Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ha supersnabbt internet?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 15:37

Hej. Jag står nu i startgropen för införskaffande av adsl. Bostream kan installera - men vilken hastighet bör jag välja?

Idag använder jag regelbundet mail, im, nätradio och webb. Grundläggande adsl-hastighet känns tillräckligt, men kanske är jag blind för möjligheterna?

Jag vet att det finns möjlighet att hyra film på nätet med pc, men finns möjligheterna även för oss med mac? Finns det andra tjänster och anledningar till varför jag bör ha högre bandbredd?

Att tanka mp3 och video har jag i dagsläget inget större intresse av...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 15:49

*ler*
Har funderat på detta även jag för det är ju ofta på serversidan begränsningen i bandbredd ligger...
[Fast inte jämt och då kan det ju vara käckt är klart... Men känns lite som att köra i rusningstrafik med en vässad alfa... gångerna man får snyta ur så få förnuftsmässigt sett vansinne - men känslomässigt :-)]

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 15:59

Så det finns ingen anledning till att ha högre bandbredd än grundläggande adsl?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-16 16:05

Jo, kanske om prisskillnad blir lite mellan ADSL och Bostream. Telia är dyra....

Om det är Bostreams olika alternativ du väljer mellan så skulle jag satsa xStream.
5 gånger snabbare samt fast ip-adress, för endast 150 spänn i månaden, jämfört med minsta uppkopplingen iStream.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 16:09

0,5 mbps: 298 kr/mån
2,5 mbps: 449 kr/mån

Startavgiften skilljer inte så jättemycket.
2000 kr eller 2500 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-16 16:11

Om jag hade snabbare uppkoppling skulle jag använda det för att kopiera filer (högupplösta bilder bl a) mellan jobbet och hemma mer än jag gör idag. Går lite för segt med vanlig ADSL tycker jag.

Ju snabbare desto bättre!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Hej. Jag står nu i startgropen för införskaffande av adsl.

Ser att du bor i Umeå. Du bor inte så till att du har möjlighet att ansluta dig till stadsnätet? (Eller kanske flytta till en boende med fast anslutning? Lite väl drastiskt kanske.) Jag åtnjuter väldigt bra bandbredd för endast 200 kr i månaden här i våran brf. Det finns många andra föreningar med liknande.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 16:15

Tar jag det billigare alternativet kan jag köpa någon bra utrustning istället. I teorin åtminstone...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 16:21

Jag trivs mycket bra där jag bor, men tyvärr är det få av mina grannar som har intresse av fast internetuppkoppling. Kanske finns det andra lösningar, men adsl verkar vara den bästa lösningen...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 16:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Tar jag det billigare alternativet kan jag köpa någon bra utrustning istället. I teorin åtminstone...

Tja, det skiljer ju ganska många öl per månad i pris så om man tar en öl varje gång som det är bandbredden in som begränsar så kan man ju ha fest på resten lite då och då

min 2-öring. dina mil kan variera. för vad det nu är värt. min obetydliga åsikt. etc.

Har du kollat om huset du bor i är anslutet till ComHem?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Jag trivs mycket bra där jag bor, men tyvärr är det få av mina grannar som har intresse av fast internetuppkoppling. Kanske finns det andra lösningar, men adsl verkar vara den bästa lösningen...

Aha, ja då kan det vara svårt. Men får man väl igenom det så kan man ha 10-100 Mbit för 100-200 kr månaden, vilket ju är trevligt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 16:45

Finns det mac-alternativ att använda istället för SF Anywhere?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 17:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Finns det mac-alternativ att använda istället för SF Anywhere?

Tja... Vad är det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Finns det mac-alternativ att använda istället för SF Anywhere?

Under förutsättning att jag gissar rätt om vad som eftersöks:

Minns att jag såg nåt (annons, artikel etc) för kanske ett eller två år sedan om en svensk (tror jag) satsning som skulle erbjuda nedladdning (typ uthyrning) av filmer på internet, men nu kan jag inte komma på vad företaget hette och hittar inget när jag söker lite snabbt.

Någon som känner igen? Blev det inget med den satsningen?

Jag tror för övrigt INTE att det skulle funka med Mac, åtminstone inte i inledningsskedet. Men intressant var det.

Hittade för övrigt följande http://www.juridicum.su.se/iri/karc/filmpanatet.htm om ett www.movielink.com, som dock ej visade sig vara tillgängligt utanför USA. Tyvärr.

Näe, du behöver inget snabbare än ADSL, och jag kör alltid min bil på ettan eller tvåans växel. Och påven har inte en strut på skallen. Mohahahaha

Det som kommer att inträffa med VoD är att tjänsterna kommer att utvecklas till något användbart. Och nej, när en PC krävs för att se film är det inte användbart.

*DVD-spelare med DivX/MPEG4 börjar komma. KiSS DP-500 är en sådan. Den har Ethernet inbyggt för anslutning till dator/Internet.

Det innebär att man kopplar sin DVD-spelare till Internet och konsumerar VoD via den. Det leder till många uppenbara fördelar såsom enklare handhavande, bättre ljud, bättre bild och ökad stabilitet. Många av punkterna kräver naturligtvis snabb, stabil uppkoppling, men redan en 2,5 Mbits-förbindelse ger ett skapligt resultat. Högre hastighet medger surround etc. En bra DVD-spelare ger tveklöst mer filmglädje än en dator och jag är starkt övertygad om att de flesta vill se filmer via sin hemmabio än via datorn.

Jag kommer att testa VoD när det kommer lösningar för DVD-spelarna. Dekodrarna kan naturligtvis byggas in i TV-apparaten också.

Jag säger inte (längre):

"Nu ska vi se film här gott folk, vi slår oss ner framför datorn i varsin stol och får ljudet i rungande MONO istället för att sätta oss i soffan ute i vardagsrummet och se filmen i hemmabion."

Ska jag beställa VoD vill jag ha det till min hemmabio, jag vill inte fippla med en dator. Jag tycker inte att SF Anytime och liknande tjänster är bra - än, det krävs utveckling först.

Senast redigerat 2003-09-16 19:25
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-09-16 21:20

Har Bredbandsbolaget 10 Mbit hemma och Telia ADSL 0,5 Mbit på jobbet (ensam uppkopplad än så länge).

Tycker fartkänslan vid "vanlig" nätanvändning är ungefär sak samma på de båda uppkopplingarna.
Dock är det samma pris...

Det går däremot riktigt undan med BBB när man laddar ned ex senaste versionen av iSync eller en systemuppdatering från Apple, men det gör man ju inte så ofta.

Jag brukar säga att man oftast inte vet vad vilka krav man komma att få. Dessto mer bandbredd, dessto mer att växa i.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ser att du bor i Umeå. Du bor inte så till att du har möjlighet att ansluta dig till stadsnätet? (Eller kanske flytta till en boende med fast anslutning? Lite väl drastiskt kanske.) Jag åtnjuter väldigt bra bandbredd för endast 200 kr i månaden här i våran brf. Det finns många andra föreningar med liknande.

Samma här

Första året gratis t.om.

1
Bevaka tråden