Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp har jag förstört min Superdrive?!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-18 21:24

Idag ville jag prova om det gick att bränna väldigt mycket billigare DVD-skivor än Apples på min Superdrive. Men den låste sig och jag har krånglat länge med att få ut skivan. Spelaren har fått knäppen och surrar och håller på när jag stoppar i vanliga brända CD-skivor. Uppenbarligen har något hänt. Har nu sett på Apples hemsida att man inte ska stoppa i 4x skivor utan att uppdatera drivern. Skivan var 4x och hur i h... skulle man veta att man inte fick stoppa i en sån i spelaren. Jag har nu i efterhand uppdaterat programvaran men det hjälper så klart inte. Är det nån som vet vad som hänt. Är spelaren förstörd eller är det lätt fixat?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 22:12

Jag citerar:
"If you feel that you may have damaged your SuperDrive by using high-speed media, contact Apple, or an Apple Authorized Service Provider."
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86130
Beroende på vilken dator det är så kan det här gå på garanti även om skadan kan anses självförvållad. Om du ger mig de tre sista bokstäverna/siffrorna i serienummret så kan jag kolla.

  • Medlem
  • 2003-09-18 22:51

serienumret slutar med -ff11

  • Oregistrerad
  • 2003-09-19 10:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lo
serienumret slutar med -ff11

Ser ut som du tittat i systeminformationen och varför den visar de fyra extra siffrorna vet jag inte, om man kollar på etiketten med serienummret så finns dom inte med.
De siffror jag behöver är de tre som i systeminformationen står mellan bindestrecken.
Tex i CK0384QB-K8J-ff06 så är det K8J som är intressant.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-19 11:12

Låter otroligt konstigt, den ska väl inte klara att bränna mer än X2 i varje fall?

Det måste ju vara rotationshastigheten som gör att den går sönder, och den ska inte bränna mer än x2 oavsett hur mycket skivan är gjord för.

Skumt...

  • Medlem
  • 2003-09-19 12:31

Det är tydligen ett fel som Apple varit med om fler gånger så det verkar som att jag ska få förlängd garanti på Superdriven.
Tack för hjälp
Lo

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lo
Det är tydligen ett fel som Apple varit med om fler gånger så det verkar som att jag ska få förlängd garanti på Superdriven.
Tack för hjälp
Lo

Ska inte senaste Firmware lösa detta?

  • Medlem
  • 2003-09-19 16:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Ska inte senaste Firmware lösa detta?

Jo, om du uppgraderar först sedan provar med en 4x skiva.
Gör du tvärtom är chansen(risken?)stor att du förstör laser pickupen.

1
Bevaka tråden