Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn på dygnet runt? Är det bra?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iMac bland andra sägs ju må bäst om den står på jämt och bara går i vila ibland. Varför skulle det vara bättre än att stänga av den? Drar den inte mera ström också när den är i vila jämfört med om den är avstängd. Npn kanske kan sprida lite ljus i frågan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-17 15:43

Prylarna har en jämnare temperatur och OSX kör diverse underhålls progg under natten.....

Är datorn på så drar den mer ström än när den är i villa,
men jag tycker att det är försumbart (datorn är ju igång när jag behöver den)

/Johan

Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
OSX kör diverse underhålls progg under natten.....

Funkar det att lägga en filt över datorn också, eller måste det vara natt på riktigt?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 16:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av hallgren
Funkar det att lägga en filt över datorn också, eller måste det vara natt på riktigt?

Inte behöver det vara natt inte - det räcker att hacka tidsserven nere i tyskland så att den säger att klockan är tre

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jbong:
Prylarna har en jämnare temperatur och OSX kör diverse underhålls progg under natten.....

Är datorn på så drar den mer ström än när den är i villa,
men jag tycker att det är försumbart (datorn är ju igång när jag behöver den)

/Johan

Underhållsprog. under natten? Gäller det även om datorn är i vila som när man stänger locket till Powerbooken?

Senast redigerat 2003-09-17 17:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Prylarna har en jämnare temperatur och OSX kör diverse underhålls progg under natten.....

Kör den progg under natten? Är det mest Hoola eller förekommer Nationalteatern oxå? Jag har allt hört märkliga ljud av blockflöjt och akustiska gitarrer när jag har smugit förbi datorn på väg till badrummet på tidiga mornar. Det förklarar ju saken.

  • Medlem
  • 2003-09-17 17:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Underhållsprog. under natten? Gäller det även om datorn är i vila som när man stänger locket till Powerbooken?

Nej, när datorn är i vila körs inget.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 18:07

De underhållsprocesser som sköts nattetid av OSX kan man ju ta sköta manuellt när helst man vill med tex. Cocktail.

En nackdel med att ha datorn på dygnet runt måste dock vara hållbarheten på datorns komponenter med rörliga delar såsom hårddisk och fläkt (om det var en äldre iMac).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-18 18:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johannes
Kör den progg under natten?

Fel av mig, JAG kör div prog på DIN dator under natten
Så lämna den på.....

/Johan

Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Fel av mig, JAG kör div prog på DIN dator under natten
Så lämna den på.....

/Johan

Jaha, det är du. Men då låter jag den stå på då. Det är ju bra om någon använder den när jag sover. Man skall ju hjälpas åt och dela med sig.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 21:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johannes
Det är ju bra om någon använder den när jag sover.

Hoppas bara du kan sova när han vräker på med träd gräs och stenar...
Nya innebuset - rigga varandras datorer för att spela turid klockan halv fyra på morgonen : så poppis så i 10.3.8 kommer det med i uppgraderingen...

  • Medlem
  • 2003-09-18 21:27

Skrevs ursprungligen av jbong
Är datorn på så drar den mer ström än när den är i villa,

Jaha! så att den drar mer i en villa...
mindre i en lägenhet..?

:rolleyes:

1
Bevaka tråden