Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store försenas i Europa

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 15:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
/snip/
Det här innebär att om jag som boende i Sverige köper en låt ska pengarna gå till den som har licensen för just den musiken (=det skivbolaget) för Sverige.
/snip/

Jag är övertygad om att om skivbolagen verkligen ville, så skulle det där lösas på en dag. Det är ändå de stora huvudkontoren ute i Europa som styr över kontoren i varje land, och med lite pondus och vilja så skulle det här vara
klart innan julruschen.

Vissa grejer är dom ju otroligt snabba med, till exempel när det gäller att licensiera en storsäljande artist till andra länder i Europa.

Men nu är ju inte de stora bolagen kända för att vara särskilt raska att ta beslut som innebär förändringar, så vi kan nog glömma en gemensam iTMS för Europa.

Frågan är om det inte får bli en för varje land, vilket verkar idiotiskt, med EU och allt. Snacka om trögt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dj Leafer
Jag är övertygad om att om skivbolagen verkligen ville, så skulle det där lösas på en dag. Det är ändå de stora huvudkontoren ute i Europa som styr över kontoren i varje land, och med lite pondus och vilja så skulle det här vara
klart innan julruschen.

För de stora skivbolagen ("de fem stora") funkar det så, men marknaden består också av en mängd skivbolag som inte är megabolag. De har inte kontor i alla länder, utan bara sitt hemland och överlåter resten åt distributörerna/licenshavarna på de olika marknaderna.
Det komplicerar onekligen det hela...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-19 10:54

sant.

och för dessa mindre tror jag att det handlar om deras överlevnad, så det är upp till dom om dom vill sälja sina låtar eller inte...

en del mindre (och större) dansmusiklablar har börjat sälja sina låtar som mp3 (och wma ??) och det verkar fungera bra. hoppas dom leder vägen!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-19 11:13

Men har inte jag som konsument rätt att handla i vilket EU-land som helst utan att behöva betala tull o.s.v.? Gör inte det att det endast behövs en iTMS i hela EU?

Visst har du, men det betyder inte att vem som helst har rätt att sälja...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-19 21:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
Eftersom sambon jobbar på skivbolag så känner jag att det är dags att hoppa in. Problemet för Apple är följande:

USA är ett land så att starta iTMS där var inte något problem (bortsett från det tekniska förstås och nu stämningen från Apple Records).
Europa är en helt annan sak. Skivbolag licensierar ut rättigheterna att sälja musik till en distributör för varje marknad. Varje marknad består av en flertal licenshavare. En licenshavare kan ha rättigheterna till flera olika skivbolag, men varje marknad består alltså av ett flertal licenshavare som Apple måste komma överens med. En marknad kan vara ett land, men också en region som t ex Skandinavien.
Det här innebär att om jag som boende i Sverige köper en låt ska pengarna gå till den som har licensen för just den musiken (=det skivbolaget) för Sverige. Det är av samma skäl jag inte får köpa från iTMS USA. Licenshavaren för musiken i Sverige skulle helt enkelt bli snuvad på inkomsten som tillfallit denne om jag köpt samma musik i butik här hemma. (Ja, de här reglerna hittades på innan Internet...) Apples problem i Europa blir alltså att sälja musik utan att bryta mot licensavtalen som gäller inom Europa. Om de löser det genom att öppna en europeisk iTMS och sen fördelar pengarna efter var kontohavaren är skriven, eller om de tvingas öppna en iTMS för varje licensmarknad återstår att se.

Ahh! Tack för redovisningen. Det var nog så jag fick förklarat av Musikförläggarföreningen..

I maj 2004 kommer iTMS till Europa om man får tro ryktena.

Bevaka tråden