Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Tjuvkoppla" in sig på Win-nätverk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-24 21:21

Om jag tar med mig min iBook till jobbet, där vi kör ett Win2k-nät (står det när man loggar in i alla fall), kan jag då sno nätverkskabeln från en av PC-burkarna och stoppa in i iBooken och sedan logga in med mina uppgifter? Eller måste datorn vara "registrerad" på något vis?

Kommer vara ganska ensam där imorgon, så ingen kommer se mig...

Det beror på hur säkerhetsmedveten din sysadmin är. Om ni använder DHCP tror jag att din dator måste registeras som en klient hos DHCP-servern. Vissa nätverk är konfigurerade så att switchar låser sig om en okänd dator kopplas in någonstans i nätverket.

Alltså; fråga din admin.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-24 21:29

Okej, tack! Trodde väl det var något sådant...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-24 21:31

Om Windowsnätet kör i domänläge (ej arbetsgrupp) så måste din dator vara registrerad i nätet för att komma åt t.ex utdelade kataloger.

Windows administratörer brukar inte låsa mac-adresser mot dhcp så där bör det inte vara några problem.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-24 21:34

Skadar det att prova? Händer det mer än att det inte går?

Det är fullt möjligt att du kan använda nätet (och få IP nr av DHCP-servern) bara din sysadmin tillåter det. Däremot lär du inte komma åt servrar etc. Jag kan rekommendera ett litet trevligt program DAVE. Om du har tillgång till resurser från en win burk (jag menar har konto registrerart på WINS servern, tror jag) så kan du mata in lösen etc i DAVE. Förvånande mycket fungerar riktigt bra (delade skrivare tex). Mycket av det DAVE gör kan du lösa med terminal trix och shareware men dave är smidigt.

länk:
http://www.thursby.com/products/dave.html

1
Bevaka tråden