Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modda xbox

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 22:52

vet inte om den tråden egentligen borde postas i livstil typ, men har sett andra konsol-trådar här..

iallafall, har just införskaffat en xbox för ett riktigt vrakpris, och har förstås hört talas om att "modda" den. har ingen koll på begreppen, men jag vill kunna lagra film, spel, etc på den och spela dvd-filmer, vad behöver jag då, vad kostar det och måste jag lämna in den (om så, var kan jag lämna in den?).

bör nämnas att jag för närvarande behagar uppehålla mig i den kungliga hufvudstaden, men att mitt hjärtas sympatier egentligen återfinns i väst, på framsidan så att säga.

tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2003-09-03 22:59

Om du vill modda boxen föreslår jag att du vänder dig till www.psxcare.com. Deras butik och verksdat finns belägen på Drottninggatan i Stockholm och ägnar sig åt att modda de flesta konsoller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-03 23:53

Även här finns information om hur man "moddar" Xbox.
Funderar själv på att köpa en färdigmoddat Xbox med 80 gig disk därifrån.

köpte ett x-ecutor lite 2.2 ifrån http://www.multi-xit.com/ som nog ligger i brevlådan när jag kommer hem, så då kan jag förhoppningsvis låna min polares lödningskit och gå loss...

ja just det, allt du behöver veta och lite till: http://www.xbox-scene.com/

Har en moddad XboX med 120 GB disk i sig hemma. Den är grymt fet.. En zillion filmer på disken, och grymt många spel också direkt på HDn.. + då XboX Mame, SNES, FTP client, Samba klient, Xbox Media Player (opensource), Regionsfri DVD spelare (Mjukvara), det finns till och med en webbserver

etc etc...

Sen ser FIFA 2003 mycket bättre ut på Xboxen än PS2:an... Det enda minuset är väl kontrollerna...

Gillade PS2 bättre förrut. Men nu känns den bara fattig... Och det är tack vare Opensorce världen att man kan göra allting, inte MS...

precis, skulle inte direkt våga påstå att jag köpte en xbox pga av dom många bra spelen som finns (*ahem*), utan mer för att få en "MultimediaStation" spela dvd/divx/cvd/scvd/MAME/NES/SNES/*nix och så vidare.

tröttnar jag på den nångång, ja då har jag en trevlig mailserver eller något...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 17:51

ok, tack för alla tips! moddnig får det bli.

apropå kontrollerna (som verkligen är sjukt dåliga) så finns det väl en mindre variant att köpa? alltså ingen tredjeparts, utan original? nån som testat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-04 17:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av leo
ok, tack för alla tips! moddnig får det bli.

apropå kontrollerna (som verkligen är sjukt dåliga) så finns det väl en mindre variant att köpa? alltså ingen tredjeparts, utan original? nån som testat?

Den heter väl "S", vilket ska stå för small antar jag. Den verkar bättre även om jag inte testad den själv.

Christopher: Har du moddat den själv eller köpt ett färdigt paket? Jag håller själv på att kolla upp Xbox-marknaden.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 18:00

hur är det med piratkopierade spel (vilket jag NATURLIGT vis förkastar, man vill ju inte skada micro$oft), alltså jag bara undrar rent allmänt?

GCn är ju skyddad iochmed små skivor och "backspin", PS2 vet jag att det går att pirata spel till.. om nån har lust att upplysa mig om tillståndet med xbox får den gärna skicka ett internmail, om infon är lite ljusskygg..:cool:

leo, spana runt på xbox-scene.com så hitter du nog svaret på din fråga.

cuben är egentligen inte så skyddat, finns sätt att koppla den till datorn och köra därifrån.

ps2 finns det också modchip till

  • Medlem
  • 2003-09-04 21:58

Om du tänkt dig att spela spel på den, i synnerhet via Xbox Live, kan du få problem. Startar du med moddad dashboard bannas din Xbox (hårdvara/serienummer) i deras databas.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 22:01

hmm det är ju inte så kul..
men vet inte om det känns så intressant ändå. kan spela spel över internet på datorn. det jag vill göra är att kunna lagra och se på filmer på den, samt lagra mina spel + emulatorer o.s.v

hur är det med tngt bord och mus fressten? det ska väl gå? köper man till usb-adapter då eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av leo
hmm det är ju inte så kul..
men vet inte om det känns så intressant ändå. kan spela spel över internet på datorn. det jag vill göra är att kunna lagra och se på filmer på den, samt lagra mina spel + emulatorer o.s.v

hur är det med tngt bord och mus fressten? det ska väl gå? köper man till usb-adapter då eller?

Det är USB... Det är bara att plugga in...

har för mig att själva kontakten inte är vanlig usb utförande? dock är interfacet det så det är väl egentligen bara att skarva in en annan kontakt på sitt usb tangentbord...

yep, det är dumt att glömma stänga av chippet om man skall spela xboxlive

Christopher

Var har du införskaffat din moddade xbox, eller gjorde du jobbet själv ?

Frågan är om man vågar sig på att ta fram lödkolven och montera ett chip, eller om man ska låta nån göra det åt en. Hårddisk verkar ju inte så svårt att byta om man gjort det i en PC/Mac förut. Gäller bara att få xboxen att "känna" igen hårddisken.

/henrik

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-14 09:45

Hur funkar xboxen om jag skulle modda den och använda den som extern hårddisk till mina filmer osv? Jag kör PB12" och mina 60 gig är ganska fulla... Funderar på en FWdisk men det kanske blir lika billigt att modda och utöka hdn i min xbox. Lirar macen och xboxen felfritt med varandra?

a

  • Oregistrerad
  • 2003-09-14 11:28

enda möjligheten är väl att köra ftp mellan mac och xbox? och det kan väl knappt misslyckas.

eller har jag missuppfattat nåt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-14 11:30

Hur gör jag då? Man kör väl med nätverkskabeln? Vad använder jag för program? Går det inte att koppla skiten som ett nätverk?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-14 11:34

Kan man lira pc spel på den om man moddat? Skulle gärna köra BF 1942 via nätverk.. Något som inte en macägare kan göra...

  • Medlem
  • 2003-09-14 11:53

Kul med xbox...

Jag har också en.
det är hur lätt som helst att moda dem.
Kolla på www.dvdirect.net där finns allt du behöver inkl. byggbeskrivning.
Det där fixar du själv

//Bodda

Får man rekomendera XboxMediaPlayer. Jag har inte orkat lägga in en större disk i Xboxen så jag streamar filmer från min dator till xboxen. XboxMediaServer

Har någon handlat från www.xmods.nu ? Är de att rekommendera framför andra firmor ? De ligger rätt bra till i pris i alla fall.

Funderar på att köpa en moddad box därifrån, och sen montera i en hårddisk själv, lika bra att slå till med en 200 gb direkt så har man gott om plats.

/henrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-15 19:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
Funderar på att köpa en moddad box därifrån, och sen montera i en hårddisk själv, lika bra att slå till med en 200 gb direkt så har man gott om plats.

Det sägs att Xbox bara har stöd för diskar upp till 137 GB.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Det sägs att Xbox bara har stöd för diskar upp till 137 GB.

det stämmer, detta är pga av filsystemet som xboxen använder (fatX eller nått sånt).

jag kan bara varmt rekommendera att modda sin xbox, den känns ännu mer prisvärd och användar nu än vad den var innan.

Om man har löddat förut så är det inget svårt att lödda dit chippet (särskilt inte om man använder den "alternativa" D0 punkten på baksidan)

xboxmediaplayer äger, tror inte jag misslyckats nån gång med att se på film genom den, oavsett vilket konstigt codec format dom är i...

och sen slippar man ju det mesta i laddningstid genom att ha spelen på HD'n.

och mame/gba/nes/snes emulation är ju aldrig fel, särskilt inte dom två första

Funderar oxå på att köpa en moddad x-box... Vad ligger priset på en moddad x-box?

Det stämmer nog bra att man egentligen bara kan ha 137 GB, men om jag har förstått det rätt så finns det sätt att lösa detta också. Jag har inte forskat så mycket i saken, men läs själva och se om ni tolkar det på samma sätt som jag:

http://www.xboxmediaplayer.de/newweb/news_latest.php

sök efter nyhet som börjar enligt nedan:

31-8-2003, 04:10 (Post by Shadow_Mx)

137GB Limit broken!!!

From Xbox-Scene:

oz_paulb's (PaulB) research for 137+gb HDD (LBA48) support in kernel is now pretty much finalized.
He installed and succesfully tested (write/read/verify) a 137+gb HD in the xbox with his LBA48-patches in the kernel.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-16 07:25

Har tittat runt lite och fått svar på de mesta frågorna. Kvarstår är en undring om hur man pyntar filer mellan datorn och xboxen. Jag kör pb12". Ftp har jag förstått fungerar men hur gör man om man vill koppla ihop dem med korsad kabel och köra det som ett nätverk. Skulle nän som kan detta enkelt beskriva hur det går till. Både på macen och boxen.
Var hittar man xboxens IP?

A

sexboxens ip finner du i inställningarna under menyn du fram på xboxen. Ändra den är enkelt med, bara att redigerar en .ini fil som du sen slänger över via ftp, samt startar om seexboxen då är ip't ändrat till nått som kanske passar bättre in i ditt nätverk...

Hittade mer info om stora hårddiskar i Xbox: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php ...

Bevaka tråden