Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt märkligt nätverksproblem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-20 20:13

Jo jag köpte ett 10/100Mbit nätverkskort till en av mina G3 desktop i dagarna, kortet är av märket "Belkin"

Satte i det, installerade drivare funkade kanon. Kopierade filer på ca 700 fram och tillbaks i 4.2-8mb/s.

Så stängde jag av den och sen startade den lite senare och skulle dra över ett par filer, den började i en speed på ca 6mb/s och höll på i kanske 20 sec senså fick datorn Kernel panic.
Jaha tänkte jag och startade om, testade igen.. samma fel.

Testade ftp iställer för afp, samma fel.
fick tipps om att kortet skulle sitta i socketen längst in mot resten av datorn för att det hade högre prioritet. Samma fel, resettade Pram, samma fel, cuda resett, samma fel, bytte kablar och port i switchen, samma fel.

Har testat många olika protokoll..
ftp/afp = bra hastighet men ger kernel
Carracho= går 1,2mb/s men kernel efter ett par hundra megg
Torrent= dålig (800k/s) speed, ingen kernel.

osv.

Testat att välja "turn off delayed acks" i cocktail, resulterade i sämre speed och snabbare kernel panic.

Testat att stänga av det interna kortet helt också.

Funderat på om man kan göra nått med "Size of the TCP receive window" eller "Size of the TCP send window" i cocktail, men vet inte vad man borde ställa dom på.

Spelar ingen roll om hastigheten skulle gå ned till 5mb/s, det är trots allt 5ggr snabbare än jag tvingas köra nu, med det inbyggda nätverkskortet.

Så det verkar som att när det går "för" snabbt så får den kernel, men vad jjag inte fattar är varför det funkade i början?

Datorn i fråga är en G3 desktop 192mb ram, 80gb hd, 10.2.6

Så, nån med förslag på vad jag skulle kunna göra? Känns som jag testat det mesta.

Har haft ESD-armband kopplat till jorden på eluttag hela tiden jag meckat i datorn också, och såklart vart försikti

MvH
Buster

Edit: Har dessutom märkt att problemet endast uppstår när man laddar upp nått TILL G3an (eller G3an laddar ned nått från en annan dator)
Funkar klockrent att ladda från G3an till annan dator och går då i 6,2mb/s i snitt

Senast redigerat 2003-09-20 21:25

Kanske inte riktigt det svaret du vill ha men, eftersom 10/100-kort kostar från 75 kronor styck nya, kanske det enklaste är att du kollar upp ett kort som garanterat funkar bra på Mac och hostar upp en hundring. Ditt belking-kort kanske du kan sälja till en PC-polare för en femtiolapp.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-20 22:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Kanske inte riktigt det svaret du vill ha men, eftersom 10/100-kort kostar från 75 kronor styck nya, kanske det enklaste är att du kollar upp ett kort som garanterat funkar bra på Mac och hostar upp en hundring. Ditt belking-kort kanske du kan sälja till en PC-polare för en femtiolapp.

Hört flera som kört detta kortet med dessa drivare klokcrent på mac, och jag har ingen lyst att köpa kort från t.ex. macoteket "som garanterat funkar" för 500kr och upp

500 låter dyrt tycker jag. Du verkar köra OS X i din G3-desktop. Har dom som fått belkingkortet att fungera "klockrent" också använt OS X? Samma version som du? Har du några andra PCI-kort i datorn?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-20 23:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
500 låter dyrt tycker jag. Du verkar köra OS X i din G3-desktop. Har dom som fått belkingkortet att fungera "klockrent" också använt OS X? Samma version som du? Har du några andra PCI-kort i datorn?

Yepp, 10.2.6
Inga andra PCI kort. Pch jag har t.o.m. läst på xlr8your mac om folk somhar likadanakort

  • Oregistrerad
  • 2003-09-21 08:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Yepp, 10.2.6
Inga andra PCI kort. Pch jag har t.o.m. läst på xlr8your mac om folk somhar likadanakort

Inge tjall på korte då?
För ett helrör bagare så kollar dom la inte så noga on det blev rätt vid lödningen...

Du märke'nte problem att skriva stort å mycke på håden i vanliga fall?
(kopiera en förti megabajt å se vad som händer...)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-21 11:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Inge tjall på korte då?
För ett helrör bagare så kollar dom la inte så noga on det blev rätt vid lödningen...

Du märke'nte problem att skriva stort å mycke på håden i vanliga fall?
(kopiera en förti megabajt å se vad som händer...)

Har ett till Likadant kort, så jag ska prova med det också senare idag.

HDn är perfekt, det går att läsa stora filer från den ch den har suttit i min MDD utan problem, flyttade över den igår

1
Bevaka tråden