Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

duger pb prestanda till detta...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick en hel del habgär efter nya 15" PB men innan jag skyfflar iväg med årets inkomst så tänkte jag höra lite med er andra....(alltså tidigare PB ägare med prestanda runt 1Ghz)

Orkar man ha den som arbetsstation för photoshop (bilder i storleksordningen 3000 x 3000 pixlar med ett gäng lager)

(förutsätter att jag stoppar i 1GB ram)

Jobbar mest på en PC([email protected]) vilket går dugligt snabbt. Att det blir prestandaminskning med ca 50% är jag med på men det vore intressant att höra från riktiga människor o inte bara extrapolera testdata...

Mycket minne är alltid nyckeln. Jobbar dagligen med min 15" PowerBook (1GHz med Superdrive). Bilderna brukar ligga kring 15-150 MB ungefär.

  • Medlem
  • 2003-09-22 23:33

Jag upplever att det går snabbare att arbeta med en 1Ghz Mac i Photoshop, än med en betydligt snabbare PC. OSX gör att det är helt smärtfritt att ha i princip hur många dokument igång samtidigt som helst.

Det är inga problem.

Jag har en gammal TiBook med 500Mhz, 768Mb RAM och den haltar sig fram genom sådana photoshopjobb. Du vill ha något bättre än min dator.

wow...det var snabba svar

det var ju betryggande att höra att det finns de som jobbar med PB som huvuddator. Den enda Mac jag har just nu är en iBook 500 och den är nämligen för långsam till allt utom text och mail.... (även om jag faktiskt i nöd har photoshoppat lite till webben på den)

liten följdfråga, ni som har superdrive: i min snålhet/fattighet funderar jag på att banta bort den men gissar att jag kommer att ångra mig längre fram när man vill arkivera saker eller göra sig en fräck DVD med bildspel och filmer Är superdrive ngt man absolut vill ha eller vad tycker ni?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-09-23 00:42

Om du har någon annan dator med DVD brännare kan du nog vara utan, man behöver ju egentligen bara 1 st om man kopplar ihop sina Mac/PC i ett nätverk. Men om du inte har någon sedan förut kommer du inte att vilja vara utan den när du har den, bara att kunna göra backup från en HD utan att bränna 20-30 CD, då är 3-4 DVD mycket snabbare och enklare och billigare.

  • Medlem
  • 2003-09-23 08:03
Citat:

Jag upplever att det går snabbare att arbeta med en 1Ghz Mac i Photoshop, än med en betydligt snabbare PC. OSX gör att det är helt smärtfritt att ha i princip hur många dokument igång samtidigt som helst.

Håller med om att OSX gör det hela mycket smidigare. Så vida du inte kör OS9 så bör du inte ha några större problem med att göra fina PS-dokument hyfsat snabbt. Men som sagt: Ju mer minne ju bättre (duh)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Theo
--snip--
Så vida du inte kör OS9 så bör du inte ha några större problem med att göra fina PS-dokument hyfsat snabbt.
--snip--

Och hur ska han lyckas köra os9 på en sprillans ny PB?

Är han som det verkar switcher tror ja inte heller han kör photoshop i classic, att switcha för att köra classic är enbart dumt.

App app app! Nej, jag är minsann ingen switcher... lite "reswitch" kanske men jag har större delen av mitt liv använt mac . Det är bara så att för de lite mer krävande uppgifterna har det de sista åren blivit PC pga av kostnaden.

Nu funderar jag mest på om det är en fin 15" PB som gäller eller ngn form av G5.
Vill egentligen ha bärbarheten samtidigt som det skulle smaka gott med saftig prestanda... hmmm... så svårt så svårt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 20:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Mycket minne är alltid nyckeln. Jobbar dagligen med min 15" PowerBook (1GHz med Superdrive). Bilderna brukar ligga kring 15-150 MB ungefär.

Hur mycket minne har du i din PB då CyberPet?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-09-24 20:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Hur mycket minne har du i din PB då CyberPet?

1 GB

Tack, ja jag har 1GB

Följdfråga:

Hur långt räcker den inbyggda skärmen?

Jag tänker på nya 15,2 och 17-tumsskärmarna men eftersom att liten erfarenhet finns av nya 15,2 så kan vi diskutera andra modeller också.

Att finjustera bilder som sedan ska gå direkt i lyxigt tryck är inte att rekommendera förstår jag men för enklare fotojobb; kontroll, justering, eventuell beskärning, för att sedan skickas till tex tidningsredaktion och/eller enklare (inkjet) utskrifter, typ.

Konkret, i hur stor utsträckning bör man kunna klara sig utan en extern skärm?

I väldigt stor utsträckning! Man kan ju kalibrera även en sån här skärm. Har själv inte någon anvancerad kalibrering men det stämmer väl med de bilder jag får ut ur min Epson Stylus Photo 870 i alla fall.

Jag anser själv att skärmen är för lågupplöst för att göra avancerat photoshop-arbete. Prestandan har jag inga problem med på min PB G4 1GHz men som sagt en extern skärm är helt klart att rekommendera vid större arbeten. Likaså naturligtvis en flerknappsmus.

I julklapp tycker jag dessutom att du skall önska dig en extern FW800 disk från Macoteket (mycket snygg och passar PBn perfekt). Även 80 gb fyller du i ett nafs. Jag fyllde mina 60 GB på mindre än en månad (Första månaden med min Canon 10D). Du kan då sätta den snabba externa disken som primär PS swap och öka prestandan ganska markant.

Men sammanfattningsvis kan jag bara säga: Köp en PB! Jag har aldrig haft en dator som jag trivts så bra med och jag har haft många

bra bra...jag vill ha dunkar i ryggen...
Ibland får man ju andra (mörka) tankar o blir rädd för att prestandan inte sa räcka till (läste nyligen testet på barefeats.com där de jämför PC/Mac notebooks och blev lite snopen)

Som sagt, gött att höra från människor som verkligen använder PB på riktigt för liknande saker som jag tänkte ha min till (ops...jag verkar redan ha bestämt mig...)

en digital TFT har jag redan till min PC så det blir fint att koppla samman när man använder PB som stationär.

Jag kladdar ganska mycket med min wacom men med tanke på att det gick bra redan med min gamla pm7500 så skall väl inte det heller vara ngt problem

hmmm då återstår bara finansieringen då...hehe

Bara den är USB så skall det fungera bra. ADB varianten kan du glömma.

1
Bevaka tråden