Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte att boota från firewirehårddisk?!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 21:38

Fick nyss min Firesmart 80GB från Macoteket, har partitionerat den 5+5+70, vill ha en bootbar OS 9 partition på den. Hur jag än bär mig åt får jag det inte att fungera. Såhär har jag partitonerat och installerat:

* OS 9.2.2 på första partitionen (översta partitionen i Disk Utility).

* OS 10.2 på andra partitionen.

* Ledig tredjepartition.

När jag startar datorn och håller nere alt får jag upp vilka bootbara enheter som finns, jag väljer OS 9.2.2 från fw-disken och sen blir skärmen grå och frågetecknet blinkar. Efter ett tag fortsätter datorn boota fast då hamnar jag i OS 9-systemet som finns på datorns interna HD. Det går alltså inte boota upp i OS 9 från fw-disken.

Att boota upp i OS 10.2 från fw-disken funkar utan problem.

Har jag placerat OS 9-installationen på fel partition? Kan det vara nåt tillägg jag behöver för att kunna boota från fw-disk i OS 9?

- Emil

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-15 21:53

Vad har du för maskin? Jag vet att blå/vit G3 inte kan bootas från extern disk över huvudtaget. Kanske det finns fler modeller som inte klarar det. Kolla Apple's technotes.

Danne

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 22:12

iBook 466, senaste firmware. Enligt Apple kan den boota från extern disk (Se här )

Det konstiga är att det går att boota från fw-disk i OS X, men inte i OS 9.

- Emil

Kan man boota från en iPod?

Mvh Daniel

När jag skulle boota från min FW hårddisk var jag tvungen att först en gång välja den under "System Preferences/Startup Disk" därefter dök den upp även om man höll ner ALT-tangenten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-16 00:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
Kan man boota från en iPod?

Mvh Daniel

Funkar utmärkt med 10.2.x - har en iPod som mall disk när vi installerar burkar på jobbet...

Förmodligen har du glömt att kryssa i OS 9-stöd när du formaterade disken. Rätt vanligt att man missar det.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 10:43

OS 9-stöd är ikryssat.

Om jag startar upp i OS 9 på vanligt sätt (med systemet som ligger på interna disken), så dyker fw-disken upp på skrivbordet. Så visst känns fw-disken igen av OS 9, men det går inte att använda fw-disken till att boota OS 9.

- Emil

Jag har upplevt ett parallellfall till ditt. Om du vill boota din externa så installera OS 9 på en av de andra partitionerna. (dvs 2 eller 3, ej 1)

Installera och berätta sedan för forumet att detta var lösningen även för dig.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 11:42

jag har varit med om att partitionen varit för liten.
långsökt e bara förnamnet...
om du ställer in 5+5+70 så blir dom ju mindre "i verkligheten"...
hoppas det löser sej!

ps tipset e ju att testa olavs variant först ds

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 11:50

Tack för tipset! Ska genast prova.

Mina partitioner är: exakt 5, exakt 5 och nästan 70

- Emil

1
Bevaka tråden