Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad är en Lombard?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-15 14:35

Jag har fått (låna) något jag gissar är en Lombard, Powerbook G3, 333 MHz, 192 Mb/20 Gb. Vad kan ni säga om den? Är det ngt att ha?

Beror på vad du ska ha den till....

Tunga FCP-jobb i OS X? Glöm det.

Men med OS 9 får den ett behagligt liv...

  • Medlem
  • 2003-09-15 16:54

jo, jag har väl ett hum om kapaciteten men undrar lite om den har några kända problem eller smarta grejer eller nåt...

Trevlig maskin. Inte mycket att säga emot den, givet att de är 1999 års prestanda. För sin tid var den ganska snabb. Första Lombarderna hade dock en del kvalitetsproblem. Den kan vara lite trög på att gå ur vila. 333 MHz-modellen kan inte kompletteras med DVD trots att 400 MHz-syskonet hade det. Vissa problem när man använder dubbla bildskärmar, inget kritiskt men ibland får man primärskärmen på sekundärskärmen. Det kan vara lite irriterande när man står framför en stor publik.

Det bästa med den är att den är så robust, samt att den är modern nog att ha USB. Hyggligt lättmekad också när man vill byta hårddisk eller stoppa i mer minne. Dessutom kan den ha dubbla batterier, en toppenfiness!

Det går att köra OSX på den, men OS9 rekommenderas, eller rentav 8.6.

Själv har jag en Lombard 400, medan syrran har en 333. Hon har haft betydligt mer problem än jag, så jag tror 400 MHz-modellen är bättre, eller så är hennes så tidig att den lider av modellens barnsjukdomar. Jag har haft absolut inga problem alls, trots att den en gång gick i golvet så flisorna rök!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 21:20

Har en fråga ang Lombard. När PBn är på, lyser den gröna lampan? Jag vet att den blinkar när datorn äs i sleep läget.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-09-15 22:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
Har en fråga ang Lombard. När PBn är på, lyser den gröna lampan? Jag vet att den blinkar när datorn äs i sleep läget.

//Rob

Jag har haft en Lombard,och inte vet jag om den gröna lyser eller inte.Det var nästan en kuggfråga.

Den gröna lampan blinkar när datorn är i vila. När den är på eller avstängd blinkar den inte, utan är släckt.

Mina synpunkter på Lombard:

1. Inga AirPort-möjligheter
2. Ingen Firewire
3. Max 512 MB RAM
4. Inget stöd för OpenGL (DVD-uppspelning) eller IR i OS X

Jag tror inte heller att man kan köra på enbart extern skärm och med locket stängt, men kan ha fel.

Om du funderar på att köpa en Lombard är mitt råd: Köp en Pismo (modellen senare) istället. Kan bara kosta ett par hundra mer, och är mycket bättre på alla sätt; AirPort, FireWire, max 1GB RAM och bättre grafikkort.

Onödig fakta: Pismons gröna lampa pulserar istället för att blinka.

  • Medlem
  • 2003-09-18 23:49

mja, det var så att jag fick låna en av min arbetsgivare för att kunna ha qxp 4 igång samtidigt som jag sitter med OSX på min egen. Så det var mer en fråga om Lombard eller inget alls (utöver min egen alltså).

  • Oregistrerad
  • 2003-09-21 21:36

OK tack för det. Jag har en Lombard själv och hade för mig att den gröna lampan var på när datorn var på. Jag köpte min Lombard förra året och har varit helnöjd med den. Körde OS X 10.2.6 på den utan några problem och den har fungerat bra. Är helt klart snabbare att köra OS 9 men jag behövde OS X alla funktioner.

//Rob

1
Bevaka tråden