Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partition blev oläsbar !!!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-17 09:07

Har en LaCie extern Firewire, 10Gb ansluten till Min PB. På denna har jag 2 partitioner. Plötsligt, under gårdagen, dyker inte den ena partitionen upp. DiskWarrior 3 kan inte bygga om enheten och OS 9 hittar inte just den partitionen. Det går inte heller att göra något i OS X eller med dess startskiva.

Hur 17 går jag tillväga härifrån? Jag vill bara rensa hela LaCie driven från innehåll, ta bort partitionerna och installera på nytt. Dock verkar jag inte kunna ta bort eller ändra på driven över huvud taget. Måste vara nån viktig fil eller så som brakat.

Hur 17 rensar jag disken / lågnivåformaterar den? Får det inte att funka. Slänger den snart i backen! *hotar* :rolleyes:

/Fredrik

Om du kan starta i OS 9, borde väl Silverlining fungera? I OS X rekomenderar Lacie att man formaterar deras FW-diskar med Apples Skivverktyg.

  • Medlem
  • 2003-09-17 09:31

Här är felmeddelandet från skivverktyg:

Kontrollerar markerade enheter.
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Enheten Dumpcentralen verkar vara felfri.
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Ogiltig syskonlänk
Kontrollerar kataloghierarki.
Saknad trådpost (id = 3670)
Ogiltig räkning av katalogobjekt
(det ska vara 0 istället för 1)
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Bitmönsterenheten behöver en mindre reparation
Kontrollerar information på enheten.
Ogiltig enhetskatalogräkning
(det ska vara 313 istället för 315)
Enheten Mac OS 9.2.2 behöver repareras.
Kontroll färdig.

Det var just enheten med OS 9 på som nu inte går att läsa. Har även provat Norton Utilities, men ingadera av programmen kommer så långt.

Säger det något? Jag kanske ska prova med Silverlining. Nån som har det liggandes. Har det inte med mig skivor när jag studerar på annan ort.

/Fredrik

Citat:

Jag kanske ska prova med Silverlining. Nån som har det liggandes. Har det inte med mig skivor när jag studerar på annan ort.

Du kan ladda ner Silverlining: http://www.lacie.com/download/drivers/LaCieUpdater_647a.sit

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-17 11:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias A
Du kan ladda ner Silverlining: http://www.lacie.com/download/drivers/LaCieUpdater_647a.sit

Hoppas dom rådit bot på dom grova problem silverlining hade när jag sist körde det för ett antal år sedan

Om du vill rädda data i stället för att radera rubbet så ska du prova med DiskWarrior från Alsoft.
Alsoft

  • Medlem
  • 2003-09-17 20:31

Jag har bannemig provat allt. DiskWarrior 3 kunde inte göra något alls, eftersom den inte kunde läsa rätt på den partitionen. Diskverktyget i OS X samt på CD'n kunde inte heller fixa något. Norton Utilities kunde inte heller fixa något. Det var OS 9 partition på denna drive som försvann. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Vill bara blåsa hela driven för att få liv i den igen. Ska man köra Silverlining, vilket jag ej ens har (länken gick till uppdateringen), måste man väl köra OS 9 antar jag...som inte finns på längre. Enda jävla anledningen till att jag ens har OS 9 är Handelsbanken. Dax att byta? Men ändå..jag vill ha en fullt fungerande drive.

/Fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Ska man köra Silverlining, vilket jag ej ens har (länken gick till uppdateringen), måste man väl köra OS 9 antar jag

Det ska vara en full version av Silverlining, även om det står "update", ladda ner och testa. Men det krävs att du har tillgång till en dator som kan starta i OS 9 för att kunna köra Silverlining.

1
Bevaka tråden