Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP i OSX?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 09:44

Fick en fråga av en i vanliga fall win-användare angående ftp. Han förklarade att han brukade ladda upp filer med ftp i IE. Detta verkar inte funka i Mac-versionen. Min första tanke var att det borde finnas inbyggt stöd för ftp i systemet. Finns detta?

Problemet löstes genom att ladda hem Fetch.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 09:55

Om man klickar ftp i en webbrowser (IE? är det en sådan? ) så skall ftp-siten monteras på skrivbordet i finder...
Tilläggas skall att den inbyggda ftp:n inte är världens smidigaste - och att det är jobbigt som fan när siten inte svarar (hur länge skall man vänta innan man får tuppjuck?)...
Men när det funkar så funkar det underbart kanon

Transmit burkar ju funka hyfsat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-03 17:12

Så vitt jag vet kan man inte ladda upp saker om man ansluter en ftp i Finder. I vilket falls om helst är det bedrövligt långsamt.

Fetch är tyvärr fortfarande väldigt omodernt. Saknar bl.a. stöd för resume.

Mitt val hamnar på Transmit. Mycket trevligt program.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-09-03 19:18

Det finns inbyggt stöd i och med ftp kommandot (härstammande från BSD Unix) som nås från terminalen.

Enkel lathund för en terminal-rädd om det enda han/hon vill göra är att ladda upp:

1. Kör igång terminal (ligger i Applications/Utilities eller motsvarande svensk översättning (Program/Verktyg?))

2. skriv "ftp SERVERNAMN", tryck enter. SERVERNAMN ska vara t.ex. ftp.microsoft.com eller vart man nu ska.

3. ange användarnamn och lösenord som efterfrågas.

(3.5) beroende på var på servern filen ska uploadas förflyttar man sig med "cd" och visar filer med "ls".

4. skriv "put " (obs mellanslag) och dra in filen som ska uploadas från finder. Sökvägen till filen läggs nu in. Tryck enter.

Så det är inte särskilt knepigt att använda ftp på vilken OS X dator som helst.

o11e

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-03 19:28

... Och ska man bara ladda ned från en ftp-server går det (oftast) bra genom att ta Gå->Anslut till server och där skriva in sökvägen som ftp://ftp.servern.se.

Servervolymen monteras som vilken nätverksvolym som helst på skrivbordet, och det går att navigera sig fram på samma sätt som på HD. Går dock inte att ladda upp (som påpekats ovan).

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Så vitt jag vet kan man inte ladda upp saker om man ansluter en ftp i Finder. I vilket falls om helst är det bedrövligt långsamt.

Fetch är tyvärr fortfarande väldigt omodernt. Saknar bl.a. stöd för resume.

Mitt val hamnar på Transmit. Mycket trevligt program.

onödigt, men ändå trevligt, vetande är att transmit har rendevouz stöd...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 10:19

Någon som vet varför det inte går att påverka ftp-servern när man monterat den i finder?

Jag försöker lägga upp en hemsida på com hem, och enligt deras kundtjänst utövar inte de några restriktioner över mitt konto där. Ändå saknar jag skrivrättigheter på mitt konto på deras ftp-server när jag monterar den i finder. Jag vet att det går att ladda ned ett ftp-program, men det vore så mycket snyggare att kunna göra det i finder. Eftersom jag får meddelandet när jag försöker manipulera mina filer i finder att jag inte får det för att filerna ägs av root, misstänker jag att det borde gå att ändra deras ägare och/eller behörighet på något vis. Någon som har något tips?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-09-18 15:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av evillordvader
Någon som vet varför det inte går att påverka ftp-servern när man monterat den i finder?

Därför att apple inte har stöd för det i OSet. Trist, javisst.

o11e

  • Medlem
  • 2003-09-18 15:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av olov
Därför att apple inte har stöd för det i OSet. Trist, javisst.

o11e

Kommer detta att vara ordnat i Panther? Någon som vet?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-09-18 20:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Kommer detta att vara ordnat i Panther? Någon som vet?

Tyvärr finns det ingenting som tyder på det.

o11e

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Kommer detta att vara ordnat i Panther? Någon som vet?

Ja. Enligt flera rykteswebplatser är det fixat i Panther.

Saxat från Behind The Scenes: Mac OS X 10.3 Panther:

As far as remote servers are accessed in Mac OS X 10.3, the style of access is very similar to the current setup with the added capability of FTP uploads.

Undvik ftp i finder! Finns inget säkrare sätt (eller annat vad jag vet) att få en Kernel Panic än genom att försöka ftp:a på det viset... Eller jo, genom att använda afp, men det är mer stabilt än ftp:n åtminstone.

Fetch är den klient som jag visst aldrig kan skiljas från - den åker ut ett tag men smyger sig alltid in igen på ett eller annat sätt. Blixtsnabb i interfacet, och underbart lätt att manövrera från tangentbordet only. Snabbkommando för att öppna en fil i till exempel texteditor finns också

RBrowserLite fungera bra och är GRATIS!!!:)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 22:18

OK, verkar som att det inte går ftp:a i finder. Synd. Hoppas det kommer i panther. Har skaffat Transmit nu, det var faktiskt riktigt trevligt!

  • Medlem
  • 2003-09-19 02:17

kan nån förklara varför ftp är så sataniskt segt oavsett klient? Jag håller på och böka upp och ner filer till ftp.medlem.spray.se bara för att finna att det går 5-10 KB/s med ftp och 65 KB/s hemåt med safari, samma filer från samma platser.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 03:44

Nog finns det stöd för FTP i Finder. Det är dock lite si så där. Rätt dåligt dock.

Men finns det gör det:
A - Antingen via "Anslut till server..."

eller, vilket är en rätt snygg lösning:
B - Skriv en ftp-adress i Safari och den monteras på skrivbordet.

Själva FTP-lösningen får dock slipas på en hel del. Det är endast vissa servers som fungerar mot denna FTP-lösning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
kan nån förklara varför ftp är så sataniskt segt oavsett klient? Jag håller på och böka upp och ner filer till ftp.medlem.spray.se bara för att finna att det går 5-10 KB/s med ftp och 65 KB/s hemåt med safari, samma filer från samma platser.

Ofte har man olika upload och download hastighet.

Kanske du kann uploade med 125kbit/s men downloade med den vanliga 512kbit/s!

  • Medlem
  • 2003-09-19 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kennet
Ofte har man olika upload och download hastighet.

Kanske du kann uploade med 125kbit/s men downloade med den vanliga 512kbit/s!

nej, jag ska ha 2 Mbit/s både upp och ner. I praktikenoftast mellan 1,3 och 1,8, men ändå mycket snabbare än 125 kbit/s.

1
Bevaka tråden