Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacPrat.nu lägger ned med omedelbar verkan

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tomas Westberg (alias "Tomas på MacPrat") har valt att lägga ner sitt Macintoshforum MacPrat med omedelbar verkan efter ca 1.5 år.

MacPrat har under de snart 18 månader forumet funnits tagit upp alldeles för mycket av min tid och min energi. Jag har på senare tid prövat olika sätt att styra upp forumet för att råda bot på detta, men det har enbart förvärrat situationen. När det nu dessutom drivs en kampanj där medlemmar uppmanar varandra att lämna sidan, känns det helt meningslöst att fortsätta.

Jag diskuterade livet som forum-administratör med Tomas via ICQ igår men då förstod jag inte att nedläggningen var så nära. Tråkigt att MacPrat försvinner, även om jag inte "vågat" besöka forumet på länge.

Vem skapar ett nytt alternativ?

http://www.macprat.nu/

Tråkigt att forumet tvingats lägga ner. Det är aldrig kul att se något som någon lagt ner mycket arbete och tid på gå upp i rök.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 21:19

trist..
Men det betyder kanske att allt mer flyttar hit ? kanske..

Har inte varit på Macprat mycket..

Men litet:

MacPrat R.I.P.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-22 21:25

Vi som vistats mycket på Macprat tycker det här är jättetråkigt. Nedläggningen kom ytterst abrubt och oväntat även för oss (fd) moderatorer. Jag har inte ens hunnit läsa den tråd och de Spam-mail somföranledde nedläggningen eftersom jag jobbat under dagen.

En del av oss kommer förmodligen hamna här ibland och ibland på MW:s forum. Jag är ju redan här då och då, blir väl kanske ännu mer nu då.

Björnström, du driver precis som Tomas med egen kraft ett Mac-forum, så du vet naturligtvis hur jobbigt det kan vara många gånger. Och vi som varit med och modererat vet också att det inte alltid är en dans på rosor…

Sålunda all respekt för er som håller 99mac igång, vilket numera jämte MacNytt står ensamma som fristående MacForum av någorlunda storlek i Sverige.

Nå, ingen av oss kommer ju byta plattform bara för att MacPrats saga är all, så kanske vi kan få vara med på ett hörn här istället…

Jag vill gärna här på 99mac passa på att tacka Tomas för det jobb han lagt ned på sitt forum under åren, och hoppas somliga av oss syns mer här framöver.

Rasta/Rastapopoulos, tidigare moderator på MacPrat.

Jag har varit här hela tiden, för det är här, i det stora forumet, som man har bra chans att få svar på tekniska frågor.

MacPrat var det lilla mysiga hörnet med lite högre medelålder och lite mer familjär ton. Som sådant kommer det att vara saknat. Jag förstår att det är svårt att dra gränser så alla blir nöjda (eller snarare omöjligt).

Lika tråkigt som när minhembio försvann (fast det tog ju Prisjakt över).:(

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-09-23 09:32

Jag rekommenderar f d macpratare att läsa igenom reglerna för 99mac.com innan ni drar igång nygamla diskussioner.

Vi vill inte vara med om en upprepning.

Reglerna skapades för att 0.02% av medlemmarna försökte pressa moderatorerna genom att dra igång provocerande diskussioner.

Det är väldigt sällan som moderatorerna och admins behöver gå in i diskussionerna.

Historiskt sett har vi varit tvungna att "banna" 4 medlemmar, varav en medlem 5 gånger.

Med tanke på antalet inlägg, besök och medlemmar så är det försvinnande lite.

En medlem bannad 5 gånger?!?:eek:

Med tanke på att det kan gå vilt till i diskussioner här och att en del ibland borde tänkt en eller två gånger innan de skrev så undrar man hur sjutton man lyckas med konsstycket att bli bannad 5 gånger....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Jag rekommenderar f d macpratare att läsa igenom reglerna för 99mac.com innan ni drar igång nygamla diskussioner.

Vi vill inte vara med om en upprepning.

För all del, men jag tycker faktiskt att taket varit högre här än vad det var på MacPrat på slutet. Det mest politiska jag minns från på MacPrat var medborgarlönsdiskussionen (som konstigt nog inte stoppades). Här har vi i alla fall sett anti-Marx-inlägg nyligen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-09-23 11:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
För all del, men jag tycker faktiskt att taket varit högre här än vad det var på MacPrat på slutet. Det mest politiska jag minns från på MacPrat var medborgarlönsdiskussionen (som konstigt nog inte stoppades). Här har vi i alla fall sett anti-Marx-inlägg nyligen.

En tråd som nyligen togs bort på MacPrat var "Smygrasism eller humor".

Jag kan dessutom avslöja att jag i förra veckan hjälpte Tomas med att granska EMU-tråden och gav honom därefter rekommendationen att inte moderera bort något alls i den tråden. Han hade visserligen modererat lite i den tråden tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 11:15

Jag var själv aktiv under en period på MacPrat för att kunna jämföra och lära mig hur olika forum kan fungera...MacPrat led av alltför få aktiva medlemmar och de som var aktiva var desstå mer frekventa...vilket är tröttsamt i längden. Å andra sidan var MacPrat ett frispråkigare forum - och därmed också svårare att moderera. Här på 99mac finns mångfallden och en serriös ton och kvalitet som är värdefull och som fortfarande gör 99mac till det intressantaste och trevligaste forumet på nätet (ok - jag ÄR partisk som gammal medarbetare).

MacPrat kommer man dock alltid att minnas som ett bra alternativ.

Keep the spirit!

/ Clavius

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-23 17:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av rasta
Sålunda all respekt för er som håller 99mac igång, vilket numera jämte MacNytt står ensamma som fristående MacForum av någorlunda storlek i Sverige.

Beroende hur man definierar "forum", så vill jag påminna om MacSveriges existens.

Det finns 23 st epostlistor för olika ämnen och totalt ca 1050 unika deltagare (dubbletter rensas bort regelbundet).

/ Terhi (listansvarig)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Terhi
Beroende hur man definierar "forum", så vill jag påminna om MacSveriges existens.

Snyggt jobbat - ser att Årsmötet 2002(sic) i april, eller om det var maj, 2003 inte längre står som kommande evenemang på hemsidan!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-09-23 19:19

Ja macsverige kan väl inte räknas som ett forum det är mailinglistor inget annat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 20:26

Förlåt, inte min mening att verka nedlåtande mot macsverige. Men det är nog snarast min personliga definition av "forum" i detta fall som gör att ni inte var med.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Terhi
Beroende hur man definierar "forum", så vill jag påminna om MacSveriges existens.

Det finns 23 st epostlistor för olika ämnen och totalt ca 1050 unika deltagare (dubbletter rensas bort regelbundet).

/ Terhi (listansvarig)

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-09-24 20:46

För mig som informations och kunskapsjägare i första hand känns det väldigt tråkigt att Tomas bara stängt av sådär abrupt. Jag är ingen tekniker, men hade det inte varit möjligt att låta den ligga läsbar men ej skrivbar 1 vecka 14 dagar så att man kunde sparat ner lite värdefull info? Själv har jag helt och hållet missat den anförda avhopparkampanjen som skulle ha drivits.

1
Bevaka tråden