Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ang. Dvd Brännaren i iMac Globe

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med risk för att denna fråga har ställts innan, men jag försökte hitta och har letat utan att få svar på min fråga, så nu till alla er skall ni få en liten uppgift och försöka hjälpa en stackars kille med problem

jag har aldrig provat detta innan, så nu när jag skall göra backup på den iMac G4 Globe som jag använder, tänkte jag göra det på en DVD-R skiva.

Jag sprang in på Clas Ohlson och köpte skivor som heter
Traxdata DVD+R 4* det enda jag hittade.

Så nu till min fråga varför spottar den ut skivan hela tiden, jag får inte datorn att läsa skivan.
Jag har Toast 5.1.4 men det hjälper inte heller.
Vad är det för fel?? måste man köpa Apple DVD skivor eller vaddå?

Någon som VET, vad gör jag för fel... måste skivan heta DVD-R eller vad är är det fö skillnad fattar inte det här som ni ser ???

Det måste vara en DVD-R.

Det är två olika standarder.

DVD-R, DVD-RW

DVD+R, DVD+RW

NetonNet säljer 3t PRO DVD-R skivor för 19:- med DVD-fodral. Har för mig att Kjell o CO har de för motsvarande pris.

Såg i helgen att det fanns 10-pack DVD-R för 179 kr på Ekohallen i CD-fodral.

Tidigare tråd angående DVD format.

Jag har själv en iMac 17" 1GHz med en Pioneer (kommer ej ihåg vilken modell, får kolla när jag kommer hem) brännare (Superdrive) och just den modellen visar sig vara en RW enhet.

Mac OS X systemet stöder inte själv DVD-RW bränning men med Toast kan jag använda DVD-RW skivor.

Glöm det med Pioneer i förra inlägget det är en Sony enhet.

Verkar som min har det också:-)

DVD-RW DVDR-104
PIONEER

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Någon som VET, vad gör jag för fel... måste skivan heta DVD-R eller vad är är det fö skillnad fattar inte det här som ni ser ???

Skivan måste heta DVD-R eller DVD-RW. DVD+R eller DVD+RW fungerar inte i Superdriven.

1
Bevaka tråden