Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kan folk inte sätta vettiga rubriker?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-13 12:38

Varför kan folk inte sätta vättiga rubriker? "Sosume..." säger inte så mycket, och dessutom heter det "Sosumi".

Rubriker som "Hjälp!", "Äntligen!", "Ny router" osv inbjuder inte precis till läsning. Det är bättre om rubriken beskriver innehållet i inlägget.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-13 12:53

Nåja, så illa är det väl inte här ändå.
Kollar man på tex Sweclockers får man se folk som varken kan skriva rubriker eller skriva överhuvudtaget.
Men jag håller med, det är irriterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-13 12:59

Jo, det är bättre här än på många andra ställen, men det säger inte mycket. Det ser konstigt med enstaka ord i rubriker.

Ja.

Varför kan inte folk skriva i rätt forum? Det är ett betydligt större problem anser jag. Blir en enda stor röra och mycket extrajobb för oss moderatorer. Jag flyttar till Feedback.

Ja, det är verkligen otroligt upprörande. Speciellt som det inte finns så mycket annat att bli upprörd över.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Varför kan inte folk skriva i rätt forum? Det är ett betydligt större problem anser jag. Blir en enda stor röra och mycket extrajobb för oss moderatorer. Jag flyttar till Feedback.

Byt jobb då!

Skojjja bara:D

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-13 17:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lempriére
Ja, det är verkligen otroligt upprörande. Speciellt som det inte finns så mycket annat att bli upprörd över.

Ska det där vara någon slags pik?

Rubriken är helt avgörande för att man ska läsa en tråd. Jag brukar skippa dom trådar som är i stil med "Hjälp!!!" och tänker att dom personerna får klara sig utan min hjälp tills de kan anstränga sig lite och skriva bättre rubriker. Brukar även skippa rubriker som är skrivna enbart för att väcka uppmärksamhet.

Annars håller jag med Jon, det är ett stort problem att många helt struntar i att bry sig om att skriva i rätt forum. Uppdelningen av forum är faktiskt rätt tydlig. Vissa typer av problem och diskussioner kanske passar bra i mer än ett forum och det är ju helt ok, men många postar helt fel.

Och sen kunde man ju önska sig att folk sökte lite innan de postade också, men det är väl att begära för mycket...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-09-17 14:01

Eftersom ett av mina många ointressanta inlägg använts som exempel på att Folk verkligen inte kan sätta vettiga rubriker, borde jag ju kvalificera mig att svara dig på det, Mondo65, men...

...jag spricker nog på det. Jag vet inte varför Folk inte kan det.

Jag kanske vet varför jag inte kan det... låt mig se. Det beror eventuellt på att jag inte anstränger mig för att sätta vettiga rubriker. Eller, så tycker jag att jag sätter vettiga rubriker på mina inlägg. Så är det nog!

Att använda en omskrivning av namnet på ett gammalt systemljud med för några av oss känd bakgrund, som rubrik på ett inlägg där jag ondgör mig över musikindustrins förnyade försök att stämma must av allas vårt favoritäpple kanske inte är vettigt? Eller så är det kul. Och därmed vettigt. Missar jag några läsare därmed? Säkert! Bekymrar det mig? Nä!

Förresten, det kanske Folk gör också. Alltså, tycker att de sätter vettiga rubriker. Det är sådana frågor vi aldrig kommer att få svar på.

Senast jag kollade hade förretsen tråden 401 visningar. De flesta förmodligen grymt besvikna över att de förletts av den ovettiga rubriken till en att läsa tråd som inte alls handlade om grymt felstavade systemljud, japansk mat eller jättelika flodvågor... men i allafall

/en för dagen lite magsur Wiberg

"Varför" är lätt att svara på. För att man inte tänker efter, inte tänker på hur det tas emot uutan bara krattar ner nåt som man själv begriper utan att tänka på att nån annan ska begripa.

Vad man gör åt det är svårare att svara på, om nu nån ställer frågan. De som inte gitter skriva ordentligt satsar hellre sin prestige på sin rätt att slarva än att skärpa sej.

Kanske man helt enkelt har rätten att slarva? Fast... det går ju ut över andra, som får försöka tyda en. Vi som drabbas borde alltså i alla fall ha rätten att klaga.

Något slags reglemente bör man väl ändå kunna följa.

Om "Fan va trött jag blir!!!" är fel så kanske "Fan vad trött jag blir på iTunes" kan vara rätt.

Det är ju just rubriker som inte säger ett skvatt om innehållet i tråden man blir irriterad på.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-18 08:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wiberg
Eftersom ett av mina många ointressanta inlägg använts som exempel på att Folk verkligen inte kan sätta vettiga rubriker, borde jag ju kvalificera mig att svara dig på det, Mondo65, men...

...jag spricker nog på det. Jag vet inte varför Folk inte kan det.

etc, etc.....

Bra svar. Alla kan inte vara experter på allt, ibland blir det inte så lyckat. Livet är ofta sånt och av allt mög och elände i världen tycker jag nog att man kan överse med en taskigt formulerad rubrik på 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-18 19:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Livet är ofta sånt och av allt mög och elände i världen tycker jag nog att man kan överse med en taskigt formulerad rubrik på 99mac.

Måste en sak ha med den andra att göra? Ett mycket konstigt sätt att resonera på tycker jag...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-18 19:25

Håller fullständigt med Anders Täpp. Många inlägg orkar jag inte läsa av den anledningen att innehållet inte framgår! /Gert

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-18 21:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Måste en sak ha med den andra att göra? Ett mycket konstigt sätt att resonera på tycker jag...

Nej, det MÅSTE det ju inte. Men det kan ju ge lite perspektiv på problemen, vlket kan vara nyttigt.

Det är ju så här i vår värld att folk är olika. Den ene är en hävert att formulera sig i skrift, den andre inte.

Inte illa menat, men sånt här är i gnälligaste laget. Om man inte tycker att en rubrik verkar intressant, så är det ju bara att låta bli att kolla.

D

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-09-19 11:03

För egen del är jag övertygad om att de flesta medlemmar här inser att vill man ha maximal respons på ett inlägg så är man tydlig i rubriken med vad inlägget kommer att handla om, eller ge uttryck för. Så mycket tror jag om folk (och mer, faktiskt).

Vill man uttrycka en generell indignation eller attityd, skriver man hellre "Fan, vad trött jag är!" . Vill man ha hjälp med iTunes lägger man till det i rubriken, som Anders skriver.

Vill man framstå som en lustig typ så skojjar man till det, medveten om att många kommer att lämna tråden oläst. Har man efter en tid märkt att ingen tycks läsa mina inlägg, så börjar man snickra på mer inbjudande rubriker.

Kom igen, vad är det vi diskuterar egentligen? Är det rädslan att missa en livsförändrande tråd pga av en otydlig rubrik, som man därför ignorerat, som skapar kravet på reglemente för rubriksättning? Jag tycker mer det känns som ett uttryck för en jag-vet-bättre-attityd, och sådant blommar i o f s upp emellanåt även på 99mac, men i förlängningen skapar det inte bättre rubriker utan färre.

Jag begär inte att Folk skall ta hänsyn till mig när de formulerar sin rubrik - jag förväntar mig dock att de tar hänsyn till sina egna intressen med inlägget - och jag väljer och vrakar vilt mellan trådar, det är ju min frihet.

Wiberg säger: - Skriv vilken rubrik du vill och räkna inte med att någon läser den. Hittar du så småningom ett knep som ger mycket respons på dina trådar - kanon, du har fattat galoppen!

(Blir man inte väldigt provocerad av folk som talar om sig själv i tredjeperson... som den där Wiberg t ex)

Personlighetkluvet,

Wiberg

Oavsett om man tycker att dåliga rubriker är roten till allt ont eller inte så kan väl de flesta hålla med om att 99Mac inte hade varit sämre med rubriker där man kan se ungefär vad tråden handlar om.

Vore inte det enklaste att man helt enkelt skriver något i stil med "Tänk på att formulera tydliga rubriker", eller liknande, precis bredvid fältet där man skriver in rubriken på den sida där man skapar diskussioner? Det skulle också kunna vara en länk som öppnar en popup som förklarar lite vad som menas med en tydlig rubrik. Det behöver inte vara mästrande utan bara förklarande, eller?

En annan grej som skulle kunna göras är att man får se början av inlägget om man hovrar med musen över rubriken. En trivial funktion att lägga till men det kommer antagligen inte att hända än på ett tag verkar det som...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
... Vore inte det enklaste att man helt enkelt skriver något i stil med "Tänk på att formulera tydliga rubriker", eller liknande, precis bredvid fältet där man skriver in rubriken på den sida där man skapar diskussioner? Det skulle också kunna vara en länk som öppnar en popup som förklarar lite vad som menas med en tydlig rubrik. Det behöver inte vara mästrande utan bara förklarande, eller?

En annan grej som skulle kunna göras är att man får se början av inlägget om man hovrar med musen över rubriken. En trivial funktion att lägga till men det kommer antagligen inte att hända än på ett tag verkar det som...

Kalasbra!

1
Bevaka tråden