Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mikrodatorn drömmer om en Macvärld

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I senaste numret av Mikrodatorn på sidan 22 undrar testredaktören Mattias Johnson: "Är det bara Apple som tänker på detaljerna?".

Han skriver (sammandrag): Som pc-användare är det inte alltid kul att snegla på Apple-fantasterna. Det verkar finnas någon slags konstruktionsmässig blockering i pc-plattformen som bestämmer att en pc måste vara fulare än en Mac och att vissa detaljer och finesser inte får vara förståndligt konstruerade.

Lite längre ner:

Folket som formger världens pc-datorer verkar leta formförebilder bland plastleksaker och koreanska stereoanläggningar med många blinkande lampor och knappar".

Slutsatsen är till sist:

Vad vi behöver är en dator med snabb och Windowskompatibel teknik, men formgiven av förståndiga esteter från Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-21 18:59
Citat:

Vad vi behöver är en dator med snabb och Windowskompatibel teknik, men formgiven av förståndiga esteter från Apple.

Slutsatsen är underligast. Varför måste den vara Windows-kompatibel? Dessutom finns det inga såna djur: Apple har redan anställt 99 procent av alla programmerare, formgivare och konstruktörer med smak och intelligens. Microsoft har anställt avskrapet, slagget på botten.

  • Medlem
  • 2003-09-21 19:15

Ja - mondo65,
lite hårt kanske. "Även djur är människor - om man får tro fablernas värld". Men det ligger mycket i vad Du skriver.

Dock - jag älskar OSX (eller egentligen - det KAN vara snabbare, det KAN vara bättre, etc. men det är ju lååååååååååångt bättre än allt från Pyttemjuk.) Men som jag har det så - nämligen ett arbete där jag bara MÅSTE köra Wintel och till och med UNDERVISA nya kunder till denna plattform skulle jag välkomna en "överbryggning". Jag skulle vilja kunna köra OSX i Wintel om än "halvtaskigt" för att locka över dessa stackare till Apple SAMT jag skulle vilja kunna köra "snabbare" pc-emulering på min Cube. Jag borde INTE behöva köpa en dubbel G5á - speciellt som det inte ens fungerar på den idag.

Låt mig gissa - Microsoft HAR TESTAT att köra VPC på OSX G5 men upptäckt att det går BÄTTRE än på en pc. Eftersom Gates äger Connetix så har man INTE släppt någon "fix". Hur skulle det se ut - om Mac kör om pc på Windows??!??!??!?!??!

Det kan ju bara inte tillåtas. Dock - jag vill kunna göra ALLA plattformar på ALLA datorer. Kan jag få det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Han skriver (sammandrag): Som pc-användare är det inte alltid kul att snegla på Apple-fantasterna. Det verkar finnas någon slags konstruktionsmässig blockering i pc-plattformen som bestämmer att en pc måste vara fulare än en Mac och att vissa detaljer och finesser inte får vara förståndligt konstruerade.

Mitt i prick, som PC användare undrar man onekligen ibland varför det ska vara så jävla svårt att designa en snygg dator.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-21 20:13
Citat:

Vad vi behöver är en dator med snabb och Windowskompatibel teknik, men formgiven av förståndiga esteter från Apple.

Finns en massa sådana här datorer redan, Macar med OSX är ju tillräckligt kompatibla för att kunna samarbeta med de stackare som tvingas köra wintel utan att man för den skull själv tvingas leva i ett gränssnitt som programmerare på Microsoft skapat...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Johnson
Windowskompatibel teknik

Öhm. Vad är det för något?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Öhm. Vad är det för något?

Sopkomprimerare?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-21 21:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Slutsatsen är underligast. Varför måste den vara Windows-kompatibel?

Ehumm... Varför inte? Allra bäst vore en vrålsnygg UNIX "Mac" som var helt kompatibel med Windows. Men då krävs processorbyte och det har vi redan ältat om här på 99paradigm.com.

Visst vore det väl fint med en snygg och väldesignad PC men till det behövs ju också ett väldesignat system.

Och en sådan dator finns ju redan.

Men visst är det konstigt att företag som inte sysslar med utveckling av eget OS till sina datorer inte kan få fram en dator (som kan köra Windows) som är lika bra som en från Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-21 21:35

Var tvungen att sitta vid en dator med XP härom dagen. Att datorerna är fula är väl en sak. Men att operativsystemet ska vara så fruktansvärt fult är ändå värre. Det är ju ändå skärmen man stirrar på alldeles för stor del av sitt liv.
Till och med borstad aluminium är tusen gånger snyggare än något som sett dagens ljus i Seatle.

Mikrodatorn drömmer inte bara om Mac:
Sprit drivkraften för din nästa bärbara

"Nästa år kommer bärbara datorer som kan vara på hela dagen utan att laddas. Det kräver riktigt bra batterier."

http://www.idg.se/ArticlePages/200308/29/20030829153117_IDG.se604/20030829153117_IDG.se604.dbp.asp:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vad vi behöver är en dator med snabb och Windowskompatibel teknik, .

In Your Dreams. Windowskompatibel betyder för övrigt "fungerar med Windows" vilket av och till är en fras som används vid falsk varudeklaration. "Gjord för Windows" vore en korrekt formulering. Sedan vore det ju kul om Mikrodatorn läste lite mer om vilka PC som finns och tittade på dom. Kolla in BOXX, som ju stack fram hakan när Apple kom med sitt "Världens snabbaste PC". Snabb, windowsbaserad och nästan designad (Var är handtagen?). Fast Apple är billigare (Can U Believe That?).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-21 23:39

En orsak till varför det icke finnes kloner el liknande, är väl att Apple vill ha kontrollen över operativsystem OCH hårdvara. Detta är väl en av det stora orsakerna varför OSX fungerar så smärtfritt? Eftersom OSX vet vilken hårdvara som sitter i och behöver ej rackla med 50elva drivisar till en siljon olika grafikkort exempelvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-21 23:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
En orsak till varför det icke finnes kloner el liknande, är väl att Apple vill ha kontrollen över operativsystem OCH hårdvara. Detta är väl en av det stora orsakerna varför OSX fungerar så smärtfritt? Eftersom OSX vet vilken hårdvara som sitter i och behöver ej rackla med 50elva drivisar till en siljon olika grafikkort exempelvis.

Men det är också därför storföretagen skyr Apple och Mac OS. Företagen vill ha ett generellt OS som funkar på generella datorer, billigt skit från Dell, HP eller Compaq. De vill vara oberoende gentemot olika leverantörer, men de glömmer att Microsoft klämmer hårt om pungen på dem och kramar ur så mycket resurser som möjligt...

  • Medlem
  • 2003-09-22 00:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström

Vad vi behöver är en dator med snabb och Windowskompatibel teknik (...).

Efter att ha nogrannt kraschat PC-burkarna på jobbet, så instämmer jag, visst behövs det. Finns det f.ö. någon hårdvara som är kompatibel med Windows?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-09-22 01:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Finns det f.ö. någon hårdvara som är kompatibel med Windows?

Ja det finns det, soptunnan...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-09-22 15:41

Småpojkar. Precis som ni älskar jag OS X, men det betyder inte att XP inte fungerar bra - det gör det faktiskt. Kör XP på en Dell. OK, jag får starta om var tredje månad, inga som helst andra problem. Den är dessutom helvetiskt snabb.

Men - och det finns ett men. OS X är snyggare och roligare att använda. Räcker det inte att tycka det? Måste man bli macfundamentalist för att switcha? Det finns redan nog med religioner...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-09-22 15:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av larsa
Måste man bli macfundamentalist för att switcha? Det finns redan nog med religioner...

Tja, dom har ju klassat data/it som en religon...
Där datanördar och liknande typ Peze/Mac-evangelister passar ganska fint in...

Själv tror jag på den store Clarus som kommer att frälsa oss alla!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-22 16:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Själv tror jag på den store Clarus som kommer att frälsa oss alla!!

Moof!

Ang ev krig: jag nöjer mig med att konstatera att jag trivs bättre med os x. Vid de tillfällen jag "tvingas" använda xp så konstaterar jag att det också fungerar riktigt bra, men att jag längtar hem en smula.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 17:35

Att Apples datorer är så underbart fulländade i detalj design är väl ett ett självklart resultat av en total övergripande idé och vision om företaget och dess produkter. Denna övergripande idé finns förstås inte hos tex Dell eller HP, som bygger en box som ska kunna säljas billigt, punkt slut. Sen får vi naturligtvis betala för denna fulländning. Vilket ofta får försvaras... men det går. En Mac är en Mac och är egentligen värd vad som helst om alternativet är att den är ngt annat.. Apple har det de har och det här är priset för det. Självklart är det värt det.

Håller med du! Det skall räcka med att man "trivs" bättre i OSX - liknande val som när man köper bil. Mercedes och BMW är "likvärdiga" men jag trivs bättre med BMW

sitter på xp på jobb och osx hemma.

Citat:

[i]

Men - och det finns ett men. OS X är snyggare och roligare att använda. Räcker det inte att tycka det? Måste man bli macfundamentalist för att switcha? Det finns redan nog med religioner... [/B]

1
Bevaka tråden