Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skum hårddisk, krr krr krr.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 15:24

Inbillar mig att något är skumt med min 40GB HD på Powerbook 12"aren...

Den är halvfull och nyligen har OS X börjat bli riktigt långsamt.

Symtom:

- browsa mappar, tex lista application mappen tar låång tid, iaf första gången. Kändes mycket snabbare förr.

- Eudora stannar till då man ska skicka mail alt browsa stora mailboxar. Dessa är ju ca 10MB filer som ska modifieras som uppenbarligen numera är krångligt för datorn.

- program börjar ta riktigt lång tid att starta.

Gemensamt för alla är att hårddisken låter likadant då saker och ting stannar upp, ett monotont upprepande ljud, krr, krr, krr, krr, ni vet...

Vad står på!? Ringde applesupport men den jag pratade med kunde inte relatera till något. Vi testade både hardware check cd'n och disk repair utan några fel.

Trots allt, dessa tester provar ju inte alla sektorer på hårddisken så att de skulle upptäcka ett ev skivfel är ju inte så troligt.

Drive 10 eller DiskWarrior? Jag vet att Drive 10 även kolla alla sektorer på hårddisken... plus att det kan aldrig skada att defragmentera hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-15 16:41

Snoken,

Börja med att ta backup innan du fortsätter grubbla över vad som kan vara fel.

Påbörjar du felsökning/reparation av disken å misslyckas, så har du i alla fall en säkerhetskopia.

Spontant låter det annars som att disken är på väg att rasa :eek: men ge den en omgång med lämpligt verktyg innan du ger dig ner till datorbutiken...

-T

P.s.

Jo, ta en backup nu, inte senare...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoken
Gemensamt för alla är att hårddisken låter likadant då saker och ting stannar upp, ett monotont upprepande ljud, krr, krr, krr, krr, ni vet...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 16:58

Både Drive 10 och DiskWarrior kostar ju pengar. Har visserligen en Diskwarrior för OS 9, kan ju boota från den men vet inte om det känns säkert.

Få disken utbytt på garanti vore ju annars gratis! hmm,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-15 17:22

Snoken,

Akta dig för att köra reparationsverktyg i 9:an på en disk med MacOS X. Man vet aldrig vad som kan hända...

Har du kört Skivverktyg i MacOS X??

Vad säger den??

-T

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 18:07

japp, inga fel

Citat:

Vi testade både hardware check cd'n och disk repair utan några fel.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 20:05

testade precis diskwarrior "disk test". Detta tog 2-3sek och det stod något i stil med "S.M.A.R.T" device detected, and is working properly! test ok!

hm, kändes inte som att diskwarrior gjorde något direkt testande.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 23:12

Tja, hur har det gått med din disk? Jag har haft exakt samma problem i en 2 veckor och det håller på att göra mig GALEN!

Känns drygt att behöva skicka in den för lagning, vem vill/kan vara utan dator så länge ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-23 00:10

Förmodligen har ni trasiga IBM hårddiskar, det låter så på era problem. Byt ut dem till nåt annat märke.

Och ja, de felen som IBM hårddiskarna råkar ut för hittas inte alltid ens av IBMs eget testprogram DFT som är tillgängligt för allmänheten. Däremot den version för återförsäljare som heter DDDSI brukar hitta felen. Det går inte att laga. Disken måste bytas.

Hade ett konstigt brummande och knattrande i min hårddisk. Levde med det ett par månader innan hd:n gav upp helt. Tyvärr med en månadsgammal backup. Tack och lov lyckades Johan K på Kullander rädda ut det lilla som inte fanns backupat innan tolvan åkte till tyskland för byte av disk (den gamla gick att komma åt när datorn svalnat, men det tog inte många minuter innan den dog igen).
Nu har den nya börjat knattra förfärligt mycket, och blir värre ju varmare datorn är, så jag väntar på att det ska bli dags för ytterligare en garrantireparation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 09:19

Känner igen det där kurrandet från min 48 Gb IBM som jag köpte till Powerbooken för nåt år sen.

Märkte inget så länge jag inte använde den trasiga delen av disken. När den började fyllas fick jag samma symptom du beskriver. Skickade tillbaka den och fick den reparerad på garantin. (Det var samma hårddisk som kom tillbaka, de hade satt lappar på att den var reparerad på ett auktoriserat sätt. Kanske bytte de själva diskskivorna inuti?) Meckigt bara att behöva kopiera alla filer fram och tillbaka.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 10:08

Problemet återstår för min del.

Ingen IBM disk dock. Står ju Toshiba 40 GB i System Profilern.

Låter ju trist om det är värmen i PB-12" som tar död på diskarna.

Så lösningen är alltså att övertala applesupport att komma och hämta datorn. Risken verkar ju dock vara att de stoppar i en test skiva och inte upptäcker felet...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-23 10:24

Hade samma problem som du i min 12" PB AL med en Toshiba 40 GB. Apples programvaror hittade inga fel, men med DiskWarrior 3.0 (som kollar S.M.A.R.T) upptäcktes problem med hårddisken. Byttes ut av LanMaster snabbt och smidigt. Inga problem sedan dess.

Ta backup och byt disken snarast.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoken
Problemet återstår för min del.

Ingen IBM disk dock. Står ju Toshiba 40 GB i System Profilern.

Låter ju trist om det är värmen i PB-12" som tar död på diskarna.

Så lösningen är alltså att övertala applesupport att komma och hämta datorn. Risken verkar ju dock vara att de stoppar i en test skiva och inte upptäcker felet...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 10:43

jag kollade ju också med Diskwarrior. "S.M.A.R.T" sa status ok.

Hur fick du lanmaster o byta? Frågade apple om detta men de sa, nae, måste skickas till holland..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-09-23 11:00

Jag trodde oxå att min skulle till NL, men när jag ringde till LanMaster, så sa dom att dom kunde byta ut den. Det var bara att komma in med datorna o kvitto/faktura för garantins skull.
Om jag inte är fel ute, tror jag att dom har rätt att utföra vissa garantiutbyten även på PowerBook. Kolla med dom för säkerhets skull.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoken
Hur fick du lanmaster o byta? Frågade apple om detta men de sa, nae, måste skickas till holland..

1
Bevaka tråden