Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min G5 1,8GHz har kommit!

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-09-17 21:34

Äntligen har min G5 kommit, igår 16/9! Den som vill se bilder och annat kan kolla här.:)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 21:43

ja det hjälps inte men jag är dödligt avis!
hoppas min G5 1.8 kommer snart.
Vad tror ni om att komplitera den med antingen en powerbook 12 eller 15"? jag har en pb 15" nu men jag ska byta, problemet är bara att jag inte riktigt vet vilken jag ska ta :/ snälla hjälp mig

Jag är inte alls avis...

Jag är inte alls avis...

Jag är inte alls avis...

Jag är inte alls avis...

Jag är inte alls avis...

Jag är inte alls avis...

Försökte intala mig själv att jag inte vill ha en G5:a....

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 22:34

hehe bra försök, men funkade det???

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 22:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
hehe bra försök, men funkade det???

Knappast!:D

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 22:42

Det är väl det jag misstänkte
Men som sagt ingen som har några förslag?? Angående 12 VS 15???

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-09-17 22:43

Grattis Josef! Hoppas du blir nöjd (kan man bli annat?!) och får mycket glädje av den.

Ser fram emot dina första intryck.

Mvh/Cihan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
hehe bra försök, men funkade det???

Ja jag vill inte ALLS ha en G5:a nu...

Eller hur var det där.. Ja ja.

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 21:48

Jag har också fått min 1.8 GHz.

Därför skulle jag vilja ha lite input på ljudnivån på de datorer som ni har fått och nu antagligen bakantat er med.

Min dator är egentligen väldigt tyst, i alla fall om man jämför med de gamla G4orna.
Men det är en fläkt (kanske två), jag tror att det är fläktarna bakom processorn, eller kanske nätfläkten under datorn som brummar rätt rejält. Ganska högt brummande och hela tiden.

Upplever ni detta också, eller är det dags att felanmäla min?

  • Medlem
  • 2003-09-22 22:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hellgren
Jag har också fått min 1.8 GHz.

Därför skulle jag vilja ha lite input på ljudnivån på de datorer som ni har fått och nu antagligen bakantat er med.

Min dator är egentligen väldigt tyst, i alla fall om man jämför med de gamla G4orna.
Men det är en fläkt (kanske två), jag tror att det är fläktarna bakom processorn, eller kanske nätfläkten under datorn som brummar rätt rejält. Ganska högt brummande och hela tiden.

Upplever ni detta också, eller är det dags att felanmäla min?

Jag har märkt att när den har varit i vila ett längre tag och när man väcker den så går någon fläkt längst ner ojämt och liksom durrar. Det försvinner succesivt när fläktarna varvar upp.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 14:31

Ja, min hade också "durrandet" först som försvann och antagligen ersattes av detta mer brummande ljud. ljudet är ganska tydligt vid ett par meter från datorn, men inte så högt att det hörs utanför rummet.

Egentligen glömmer man bort brummandet efter ett tag, men jag tänkte att det var onödigt att ha ett ljud som inte ska vara där pga en dålig fläkt. Och lägger man örat till chassit nertill hör jag tydligt ett "skorrande" ljud som jag så väl känner igen från G4 MDD-macarna, men det låter mindre.

Fick leverans på en G5, 1,8 idag. Tyvärr får jag inte igång burken för att Apple har missat att lägga med systemskivorna! Har aldrig varit med om det tidigare...INTE KUL! Det är väl dessutom så att G5:an har ett "eget" system? Dvs jag kan inte köra med systemskivorna från t ex en PB 12"?

Surt!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 11:52

Eftersom jag kommenterat denna tråd kända jag att jag var tvungen att följa upp vad jag skrivit.

T ex skrev jag att min dator egentligen är ganska tyst. Detta stämmer tyvärr inte längre. Den har nu efter några dagar utvecklat ett ilsket brummande, som hörs tydligt på flear meters avstånd. Antagligen är detta i samma klass eller troligen värre än vad MacWorld rapporterat i sin artikel i senaste numret.

Jag blir lite småirriterad när jag läser vad de skriver i Macworld. Utan att det verkar som om de har undersökt saken skriver de rakt upp och ner att de nya datorerna verkligen låter mycket och drar alla över samma kam. De verkar inte alls reflektera över att, precis som med MDD-modellen, så finns det stora variationer i ljud och troligtvis även kvalité. Jag blir sur eftersom de inte verkar ha lärt sig någonting från förra modellen.

Jag har i alla fall åkt runt på lite olika ställen och lyssnat på datorer i butiker och kan konstatera att min låter mycket värre än någon annan jag hört. Detta plus att min inte lät så mycket från början har nu resulterat i att min är inlämnad för service.

Jag skulle råda andra som har detta probelm, t ex MacWorld, att göra samma sak.

  • Medlem
  • 2003-09-30 14:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hellgren
Eftersom jag kommenterat denna tråd kända jag att jag var tvungen att följa upp vad jag skrivit.

T ex skrev jag att min dator egentligen är ganska tyst. Detta stämmer tyvärr inte längre. Den har nu efter några dagar utvecklat ett ilsket brummande, som hörs tydligt på flear meters avstånd. Antagligen är detta i samma klass eller troligen värre än vad MacWorld rapporterat i sin artikel i senaste numret.

Jag blir lite småirriterad när jag läser vad de skriver i Macworld. Utan att det verkar som om de har undersökt saken skriver de rakt upp och ner att de nya datorerna verkligen låter mycket och drar alla över samma kam. De verkar inte alls reflektera över att, precis som med MDD-modellen, så finns det stora variationer i ljud och troligtvis även kvalité. Jag blir sur eftersom de inte verkar ha lärt sig någonting från förra modellen.

Jag har i alla fall åkt runt på lite olika ställen och lyssnat på datorer i butiker och kan konstatera att min låter mycket värre än någon annan jag hört. Detta plus att min inte lät så mycket från början har nu resulterat i att min är inlämnad för service.

Jag skulle råda andra som har detta probelm, t ex MacWorld, att göra samma sak.

Har du testat att knäppa upp "spaken" som öppnar sidoluckan? Mindre ljud fortplantas då i chassit och luckan sitter hur bra som helst på plats. Min G5 ska jag lämna in på grafit så de får byta fläktarna längst ner på garantin.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 15:08

Det låter väldigt mycket, även om man tar bort sidoluckan, men du har rätt att det förstärks av chassit. Jag kan inte testa så mycket just nu eftersom datorn är på service och ska få ett nätaggregatbyte:-)

Men det ska bli intressant att få höra/se resultatet.

  • Medlem
  • 2003-09-30 16:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hellgren
Det låter väldigt mycket, även om man tar bort sidoluckan, men du har rätt att det förstärks av chassit. Jag kan inte testa så mycket just nu eftersom datorn är på service och ska få ett nätaggregatbyte:-)

Men det ska bli intressant att få höra/se resultatet.

Aha, jag får se vad de byter på min efter de har kollat/lyssnat på den. Det verkar som de redan har fått in reservdelar eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av P.Saltskog
Fick leverans på en G5, 1,8 idag. Tyvärr får jag inte igång burken för att Apple har missat att lägga med systemskivorna! Har aldrig varit med om det tidigare...INTE KUL! Det är väl dessutom så att G5:an har ett "eget" system? Dvs jag kan inte köra med systemskivorna från t ex en PB 12"?

Surt!

Aaaajjj! Värsta mardrömmen! Nej, du kan inte ta systemskivorna med PB 12" vad jag förstår. Mac OS X 10.2.7 levereras med PowerMac G5 eftersom den revisionen innehåller nödvändiga filer för att få datorn att fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 19:45

Min G5 1,8 är helt tyst. Knappt att man hör att den är på.

  • Medlem
  • 2003-09-30 22:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
Min G5 1,8 är helt tyst. Knappt att man hör att den är på.

Det beror helt på vilken miljö man arbetar i hur mycket maskinen hörs. I en kontorsmiljö med flera andra maskiner så kan till och med en MDD mac vara ganska tyst. Men visst, en G5 låter inte mycket med schysta fläktar.;)

hm - en dual 2 G5 låter i alla fall en del...i hemmamiljö...det är påtagligt högt - men inte lika som högt som MDD. jag har haft en dual 533 och en dual 1.42a och den låter ungefär lika mycket...

enligt macworld.com så är det skillnad på 1.6/1.8 & 2 ghz. 2 ghz skall visst låta mer...

  • Medlem
  • 2003-09-30 23:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
hm - en dual 2 G5 låter i alla fall en del...i hemmamiljö...det är påtagligt högt - men inte lika som högt som MDD. jag har haft en dual 533 och en dual 1.42a och den låter ungefär lika mycket...

enligt macworld.com så är det skillnad på 1.6/1.8 & 2 ghz. 2 ghz skall visst låta mer...

Ja eftersom fläktarna är temperaturstyrda så är det förståeligt att en 1,8 låter mer och att en 2x2 som dessutom har fler fläktar låter ännu mer plus att cpu:erna avger mer värme.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 10:26

el gringo,

har du lyssnat på många dual G5? I mitt fall är det nätaggregatet som låter och jag är mycket säker på att min var tyst från början.
Det brummande ljudet jag beskriver kom först efter ett par/tre dagar, först lite smygande men sedan allt värre. Detta har inget att göra med hur många fläktar som sitter i datorn.

Och det låter nästan som om ni tror att Axel är hörselskadad eftersom han säger att hans dator är knäpptyst. Ska det vara så svårt att förstå att ljudkvalitén antagligen kan skilja rätt mycket modell från modell, precis som i fallet med MDD. Och jag tycker nu som då (MDD) att det inte är acceptabelt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
hm - en dual 2 G5 låter i alla fall en del...i hemmamiljö...det är påtagligt högt - men inte lika som högt som MDD. jag har haft en dual 533 och en dual 1.42a och den låter ungefär lika mycket...

enligt macworld.com så är det skillnad på 1.6/1.8 & 2 ghz. 2 ghz skall visst låta mer...

nej - jag har inte lyssnat på många dual G5 - det har nog inte levererats så många

min jämförelse är uteslutande med dual 533 och dual 1.42 och jag kan tycka att den låter nästan lika mycket - även om de modellerna inte tillhörde de mest ljudliga. det är dock subjektivt - vad som är "högt" - men som sagt i relation till mina tidigare så är det inte så stor skillnad - men jag är glad ändå

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-06 16:52

jaha, nu när ni haft era 1.8:or ett litet tag, är ni nöjda?
Nått knas?

Är själv i inköpstankar av en 1.8:a så vill gärna ha lite tankar om era datorer så här långt.

Kanonbra dator, inga invändningar alls! Köp dual G5 om du kan dock, men du kommer inte bli missnöjd med prestandan i G5 1.8GHz.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-06 20:04

låter bra .
Jo en dual hade inte varit fel men som student så är man lite begränsad vad det gäller ekonomin.
En skärm kommer det nämligen oxå att bli.

Dual G5 eller vänta tills den kommer begagnad, om du vill få ner priset och det lär inte dröja länge innan en ny Dual G5 kommer och då kommer många byta upp sig, då också blir det begagnade tillgängliga.

Jag rekomenderar inte 1,6 eller 1,8.
Spara ihop till en Dual istället.
Dual G5 motsvarar alla förväntningar det gör inte 1.6 - 1.8

Min Dual G5 är knäpptyst och jag är inte hörselskadad.

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Jag rekomenderar inte 1,6 eller 1,8.
Spara ihop till en Dual istället.
Dual G5 motsvarar alla förväntningar det gör inte 1.6 - 1.8

Använder du alla tre samtidigt? Vi gör det på kontoret och 1.8an duger åt det mesta. Dual G5an är absolut inget måste, dock det bästa valet - om man får välja fritt dvs.

Det dröjer månader (säkert många) innan de kommer ned i pris. Se bara vad folk säljer PB 12" för nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-06 20:40

Motif> till saken hör att jag hade gärna väntat och då hoppats att prisen ska rasa, men eftersom jag behöver en ny dator hyffsat omgående så är deet tyvärr inget allternativ.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Använder du alla tre samtidigt? Vi gör det på kontoret och 1.8an duger åt det mesta. Dual G5an är absolut inget måste, dock det bästa valet - om man får välja fritt dvs.

Det dröjer månader (säkert många) innan de kommer ned i pris. Se bara vad folk säljer PB 12" för nu.

Räcker det inte att testa 1,8 och Dual... och om det är så stor skilnad så är det ju större mot 1,6, så varför skulle jag behöva testa alla tre, kan ju en barnunge räkna ut att man inte behöver.

Dröjer och dröjer... beror väl på, alla är inte nöjda med vad de köper, vissa köper för att bara köpa, sen säljer de dem.

Så 25.000 och neråt lär ju inte bli svårt att hitta ngn inom några veckor.

Men klart skall man köpa en just nu och inte har pengarna så duger en 1,8, men jag tror att den extra slant du får lägga för en Dual är motiverat även när du säljer den.

G5 1,8 är inte vrålsnabb, du märker inte större skillnad i photoshop och dagliga arbeten jämfört med G4 Dual 1,42 el 1,25. Fast klart jag tagit en 1,8 än ingen.
Men för mig finns inte duger, utan det bästa är bara bra nog.

Bevaka tråden