sker, desto mindre kan folk förneka det!!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-02 20:05

Hela datorn blir nog utformat som ett äpple i chrome. Eller heter det krom på svenska?

Jag ritade en prototyp på en delbar kub för 2 år sedan. Det utan tvekan smartaste konceptet hittills. Jag skickade över det till Steve, men han har ännu inte hört av sig.

Folk är otacksamma nu för tiden...

1
Bevaka tråden