Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook pågång i höst

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag startar en ny tråd om den kommande uppdateringen av iBook. För allt tyder på att en uppdatering ligger i tiden, cykeln för den nuvarande har passerat snittet för den tiden en ny uppdatering brukar komma. Exakt när en ny iBook kommer finns det inga rykten om ännu, men det borde vara nu i höst nån gång.

Jag börjar med det som skrevs i en annan tråd där Daniel Bergvall citerade MacRumors senaste rykte:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
MacRumors.com verkar tro så i alla fall:

Based on product cycle timelines, Apple's iBook is the next model due to be updated. Apple last updated their iBook in April 2003, equiping the consumer laptop with 900MHz G3s at the high end.

AppleInsider's recent PowerBook report, which was proven to contain accurate information, also offered a few hints at upcoming iBooks. According to that report, Apple is "readying updates" to their consumer notebook and will bring the iBook up to par with the rest of their line with USB 2.0 and Airport Extreme support.

Assuming Apple continues to use the G3 processor, the most likely candidate is the IBM 750GX processor which is targetted for production in December 2003.

The PowerPC 750GX will be offered at speeds up to 1.1GHz with 1MB of L2 Cache. This represents an upgrade from 512k L2 Cache in the current iBook processor (750FX). While there have been numerous unverified reports of Altivec-enabled G3s, few reliable reports of this have emerged.

Rykten om IBMs nya G3:a 750GX kom första gången i den här tråden så vitt jag kunnat hitta och därefter har det diskuterats i den här tråden och i den här tråden.

Jag läste lite i den diskussion i MacRumors forum som följde på artikeln. En del argumenterade att Apple aldrig skulle släppa en iBook på 1,1 GHz när den minsta PowerBooken har 1 GHz. Men som motargument påpekades att Apple faktiskt hade en iBook 900 MHz samtidigt som de hade en PB 867 MHz och att folk ändå kan skilja på iBook och PB.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-19 12:39

Kan det vara så illa att iBooken släpps på mässan i januari'04? Eller kan det bli en uppdatering lagom till julhandeln?

Jag skulle gissa (och hoppas) på en iBook tidigare än så. Nu så har visserligen uppgifterna varit att 750GX tillverkas först i december och vi vet hur hur produktionen av processorn styr när nya datorer kommer (det var ju därför nya PB dröjde så länge). Men lika fullt så hoppas jag det kommer i år.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-09-19 17:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag läste lite i den diskussion i MacRumors forum som följde på artikeln. En del argumenterade att Apple aldrig skulle släppa en iBook på 1,1 GHz när den minsta PowerBooken har 1 GHz. Men som motargument påpekades att Apple faktiskt hade en iBook 900 MHz samtidigt som de hade en PB 867 MHz och att folk ändå kan skilja på iBook och PB.

Glöm inte heller att iBooken låg på 466MHz resp 366MHz, när Powerbooken låg på 500 resp. 400MHz med samma G3-processor, likaledes låg första TiBook på 500 resp 400MHz när första vita iBooken låg på 500MHz.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oscar
Kan det vara så illa att iBooken släpps på mässan i januari'04? Eller kan det bli en uppdatering lagom till julhandeln?

"Year of the Notebook"
Känns som det vore lämpligt att göra något mer på bärbart-sidan innan årets slut. Tror en ny iBook inte är en så dum gissning. Visst är den nya 15" jättefin men något mer behövs för att detta ska bli ihågkommet som de bärbara datorernas år...

Föst tjatas de som fan efter de nya Powerböckerna o när dom väl kommer så tjatar ni om de kommande Iböckerna???????? varför???? Ibook kommer ändå aldrig att slå Powerböckerna! Ibook är en lågbudget variant av Powerböckerna.-....så e de bara!! skall ni köpa en riktig mac så skall ni köpa en powerbook!!!

En lågbudgetmac är en riktig mac. Det är inget fel på att handla efter plånbok/behov.

Citat:

Skrevs ursprungligen av JonasEk1
Föst tjatas de som fan efter de nya Powerböckerna o när dom väl kommer så tjatar ni om de kommande Iböckerna???????? varför???? Ibook kommer ändå aldrig att slå Powerböckerna! Ibook är en lågbudget variant av Powerböckerna.-....så e de bara!! skall ni köpa en riktig mac så skall ni köpa en powerbook!!!

Vilket löjligt skitsnack. Det där var det sämsta jag läst på länge här på 99mac. Ett hån mot alla nöjda iBookägare (och det är många såna här) och ett hån mot alla med begränsad ekonomi.

Sett till vad man får för pengarna så skulle jag inte dra mig för att säga att iBook är Apples bästa dator genom tiderna.

Exakt vad är det för skillnaden mellan iBook och PowerBook som gör att PowerBook är en riktig mac medan iBook inte är det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Vilket löjligt skitsnack. Det där var det sämsta jag läst på länge här på 99mac. Ett hån mot alla nöjda iBookägare (och det är många såna här) och ett hån mot alla med begränsad ekonomi.

Håller med till fullo. Kvalificerat skitsnack till och med.

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-09-20 10:46

*skratt*
Här har dom uppaterat desktop - inte kommit igång än...
Här har dom uppdaterat powerdook - inte kommit igång än...
Här har dom uppdaterat iPod - knappt kommit igång...
*skratt*
Tur Apple har så stor modellflora så man kan rykta något

[Femton och nittio på att iMac är gång sedan :-)]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-20 10:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Vilket löjligt skitsnack. Det där var det sämsta jag läst på länge här på 99mac. Ett hån mot alla nöjda iBookägare (och det är många såna här) och ett hån mot alla med begränsad ekonomi.

Sett till vad man får för pengarna så skulle jag inte dra mig för att säga att iBook är Apples bästa dator genom tiderna.

Exakt vad är det för skillnaden mellan iBook och PowerBook som gör att PowerBook är en riktig mac medan iBook inte är det?

Helt befogad kritik.
Vad är en rigtig mac? Är PB det i jämförelse med G5.
En Mac är en Mac och inget annat och sedan om det är en iBook eller en G5 det är en annan sak.
Jag tycker att man köper en Mac efter behov. Jag har en stationär G4 och sedan när jag behöver ha något bärbart då dugger den billigaste iBoken väl.
Jag ska ändå inte använda den till att jobba med 150 Mb bilder i Photoshop på den. Nej jag ska ha det att ta med mig till kunder och dyl för presentation eller på resan.
Själv tycker jag att det är en kompromis om man jobbar med tunga grejer och köper endast en PB. Oavsett prestanda på den så blir den aldrig jämförbart med en stationär dator.
Har man behov av både prestanda och bärbart då köper man en maxmodel av stationär och den billigaste av bärbar.
För då har man TVÅ rigtiga Macar;)
En överlägsen prestanda och bärbar till pris av en PB.

  • Medlem
  • 2003-09-20 14:27

Vi kommer få iBookar från skolan och då hoppas man att de kommer snarast!;)

  • Medlem
  • 2003-09-21 21:11

Personligen anser jag att Ibook tillsammans med eMac är några av de bästa idéer som Apple har fått.
Tänk att du är en student eller rent ut av bara har urkass ekonomi. Du vill ha en mac och du kan välja mellan en stationär och en bärbar som passar din plånbok och som dessutom har bra prestanda för sitt pris. Hur perfekt som helst!

Skulle väl inte vara helt fel med högre upplösning på 14" varianten och direktinmatad optisk enhet hade varit snyggt (men antagligen för dyrt). USB 2 och Airport Extreme känns ganska grundläggande i nästa revision.

De kanske skulle ha tre modeller likt powerbooken, en 12", en 14" som nu och sedan en bantad 12" utan optisk enhet och kanske med en sådan där liten iPod-hårddisk allt för att göra den lätt och med bra batteritid för folk som verkligen prioritetar mobilitet. Fast det kanske skulle göra iBook-serien lite mystisk. Bättre vore kanske återinförandet av duon. iDuo någon?

Jag vet inte riktigt vad de skulle kunna göra med iBooken för att inte inkräkta för mycket på powerbook-segmentet. Det är en fantastiskt bra dator som den är.... kanske lite snabbare grafikkort.

Det de borde göra är att försöka pressa ner priserna ytterligare.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag vet inte riktigt vad de skulle kunna göra med iBooken för att inte inkräkta för mycket på powerbook-segmentet. Det är en fantastiskt bra dator som den är.... kanske lite snabbare grafikkort.

Det de borde göra är att försöka pressa ner priserna ytterligare.

Ciryon

de skulle kunna ge den ett nytt, mindre skal (powerbook får vara mer "full featured", ibook får vara liten och behändig).
och ge den samma tangentbord som powerböckerna, fast vitt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 06:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av kybernetik
de skulle kunna ge den ett nytt, mindre skal (powerbook får vara mer "full featured", ibook får vara liten och behändig).

Du menar a'la powerbook kontra duobook?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-22 07:18

Blåtand borde väl leta sig ned i produktsortimentet. Jag gissar att det slutligen finns som standard i samtliga modeller av samtliga datorer.

Medan vi är många som spekulerat kring ny G3:a från Apple så kommer The Register med detta:

A major UK reseller may have inadvertently pre-announced Apple's intention to migrate the iBook consumer notebook line to the G4 processor.

Dabs' latest computer magazine off-the-page sales advert refers to a "iBook G4". The machine is equipped with a 500MHz processor, 60GB hard drive, 256MB of memory and a DVD-ROM/CD-RW combo drive. It also sports a 15in display, the ad says.

The price for the machine is £859 ($1408) excluding sales tax.

The iBook currently ships with a G3-class processor, the IBM PowerPC 750FX, in 800MHz and 900MHz versions. It is the only member of Apple computing product line not based on a G4-class CPU or above. Dropping back to 500MHz may seem as a retrograde step. While the G4 is faster than a G3, clock for clock, it's unlikely that a 500MHz G4 will match a 900MHz G3.

Jag tror INTE på detta kan jag säga direkt. Men ryktet är väl ändå värt att lägga in i denna tråd. The Register var en av de sajter som skrev om att G5 var påväg redan för flera år sedan i form av PPC 8500 från Motorola. Så deras rykte är väl inte det bästa i mina ögon.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-09-22 12:48

15 tumsskärm, 500Mhz G4...finns inte en chans att det ryktet stämmer.

Nästa iBook får nog G3an upp till 1,1GHz, och sedan någon gång under våren/försommaren 2004 kommer nästa G3 med altivec-enhet.

Precis som vi trodde, det hela var bara skrivfel från ÅF sida. Taget från MacRumors:

A UK Reseller misposted some G4 iBook specs according to TheRegister.co.uk. The specs were simply a mistake.

Note: Resellers rarely have any knowledge of unannounced products.

När nästa iBook tittar fram är det dags att beställa en åt min kära mor. Hon är i ständigt fejd med min lillebror, som fortfarande bor hemma, om när hon får använda hans iBook.

Hon har länge varit inne på en bärbar med Windows men efter de senaste viruslarmet har hon äntligen insett att att iBook är det rätta valet för henne.

Jag hoppas på fortsatt G3-processor med bra livslängd på batteriet. Mor min ska bara surfa och ordbehandla så egentligen behöver jag inte vänta med inköpet - men det är roligare med nya saker.

/c

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-09-23 18:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Mor min ska bara surfa och ordbehandla så egentligen behöver jag inte vänta med inköpet - men det är roligare med nya saker.
/c

Tror du ja,när hon upptäckt iPhoto så vill hon garanterat ha en digitalkamera.Så finns ju iTunes också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-09-23 19:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det de borde göra är att försöka pressa ner priserna ytterligare.

Ciryon

128mb ram i grundkonfig är löjligt lite.I praktiken innebär det faktiskt att den inte går att använda,så varför inte stoppa i 512mb.Man får en märkes PC för 14k med den mängden ram.

Faktum är att det är mot PC ibook konkurerar,inte PB i första hand.

Har du läst mina tankar Sitter på en iBook 800 & snart en Dual 2 Ghz G5 - best of both worlds

faktiskt - har suttit på iBooken och jobbar med DV-redigering, Cleaner, InDesign, Photoshop etc och det rockar på helt okey! Är mkt nöjd med min lilla vita mintpralin fast jag ser fram emot att rendera videomaterial i Cleaner på min analkande Dual G5a...

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Helt befogad kritik.
Vad är en rigtig mac? Är PB det i jämförelse med G5.
Själv tycker jag att det är en kompromis om man jobbar med tunga grejer och köper endast en PB. Oavsett prestanda på den så blir den aldrig jämförbart med en stationär dator.
Har man behov av både prestanda och bärbart då köper man en maxmodel av stationär och den billigaste av bärbar.
För då har man TVÅ rigtiga Macar;)
En överlägsen prestanda och bärbar till pris av en PB.

Såvitt jag förstått är enda markanta skillnaden mellan en G3 och en G4 att G4:an har altivecstöd. om 750GX har altivec så kommer de att vara i princip samma processorer i powerbook som i ibook men från olika tillverkare, för det är väl fortfarande Motorola som gör G4:orna i powerbook?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Blåtand borde väl leta sig ned i produktsortimentet. Jag gissar att det slutligen finns som standard i samtliga modeller av samtliga datorer.

Ja för de kan väl inte ta ifrån ibookägarna möjligheten att använda bluetoothmusen!?

Jag tror definitivt att iBöckerna kommer att få G4 innan årets slut eftersom det är ett krav för en Superdrive. Kommer ingen ihåg vad Steve Jobs sa då han introducerade PowerMacen 2001? Han sa att innan årets slut 2003 så kommer alla Apples datorer ha DVD-brännare som val. Jag har försökt hitta en citat från när han sa det på Google, men hittade det inte. Möjligtvis så var det från en MacAddict som jag har liggandes någonstans (tänker då absolut inte söka då!)

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-09-28 20:36

Jag tror orsaken att superdriven "kräver" G4, genom iDVD, är mer politisk än teknisk.

Skulle bara Apple kompilera och optimera iDVD för G3an så finns inget större behov av att ha G4an, det blir bara dyrare och sämre batteritid.

Bevaka tråden