Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G5 kommer sent 2004

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I dagens DI finns en artikel om Apple (nästan en helsida!) som handlade om Apple Expo i Paris.

Den behandlade bl.a de nya produkterna samt frågan om när Powerbook G5 beräknas introduceras. Steve Jobs svarade DI:s reporter att Apple och IBM arbetar intensivt för att kunna släppa en modell i slutet av 2004.

Det lär alltså dröja innan vi får se G5 i bärbart.

Kan du styrka detta påstående med en textlänk eller scannad bild för oss som inte läst fredagens DI?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Kan du styrka detta påstående med en textlänk eller scannad bild för oss som inte läst fredagens DI?

Det var inte i Fredagens DI utan Lördagens, tyvärr läste jag den på jobbet och tog inte med tidningen hem, och även om jag hade gjort det och scannat in och lagt ut artikeln här skulle jag förmodligen bryta mot uphovsrättslagen.

DI:s nättidning är ju tyvärr endast för premunanter så någon textlänk kan jag inte heller leverera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-21 16:17

Apple. Ni är för sent ute som vanligt.:)
Slutet av 2004. Skämtar dom eller ?

Ska vi sitta med Powerbook G4 / 1.3 Ghz tills dess. Finns inte mycket mera kräm att klämma ut ur G4 processorn. Den har ju gjort sitt snart.

Jag som trodde dom satsade resurser och tid på utveckling på Powerbook sidan som trots allt måste utgöra en stor del av deras försäljning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av CUBEIS
Apple. Ni är för sent ute som vanligt.:)

Jo, precis som dom var för sent ute med iPod, men färgade datorer som iMac, men iTunes Music Store och med 17" bärbar. Eller vänta nu, dom var ju först ut...

Citat:

Skrevs ursprungligen av CUBEIS
Jag som trodde dom satsade resurser och tid på utveckling på Powerbook sidan som trots allt måste utgöra en stor del av deras försäljning.

Och exakt vad får dig att tro att dom INTE gör det? Jon Rubinstein har sedan tidigare sagt att G5 i PowerBook är en utmaning för ingenjörerna.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 09:12

Om nu ryktet om en ibook G4 är sann, borde inte det vara ett tecken på att powerbook G5 är närmre än ett år bort?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 09:26

Egentligen så är inte G5 processorn nödvändig alls innan vi har fått optimerade programvaror som kan ta till vara på dom där 64bitarna.

Däremot så MÅSTE Apple höja Mhz talen på G4an ganska omgående, annars så lär det inte säljas många bärbara. Och det är just på den marknaden som Apple hade tänkt expandera mest.

  • Medlem
  • 2003-09-25 10:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jo, precis som dom var för sent ute med iPod, men färgade datorer som iMac, men iTunes Music Store och med 17" bärbar. Eller vänta nu, dom var ju först ut...

<ironi>
Jamen det är ju skillnad... Även om Apple är först är det de gör alltid för dåligt. iPod är för dyr, iMacen hade ju ingen diskettenhet, iTMS finns inte i Europa och 17" är... är... ja nåt fel måste det väl vara på den.. (just det - ingen G5:a i den!!)

Och Apple är alltid för sent ute - när de släpper sina produkter är ju ryktena redan gamla.

Läste häromdagen att några svenska forskare har upptäckt spinntransistorn som gör datorerna 10 ggr snabbare. Gissa om jag kommer att bli beviken om inte Apple lanserar en spinndator på nästa WWDC...:eek:
</ironi>

....dööh!

Edit: Det verkar som om alltför många trodde att jag menade allvar...

Senast redigerat 2003-09-25 14:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av wlao
Jamen det är ju skillnad... Även om Apple är först är det de gör alltid för dåligt. iPod är för dyr, iMacen hade ju ingen diskettenhet, iTMS finns inte i Europa och 17" är... är... ja nåt fel måste det väl vara på den.. (just det - ingen G5:a i den!!)

Och Apple är alltid för sent ute - när de släpper sina produkter är ju ryktena redan gamla.

Läste häromdagen att några svenska forskare har upptäckt spinntransistorn som gör datorerna 10 ggr snabbare. Gissa om jag kommer att bli beviken om inte Apple lanserar en spinndator på nästa WWDC...:eek:

....dööh!

Hard to please Dude?:rolleyes:

Anders

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 11:13

Lek med tanken på en PPC 604e MKII som snurrar på i 80 ghz.
Eller en G3... Eller en G4 på...

Vad vill jag säga?

Processorgenerationen spelar ju ingen roll om farten är den rätta!

Mycket visar tyvärr att farten inte verkar vara den rätta ännu, på G5:an. Mycket vill ha mer, jag vill att Apple ska ha de absolut mest toksnabba, sanslösa processorerna. Varför inte 8 ggr snabbare än en 4 ggr så dyr PC? Kom igen Apple... ring NASA, de vet hur man skickar upp folk till månen. En processor ska väl gå att fixa!

  • Medlem
  • 2003-09-25 11:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
Hard to please Dude?:rolleyes:

Anders

Lessen, glömde smajlisarna...

Men jag blir lite trött på alla som gnäller "too little, too late" så fort Apple lanseat nåt nytt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av wlao
Lessen, glömde smajlisarna...

Aha, ironi. Trodde nästan du menade allvar där. Phiew.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Aha, ironi. Trodde nästan du menade allvar där. Phiew.

Ciryon

å jag är så gammal så jag inte fattar ironi!!

Anders

  • Medlem
  • 2003-09-25 14:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Aha, ironi. Trodde nästan du menade allvar där. Phiew.

Ciryon

Kanske dags att be Björnström att införa en ny vbKod - Ironi.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
å jag är så gammal så jag inte fattar ironi!!

... och åldersgräns.

Asch, nu var jag där igen. Bäst att köra med varningstext...

Edit igen: Hejåhå, nu kör vi en GIF.
Edit igenåigen: Åsså hoppas vi att man kan se bilden nu åxå...
Edit igenåigenåigen: Det var ju då dj....en vad det envisades med att krympa bilden.
Edit försistagången: Nu sk...r jag i bilden. E're nån som vill se den, kontakta mej...

Senast redigerat 2003-09-25 14:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av wlao
Jamen det är ju skillnad... Även om Apple är först är det de gör alltid för dåligt. iPod är för dyr, iMacen hade ju ingen diskettenhet, iTMS finns inte i Europa och 17" är... är... ja nåt fel måste det väl vara på den.. (just det - ingen G5:a i den!!)

Och Apple är alltid för sent ute - när de släpper sina produkter är ju ryktena redan gamla.

Jag trodde faktiskt det var allvar (tyvärr finns det alldeles för många som faktiskt resonerar sådär) fram till det där med diskettenheten...

Senast redigerat 2003-09-25 14:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av pontusuggla
Om nu ryktet om en ibook G4 är sann, borde inte det vara ett tecken på att powerbook G5 är närmre än ett år bort?

Det finns inte speciellt mycket som tyder på en G4 i iBook just nu i ryktesvärlden.

Och PB G5 är en helt annat historia. Det är tekniskt mycket svårt att få in en G5 i en bärbar, i alla fall den G5 som finns idag.

  • Medlem
  • 2003-09-25 14:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Hmm, jag låtsas som att jag inte läste det här inlägget alls...

Läs originalet en gång till (efter ändring), så kanske jag slipper låtsas som att jag inte finns.:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av wlao
Läs originalet en gång till (efter ändring), så kanske jag slipper låtsas som att jag inte finns.:)

Jag ändrade just mitt inlägg ovan, jag var inte övertygad om att det var ironi förrän jag läste vidare i tråden...

Till mitt försvar kan jag bara säga att det tyvärr finns folk som resonerar precis sådär helt utan ironi.

  • Medlem
  • 2003-09-25 15:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag ändrade just mitt inlägg ovan, jag var inte övertygad om att det var ironi förrän jag läste vidare i tråden...

Jag såg det när jag postade mitt. You and me, mate...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Till mitt försvar kan jag bara säga att det tyvärr finns folk som resonerar precis sådär helt utan ironi.

Skrämmande. Och jag som trodde att jag överdrev tillräckligt mycket...

Men nu har jag lärt mej min läxa - att alltid dekorera med smajlisar. Och så förstås varningstexten:

Year of the notebook... Yeah right...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Year of the notebook... Yeah right...

För Apple är det faktiskt det. Kom ihåg att det var i år dom lanserade två helt nya modeller i ett helt nytt utförande (aluminium). Och Apple säljer bra, Think Secret rapporterar detta (markeringarna är mina):

Apple's American marketshare of laptops in the second quarter of this year jumped almost two percent from the previous quarter, making it one of the Mac maker's largest laptop share increases in well over two years, Think Secret has learned.

Numbers from industry market intelligence firm IDC showed Apple's biggest marketshare increase was in U.S.-sold laptops, rising from 5.1 percent, or 146,000 units sold, in the first quarter of this year, to 7.0 percent, or 216,000 units sold.

The increase from Apple's PowerBooks and iBooks moved the company from sixth spot to fifth place among laptop makers. For comparison, IBM was in fourth place with a 9.3 percent marketshare in American laptop sales.

Among other laptop makers, the industry average increase in U.S. laptop sequential sales for the second quarter was eight percent. Apple increase was a dramatic 48 percent -- the biggest jump among all manufacturers.

Läs hela artikeln här:
FIRST ON THINK SECRET: Apple Q2 laptop marketshare surges almost two percent in U.S.

Och kom inte och säg att det inte är YotN!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 17:50

Är allmänt less att se klagomål på Apples bärbara linje. Det går säkert att få in en g5 i powerbook - jag känner flera som har dell datorer som är "toksnabba" och som är (vad det känns som) en decimeter tjocka och väger 10 kg. Vill vi ha en sån Powerbook? Eller vill vi ha en slick, lätt, smidig dator som bara skriker kvalitet i varenda detalj?

2,8 Ghz har en kompis till mig i en sån där finfin Dell. Ursäkta mig men det är en mobil variant av Pentium. Motsvarar väl ca 2-2,5 ghz stationär mellan tummen och pekfingret. G4 1.25 Ghz kommer väl upp dit till 2 ghz nånting om man ska jämföra kraften i processorerna. Och glömma allt annat (dvs det som faktiskt gör hela Powerbooken till en så bra dator). Jag kan köpa att Powerbook G4 inte är världens snabbaste laptop och jag tror inte heller att den är det. Men är den snabb? Eh, ja.. det är den. Varför MÅSTE den vara SNABBAST? Är det det enda som är intressant? Den är ju bäst i alla fall. Ingen konkurrens. Allvarligt: Ingen Konkurrens.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 09:26

Förvånande att Apple vågar släppa leveransdetaljer med (nåja) kvartalsprecision. Kanske ett tecken på att man redan är på god väg?

Sedan har väl G5 ganska goda utsikter att bli en lyckad mobil processor, om man får tro allt snack om lägre energiförbrukning med mera. Så helt bortom horisonten kan PBG5 inte vara? Dvs man har väl inga olösliga problem (värme, storlek) att bita i? Mycket av all R&D som lagts ned på PBG4 måste ju gå att återanvända. Plus att ett av de stora kraven på IBM lär ju ha varit att ta fram en CPU som får plats i lövtunna notebooks.

Och ja, jag vill ha en slick, lätt och smidig dator som skriker kvalität. Med G5. Jag kommer att helt gå ifrån stationärt inom ett år och då håller en G4 inte måttet. Dessutom har jag förstått det som att det är G3 och G5 som gäller en bra bit framöver.

1
Bevaka tråden