Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatering/partition firewire

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-17 22:11

Jag har ett litet problem som jag inte lyckas lösa. Jag har en extern firewiredisk på 120 Gb som är formaterad för Windows. (FAT32). Se bild 1. Den fungerar utmärkt för för just windows. När jag ska formatera disken för macen. (Macos extended) får jag upp "bild2" och sen händer inget mer. När jag ska partitionera disken får jag upp "bild3" och sedan händer ingenting mer.

Jag har försökt med Norton, Diskworrior, cocktail etc. Även försökt med disk utility från CD.

Kan någon hjälpa mig, hur ska jag lyckas formatera den för macen? (Jag har en ibook 500).

Senast redigerat 2006-01-16 17:10
  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 22:33

Försök få tag i SpeedTools. Brukar följa med externa Firewirediskar för att kunna formatera dem.

Lennart

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-09-17 22:45

Jag har aldrig formaterat så jag är helt ute i det gröna troligtvis, men om man kör "manuellt", via Terminalen, med pdisk(8) och newfs_hfs(8); funkar det tro?

Sök runt på www.macosxhints.com och se om du hittar något. Denna länk kanske kan ge några tips.

  • Medlem
  • 2003-09-17 22:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
Denna länk kanske kan ge några tips.

Har testat det, (newfs_hfs alltså) men får svaret att partitionen är för liten och måste vara över 4 Mb?

  • Medlem
  • 2003-09-17 22:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
men om man kör "manuellt", via Terminalen, med pdisk(8) och newfs_hfs(8); funkar det tro?

Får tyvärr felmeddelandet "Cant open file /dev/rdisk1" Device not configured). =(

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-09-17 23:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Får tyvärr felmeddelandet "Cant open file /dev/rdisk1" Device not configured). =(

Vad säger:

[mackan:~] root# pdisk
Top level command (? for help): L

med disken inkopplad?

Hittade en annan tråd som också kanske kan vara av intresse. Kom ihåg att köra som root! Kruxet är säkert att partitionstabellen är keff och pdisk skall initiera om den.

Senast redigerat 2003-09-18 00:19
  • Medlem
  • 2003-09-18 00:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
...med disken inkopplad?

Första disken (orginal i ibooken) hittar han och allt ser bra ut.

Andra disken som är firewire-disken:
pdisk: can't open file '/dev/rdisk1' (Device not configured

Och de andra:
pdisk: can't open file '/dev/rdisk2' (No such file or directory)

etc

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 02:27

Det är inte en firewirelåda (liknande speedmania firelite)?
Jag hade samma problem som du tills jag öppnade upp lådan och såg att jag inte tryckt in ata kabeln tillräckligt långt...

men jag är rätt klantig så det är väl bara jag som gjort bort mig så

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-18 03:55

På din fråga förmodar jag att du skall formatera om hela disken med i Mac-format. Om inte:

Det har varit några liknande frågor om Mac/PC formatering. Vad jag kan se i Apples Skrivverktyg så tillåter den inte det. Man kan bara skapa en PC-partition i Radera-läget - vilket betyder att den tar hela disken. I partion-läget finns inget val för PC-format.

Apples hjälptexter säger:
"Använd Skivverktyg om du ska formatera en hel skiva (utan partitioner) i DOS-format. Det går inte att partitionera en skiva och formatera den i DOS-format."

  • Medlem
  • 2003-09-18 07:11

Det finns ett diskverktyg för FW diskar. Fire Wire Disk Control,

funkar utmärkt..

  • Medlem
  • 2003-09-18 21:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
Det är inte en firewirelåda (liknande speedmania firelite)?

Jo faktiskt, men sladden verkar sitta fint. Men tack för tipset!

  • Medlem
  • 2003-09-18 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av troy
Det finns ett diskverktyg för FW diskar. Fire Wire Disk Control,

funkar utmärkt..

Finns det för MacOS X? Hittar det inte?

  • Medlem
  • 2003-09-19 11:15

Gjordes ursprungligen av VST Technologies, köptes -02 upp

av Smart Disk, möjligt att det numera bara är PC....

  • Medlem
  • 2003-09-22 00:25

Hehe, det här är riktigt pinsamt, men jag hade missat att den externa disken jag har, måste vara byglad som master för att kunna fungera. Så nu har min lilla ibook 120 Gb extra utrymme

Tack för alla tips!

1
Bevaka tråden