Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glappande strömadapter till PBG4

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kontakten till min strömadapter (den lysande kontakten man stoppar in i datorn) har börjat glappa, gummit/plasten som sitter runt sladden där den går in i kontakten har nötts bort.

Någon som har efarenhet av att ha plockat sönder själva kontakten och fixat till en sådan glappkontakt eller är det en ny strömadapter som gäller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-06 23:27

Tyvärr, för bästa säkerhets skull bör det bytas ut till helt ny
strömadapter.
Försäkringsbolaget synar !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 00:29

Satt i exakt samma sits för ett par månader sedan. Var inte djärv nog att löda, så efter ett par telefonsamtal till Apple fick jag den utbytt på garantin.

Det är inte värt mödan att försöka fixa den, speciellt inte om du har garanti kvar. Om du nu inte har det så kostar en ny adapter en ordentlig slant, i detta fall kan det alltså vara värt att försöka fixa den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-07 07:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Ödlund:
Kontakten till min strömadapter (den lysande kontakten man stoppar in i datorn) har börjat glappa, gummit/plasten som sitter runt sladden där den går in i kontakten har nötts bort.

Någon som har efarenhet av att ha plockat sönder själva kontakten och fixat till en sådan glappkontakt eller är det en ny strömadapter som gäller?

strömadaptrarna SUGER verkligen.. farsan har förbrukar 4-5st till sin G3 Pismo och dom kosta 900-1000 att köpa nya!!!!

De nya (vita) är faktiskt riktigt schyssta. På två iBooks har jag bara bytt ut adaptern en gång. Vilket är mycket bättre än tidigare då man kunde förbruka två-tre stycken på en iBook.

  • Medlem
  • 2003-03-16 22:50

Jag lämnade in min nätadapter för reparation hos en lokal sladdgubbe här i helsingborg och det kostade mig 100:- inkl ny kontakt. Den nya kontakten är svart och inte särskilt snyggt, men eftersom det besparade mig över 1000:- att låta reparera den...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jose
Jag lämnade in min nätadapter för reparation hos en lokal sladdgubbe här i helsingborg och det kostade mig 100:- inkl ny kontakt. Den nya kontakten är svart och inte särskilt snyggt, men eftersom det besparade mig över 1000:- att låta reparera den...

Intressant! Jag har sökt kontakter men inte hittat. Skulle du kunna kolla var han skaffat kontakten så vore jag tacksam.

Jose: kan du inte skriva vad affären heter, där du fick en ny kontakt. Jag har letat som en galning efter sådana.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-02 00:03

Jag använder mig av ett nytt login (istället för jose) eftersom jag inte lyckades ändra till ny mailadress innan uppdateringen av 99mac, och nu har glömt mitt lösenord... smart

iaf... Jag gick till en affär i hbg som heter "sladdgubben", fick veta där att den kontakt som behövs är en Stereo-kontakt, kommer inte ihåg om det var 2,5mm eller 3,5mm, ska kolla upp det tills imorgon kväll. Det ser helt fel ut, men det funkar faktiskt.
Det som saknas är "höljet" runt "piggen" så att kontakten sitter fast bra i ibooken, men det gjorde inte den gamla kontakten ändå så det är ingen större förlust för min del iaf...
Att få kontakten lagad är kanske inte det bästa ur försäkringssynpunkt, men om man drar ur kontakten (ansluta adaptern till en strömbrytardosa underlättar) när man går hemifrån så är det ju väl värt de pengar man kan spara...

Kontakterna kan man köpa på www.kjell.com eller på kjell o co som nog bara finns i skåne?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-24 15:22

Har också problem med en glappande strömkabel. Verkar som om pluggen in i datorn har nötts och det krävs lite "pul" för att hitta rätt läge så att macen får nätström.

Macen är en iBook 500 och glappet är alltså i den tunna sladden ände (vilket känns dyrt...).

Ska jag ur denna diskussion tolka att det inte är lönt att ta fram tången och tighta till ytterflänsen, utan att det är själva innerpiggen som är sliten?

Minsann - det stämmer att det är en vanlig monokontakt i den!

Frågan är nu hur man öppnar själva tefatet - det är väl inte, hemska tanke, limmat?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-18 23:39

Du behöver inte öppna själv adaptern, utan byt bara själva kontakten. Det kan ju vara bra att lämna in den till någon som är lite elkunnig så att allt blir ordentligt gjort.

Har även läst i andra trådar att det ska finnas kontakter till apples adaptrar hos en tredjepartstillverkare.

Kommer inte ihåg i vilken tråd tyvärr, men det gör kanske någon annan?

Jo, sladden är av där den kommer ur centrumdelen av dosan. Vi snackar då tefatsdosan alltså....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-19 10:45

Ajdå, då blir ju det hela lite svårare, jag tror inte att "Yo-yo"adaptrar går att öppna (?)

Hur gick adaptern sönder?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jool
Ajdå, då blir ju det hela lite svårare, jag tror inte att "Yo-yo"adaptrar går att öppna (?)

Hur gick adaptern sönder?

Aktiv användning Sladden sticker ju ut ur ett hål, och varje gång man lindar upp sladden så nöts den ju mot kanten. Även de gånger man snubblar över den

Men vi köpte en ny igår, så det räcker ju om vi byter kontakt på den som inte är avnött vid sladden.

Men det hade ju varit trevligt om det gick att fixa - alltid bra att ha en extra där hemma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 22:00

Min nätkabel (alltså den mellan eluttaget och tefatet) började brinna idag, efter att ha glappat ett bra tag. Löste det högst provisoriskt med en fjäderbelastad sockerbit. Problemet är att den har gnagts sönder alldeles intill, för att inte säga i, kontaktdonet man pluggar i tefatet. Kontaktdonet är ju helgjutet, så det går inte att fixa. Jag har inte sett sådana kontaktdon på annat håll, men det vore ju underbart om man kunde köpa bara själva nätkabeln eller kontaktdonet.

Vet någon huruvida det är ett standarddon eller något svindyrt applespecialdon?

Vänligen, Ylan

Sladden mellan "pucken" och väggen går att köpa som reservdel. Gissar att den kostar ca. 50-60.-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 22:12
Ursprungligen av Micke W:

Sladden mellan "pucken" och väggen går att köpa som reservdel. Gissar att den kostar ca. 50-60.-

Tack, Macoteket?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-12 16:59

Tjackade sladd för SEK 35:- på Kjell & Co. Billigt är bra!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden