Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ActiveX-stöd i OSX?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, kan inget om programmering men har en liten undran som kanske någon här kan besvara(så att även jag begriper!). Jag har varit med och utvecklat, grafiskt, ett serverbaserat webbpubliceringsverktyg. Mitt problem är att det är oanvändbart i Mac OS då det bl a består av activex-komponenter.

Visst, jag har Virtual PC och kan på så sätt jobba med verktyget, det är bara så förtvivlat låååångsamt och seeeegt. Finns det något annat alternativ?

Så, varför har inte Macen inbyggt stöd för denna teknologi? Är det Bill som vill ha för bra betalt eller?

Ok, jag tar tacksamt emot alla upplysningar i ämnet.

Därför att ActiveX är stängd, elak teknologi som utsätter systemet för stora säkerhetsrisker.

Jag skulle _aldrig_ installera det även om det fanns tillgängligt.

Ciryon

Finns det någon form av säkerhetsmodell i Cocoa liknande den i Java som skulle möjliggöra någon form av Cocoa-applets? De skulle givetvis vara Mac OS X specifika men de borde inte vara så svåra att koda ihop, däremot så är det tämligen värdelöst att använda om det är omöjligt att förhindra att en sådan applet inte raderar hela ens hårddisk osv. Skulle vara kul att pröva programmera en sådan plugin som möjliggör Cocoa-applets eller finns det redan?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Därför att ActiveX är stängd, elak teknologi som utsätter systemet för stora säkerhetsrisker.

Jag skulle _aldrig_ installera det även om det fanns tillgängligt.

Ciryon

Håller faktiskt med på den punkten. Tror att det finns något begränsat stöd för det i IE X...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 16:55
Citat:

Så, varför har inte Macen inbyggt stöd för denna teknologi? Är det Bill som vill ha för bra betalt eller?

Varför har ni inte utvecklat ett Web-publiceringsverktyg som använder de standarder som finns på ALLA plattformar. Det går att göra system som funkar överallt. Då undviker man framförallt MS produkter. istället väljer man HTML, CSS, Java (ej MS Java), PHP, PDF, SQL.
T.o.m MS Java är ett problem eftersom det inte är äkta Java.

Felet är inte att Apple inte har ActiveX. Har Windows Quartz Extreme? Jag har också varit med och utvecklat ett stort grafisk system för publicering på papper, Web, CD. Tyvärr var inte PC-människorna där öppna för att göra saker som fungerar på ALLA plattformar i ALLA browsers. Det räckte om det fungerade i Windows2000 (ej W98 ens) och IExplorer. Jag fick föra en stadig kamp för att det skulle fungerar i flera browsers, t.ex NetScape (PC), på flera plattformar, t.ex Mac. Det fanns Mac-användare i systemet.

Det är mycket enkelt att designa ett Web-system som fungerar på ALLA plattformar. Det som saknas är viljan. De extra finesser man får med specifika produkter är inte värt det. Det blir ofta också dyrare. Det blir mer inlåst.

Tanken med Web är att det skall funka på alla plattformar, alla länder, alla browser, alla typer av människor.

Så går det att få det - om man vill.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-19 17:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Tanken med Web är att det skall funka på alla plattformar, alla länder, alla browser, alla typer av människor.

Så går det att få det - om man vill.

Yepp... Inte mer med det

Tycker inte man skall spränga MS huvudkontor i redmond i luften så mycket för IE, MSjava, .NET och ActiveX som för att dom snyger in dessa grejor i sina utvecklingsverktyg så de smygs in obemärkt bakvägen om man inte tänker på det... Men å andra sidan

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 17:20

I´m game! Ge mig koordinaterna så skall jag fira av en raket.

1
Bevaka tråden